dnes je 28.3.2024

Input:

Ekologická újma a hodnocení rizik

18.3.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

16.1 Novela zákona č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě

Mgr. Nela Vinklerová

Dne 23. ledna 2019 projednala Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR ve třetím čtení novelu zákona č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o ekologické újmě"). Důvodem předložení novely bylo reagovat na výtky obsažené v odůvodněném stanovisku, které České republice v roce 2017 zaslala Evropská komise v rámci tzv. infringementového řízení1.

Zákon o ekologické újmě

Zákon o ekologické újmě byl přijat v roce 2008 za účelem provedení transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/35/ES ze dne 21. dubna 2004 o odpovědnosti za životní prostředí v souvislosti s prevencí a nápravou škod na životním prostředí (dále jen "směrnice") do českého právního řádu. Předmětem jeho úpravy jsou práva a povinnosti osob při předcházení ekologické újmě a při její nápravě. Ve svých jednotlivých částech zákon upravuje povinnost k předcházení ekologické újmě a k její nápravě, financování preventivních a nápravných opatření, otázku přeshraniční ekologické újmy a také související otázky, především kompetence správních orgánů a správní trestání.

Zákon se vztahuje na ekologickou újmu nebo bezprostřední hrozbu jejího vzniku, jsou-li způsobeny jednou ze zákonem vymezených provozních činností či jinou činností, která naplní podmínky stanovené § 5 odst. 2 zákona o ekologické újmě. Ekologickou újmou se přitom podle § 2 písm. a) pro účely zákona rozumí "nepříznivá měřitelná změna přírodního zdroje nebo měřitelné zhoršení jeho funkcí, která se může projevit přímo nebo nepřímo", a to tehdy, pokud se projeví na zákonem stanovených chráněných druzích volně žijících živočichů či planě rostoucích rostlin nebo přírodních stanovištích, na podzemních nebo povrchových vodách nebo na půdě. Nejedná se však o jakoukoliv nepříznivou změnu či jakékoliv zhoršení funkcí, nýbrž pouze takové, jaké zákon dále specifikuje (např. v případě půdy jde o takové znečištění, které představuje závažné riziko pro lidské zdraví).

Předložená novela 2019

Předložená novela upravuje zapojení nevládních organizací usilujících o ochranu životního prostředí do řízení o uložení preventivních a nápravných opatření, které má být zahájeno v případě, že škody na životním prostředí bezprostředně hrozí (preventivní opatření) či k nim došlo (nápravná opatření). Z výše uvedeného přitom vyplývá, že do působnosti zákona spadají pouze činnosti, které jsou provozovány, tj. činnosti, které již byly realizovány. Aplikace ustanovení zákona tedy nemůže mít žádný vliv na povolování umístění či výstavby staveb či záměrů. Novelou je navrhováno doplnit ustanovení § 8 zákona o ekologické újmě. Lze poukázat především na následující.

V současné době může být řízení o uložení preventivních či nápravných opatření zahájeno buď z moci úřední, nebo na žádost fyzické nebo právnické osoby, která je ekologickou újmou dotčena, příp. je toto dotčení pravděpodobné. Směrnice požaduje, aby zahájení takového řízení mohla iniciovat jakákoliv nevládní organizace usilující o ochranu životního prostředí (členské státy mohou stanovit další podmínky, které taková nevládní organizace musí splnit). V předložené novele je proto navrženo zakotvit, aby řízení o uložení preventivních nebo nápravných opatření

Partneři



Nahrávám...
Nahrávám...