3.7.4
K zákonu č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
Dotaz č. 1 Firma A dováží různé balené výrobky (suroviny do výroby,
náhradní díly do strojů, kancelářské potřeby a zařízení...) v jednocestných
obalech, které se po vyprázdnění stávají odpadem a je s nimi nakládáno dle
zákona o odpadech. Jedná se v případě importu balených výrobků pro potřebu
podniku o uvedení na trh se všemi souvisejícími
povinnostmi?
Podle § 2 písm. d) zákona č. 477/2001 Sb., o obalech a o
změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů, se
uvedením obalu na trh rozumí okamžik, kdy je obal, bez ohledu na to, zda
samostatně nebo spolu s výrobkem, v České republice poprvé úplatně nebo
bezúplatně předán nebo nabídnut k předání za účelem distribuce nebo používání
nebo kdy jsou k němu poprvé převedená vlastnická práva; za uvedení obalu na trh
se považuje též přeshraniční přeprava obalu nebo baleného výrobku z jiného
členského státu Evropské unie do České republiky nebo dovoz obalu nebo baleného
výrobku, s výjimkou propuštění do režimu aktivního zušlechťovacího styku nebo
do režimu dočasného použití v případě, že po ukončení tohoto režimu budou obaly
nebo balené výrobky z České republiky vyvezeny v plném rozsahu do
zahraničí.
Při přeshraniční přepravě nebo dovozu obalu nebo baleného
výrobku do České republiky zákon nerozlišuje, zda tento dovoz (přeshraniční
přepravu) podnikající fyzická či právnická osoba (§ 1 odst. 1 zákona o
obalech) uskutečňuje pouze pro vlastní podnikatelskou činnost či zda tyto
dovezené obaly či balené výrobky bude dále uvádět do oběhu. Z výše uvedené
definice vyplývá, že i v případě dovozu balených výrobků pouze pro potřebu
podniku se jedná o uvedení obalů na trh ve smyslu § 2 písm. d) zákona o
obalech.
Dotaz č. 2 Firma A používá pro odesílání k odstranění jednoho druhu
odpadu textilní bigbagy. Odpad je předán odpadářské společnosti, která
zajišťuje jeho odstranění. Jedná se v tomto případě o obal a jeho uvedení na
trh?
Podle § 2 písm. a) zákona o obalech, je obalem výrobek
zhotovený z materiálu jakékoli povahy a určený k pojmutí, ochraně, manipulaci,
dodávce, popřípadě prezentaci výrobku nebo výrobků určených spotřebiteli nebo
jinému konečnému uživateli, jestliže má zároveň
-
v místě nákupu tvořit prodejní jednotku pro spotřebitele
nebo jiného konečného uživatele (dále jen "prodejní obal“),
-
v místě nákupu tvořit skupinu určitého počtu prodejních
jednotek, ať již je tato skupina prodávána spotřebiteli nebo jinému konečnému
uživateli, anebo slouží pouze jako pomůcka pro umístění do regálů v místě
prodeje a může být z výrobku odstraněn, aniž se tím ovlivní jeho vlastnosti
(dále jen "skupinový obal“), nebo
-
usnadnit manipulaci s určitým množstvím prodejních jednotek
nebo skupinových obalů a usnadnit jejich přepravu tak, aby se při manipulaci a
přepravě zabránilo jejich fyzickému poškození (dále jen "přepravní obal“).
Z výše uvedené definice vyplývá, že obalem ve smyslu zákona o
obalech nejsou výrobky sloužící k pojmutí, ochraně, manipulaci, dodávce,
popřípadě prezentaci výrobku, který není určen spotřebiteli nebo jinému
konečnému uživateli. Obalem je tedy pouze to, do čeho se balí zboží (výrobek
určený spotřebiteli nebo jinému konečnému uživateli).
Vzhledem k tomu, že odpady nelze považovat za výrobky určené
spotřebiteli nebo jinému konečnému uživateli, nepovažují se textilní bigbagy
používané pro odesílání odpadu k odstranění za obaly ve smyslu výše uvedené
definice.
Dotaz č. 3 Je možno kombinovat individuální a sdružené plnění, tj. u
některých druhů obalů zabezpečit plnění povinnosti stanovené § 12 zákona o
obalech individuálně a u zbývajících druhů odpadů z obalů sdruženým
plněním?
Ano, je to možné. Zákon tuto možnost
nevylučuje.
Dotaz č. 4 Je podnikající osoba provozující velkoobchod formou
samoobslužného prodeje balených výrobků dalším podnikatelům (tzv. forma "Cash
Carry“) tzv. jiným konečným uživatelem ve smyslu ust. § 2 písm. j) zákona o
obalech?
Pokud podnikající fyzická nebo právnická osoba nakupuje balené
výrobky a tyto balené výrobky dále prodává, resp. předává jiné osobě za účelem
distribuce nebo použití, uvádí obaly do oběhu ve smyslu § 2 písm. e) zákona
č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve
znění pozdějších právních předpisů. Podle § 2 písm. j) zákona o obalech,
jiným konečným uživatelem je podnikající fyzická nebo právnická osoba, která
nakupuje obaly nebo balené výrobky pro svoji podnikatelskou činnost a
neuvádí je dále do oběhu. Aby podnikající fyzická nebo právnická osoba byla
považována za jiného konečného uživatele, musí splňovat současně dvě
podmínky
-
nakupuje obaly nebo balené výrobky pro svoji podnikatelskou
činnost a
-
neuvádí je dále do oběhu.
Z výše uvedeného vyplývá, že podnikající osoba provozující
velkoobchod formou samoobslužného prodeje balených výrobků dalším podnikatelům
není ve vztahu k těmto baleným výrobkům jiným konečným uživatelem ve smyslu § 2
písm. j) zákona o obalech.
Dotaz č. 5 Je výše specifikovaná osoba provozující velkoobchod formou
samoobslužného prodeje osobou uvádějící obaly do oběhu pouze ve vztahu ke svým
zákazníkům - podnikatelům, nebo též ve vztahu k zákazníkům - občanům. Tedy je
taková osoba v obecné rovině považována za subjekt uvádějící (veškeré) balené
výrobky do oběhu?
Podle § 2 písm. e) zákona o obalech uvedením obalu do
oběhu se rozumí úplatné nebo bezúplatné předání obalu bez ohledu na to, zda
samostatně nebo spolu s výrobkem, jiné osobě za účelem distribuce nebo
použití, s výjimkou uvedení obalu na trh. Z uvedené definice vyplývá, že
uvedením obalu do oběhu se rozumí předání obalu jak právnické osobě, tak i
fyzické osobě, a to bez ohledu na to, zda se jedná o podnikatele či
nikoliv.
Dotaz č. 6 Může firma, pověřená společností prodávající nábytek k montáži
tohoto nábytku u zákazníků, odložit obalový odpad z tohoto nábytku do
kontejnerů obce určených pro tříděný sběr komunálního
odpadu?
Tím, že společnost I. prodává balené výrobky (nábytek a bytové
doplňky), uvádí obaly na trh či do oběhu ve smyslu zákona č. 477/2001 Sb., o
obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech) a vztahují se na ní
povinnosti podle tohoto zákona.
Podle § 10 a 12 zákona o obalech má osoba, která uvádí na
trh nebo do oběhu obal nebo balený výrobek, povinnost zajistit zpětný odběr
těchto obalů nebo odpadu z těchto obalů (vztahuje se pouze na obaly, které se
dostanou ke spotřebiteli) a využití odpadů z obalů v rozsahu stanoveném přílohou č. 3 k tomuto zákonu.
Vzhledem k tomu, že se dotaz vztahuje na balené výrobky, které
společnost prodává spotřebiteli, tedy nikoliv osobě, která obaly (balené
výrobky) uvádí dále do oběhu, může společnost I. povinnost zpětného odběru a
využití splnit dvojím způsobem:
-
samostatně organizačně a technicky na vlastní náklady
nebo
-
uzavřením smlouvy o zajištění plnění povinnosti zpětného
odběru a využití odpadu z obalů podle tohoto zákona s autorizovanou obalovou
společností (dále jen "smlouva o sdruženém plnění“).
Pokud má společnost I. uzavřenou smlouvu o sdruženém plnění
(smlouva s EKO-KOM), pak odkládání obalů ze zakoupeného nábytku fyzickými
osobami do kontejnerů na tříděný komunální odpad je v pořádku, neboť odpad z
obalu je vlastnictvím občana, který si zakoupil výrobek v tomto obalu a tento
občan může tento odpad z obalu bezplatně odložit do kontejnerů obce k tomu
určených (společnost I. má tento způsob zpětného odběru a následného využití
zajištěn prostřednictvím smlouvy s EKO-KOM). Přičemž není rozhodující, kdo
tento odpad do kontejnerů fyzicky za občana odloží. Pokud však společnost I.
nemá uzavřenou smlouvu o sdruženém plnění, potom povinnosti zpětného odběru a
využití musí zajistit samostatně organizačně a technicky na vlastní náklady,
tj. musí zpětný odběr od spotřebitele zajistit jiným způsobem než
prostřednictvím kontejnerů obce na tříděný sběr odpadu.
Dotaz č. 7 Jaká je platná legislativa upravující nakládání s
obaly?
-
Platná legislativa ČR
-
Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých
zákonů (zákon o obalech) ve znění zákona č. 274/2003, zákona č. 94/2004, zákona
č. 237/2004 a zákona č. 257/2004 a zákona č. 66/2006 Sb.
-
Vyhláška č. 641/2004 Sb., o rozsahu a způsobu vedení
evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence
-
Vyhláška č. 116/2002 Sb., o způsobu označování vratných
zálohovaných obalů
-
Nařízení vlády č. 111/2002 Sb., kterým se stanoví výše
zálohy pro vybrané druhy vratných zálohovaných obalů
-
Platná legislativa EU
-
Směrnice evropského Parlamentu a Rady 94/62/ES o obalech
a obalových odpadech,ve znění směrnice 2004/12/ES a směrnice 2005/20/ES.
-
Rozhodnutí Komise 97/129/ES, kterým se zavádí
identifikační systém pro obalové materiály podle směrnice Evropského parlamentu
a Rady 94/62/ES o obalech a obalových odpadech
-
Rozhodnutí Komise 1999/177/ES, kterým se stanoví
podmínky pro udělování výjimky ze směrnice 94/62/ES o obalech a obalových
odpadech pro přepravky a palety z plastů týkající se úrovní koncentrace těžkých
kovů
-
Rozhodnutí Komise 2001/171/ES, kterým se stanoví
podmínky pro odchylku u skleněných obalů týkající se úrovní koncentrací těžkých
kovů stanovených ve směrnici 94/62/ES o obalech a obalových odpadech
-
Rozhodnutí Komise 2005/270/ES, kterým se stanoví formáty
vztahující se k databázového systému podle směrnice 94/62/ES o obalech a
obalových odpadech
Dotaz č. 7 Na koho se zákon o obalech vztahuje?
Zákon o obalech se vztahuje na podnikající fyzické a
právnické osoby (dále jen "osoba“), které uvádějí obaly/balené výrobky na
trh:
-
výrobci obalů (tj. osoby, které výrobek zabalí - plniči,
baliči),
-
dovozci obalů/balených výrobků ze zemí mimo území EU, a to
jak za účelem distribuce nebo pro vlastní potřebu,
-
přepravci obalů/balených výrobků ze zemí EU (jak za účelem
distribuce, tak pro vlastní potřebu), nebo
uvádí obaly/balené výrobky do oběhu:
Zákon o obalech se nevztahuje na nepodnikající fyzické
nebo právnické osoby (např. Akademii věd ČR a jiná vědecká pracoviště,
humanitární organizace, obecně prospěšné společnosti, nadace a další). Zákon o
obalech se rovněž nevztahuje na vývoz obalů.
Z působnosti zákona je dále vyjmuto nakládání s
kontejnery používanými v silniční, železniční, letecké a/nebo lodní dopravě. S
účinností od 15. 3. 2006 se na základě vloženého § 15a zákona o obalech povinnosti § 10 až 15 nevztahují na osoby, které uvádějí na trh nebo do
oběhu méně než 300 kg obalů za kalendářní rok a zároveň jejich roční obrat
nepřekročí 4,5 mil. Kč/rok.
Dotaz č. 8 Co je to obal ve smyslu zákona o obalech?
Obalem je výrobek zhotovený z materiálu jakékoli povahy, který
je určen k pojmutí, ochraně, manipulaci, dodávce, popřípadě prezentaci výrobku
nebo výrobků určených spotřebiteli nebo jinému konečnému uživateli.
Obaly se dle zákona o obalech dělí na prodejní, skupinové a
přepravní. Obecně platí, že obalem se stane výrobek, který je určen k pojmutí,
manipulaci, ochraně, dodávce resp. prezentaci výrobku, v okamžiku svého
naplnění, uzavření resp. v okamžiku, kdy se stane součástí prodejní jednotky,
skupiny prodejních jednotek nebo usnadní manipulaci s nimi.
Skutečnost, zda určitý typ výrobku je či není obalem ve smyslu
zákona o obalech, posuzuje, dle § 32 písm. m) tohoto zákona,
Ministerstvo životního prostředí ("MŽP“), které po projednání s Ministerstvem
průmyslu a obchodu ("MPO“) a Ministerstvem zemědělství ("MZe“) vydává
stanoviska v této věci. Pokud osobě vznikne pochybnost, zda typ výrobku, který
uvádí na trh nebo od oběhu, je či není obalem ve smyslu zákona o obalech, může
podat na MŽP žádost o stanovisko v tomto smyslu, nebo nahlédnout na webovou
adresu, kde jsou zveřejněna všechna doposud vydaná obecná
stanoviska.
Dotaz č. 9 Jsou rozhodnutí vydaná Ministerstvem průmyslu a obchodu ve věci
pochybností, zda výrobek je nebo není obalem, nadále v
platnosti?
Nejsou. Rozhodnutí Ministerstva průmyslu a obchodu, vydávaná ve
věci pochybností, zda určité typy výrobků jsou nebo nejsou obalem, pozbyla
nabytím účinnosti novely zákona o obalech č. 94/2004 Sb. platnosti.
Dotaz č. 10 Jaké jsou základní povinnosti vyplývající se zákona o
obalech?
Mezi základní povinnosti zákona o obalech patří povinnost
zajistit zpětný odběr a využití odpadu z obalů (§ 10 a 12) a na to
navazující povinnosti § 13, § 14, § 15, § 30 a povinnost zajistit
kvalitativní požadavky na obaly, resp. obalové prostředky stanovené v § 3 a
4 zákona o obalech.
Dotaz č. 11 Jaké jsou kvalitativní požadavky na obaly a způsob jejich
prokazování?
Ustanovení § 3 a 4 stanoví osobám, které uvádějí obaly,
resp. obalové prostředky na trh, povinnost, aby tyto obaly, resp. obalové
prostředky splňovaly základní kvalitativní požadavky stanovené zákonem o
obalech. Požadavky § 3 a 4 se považují se splněné, pokud je obal nebo
obalový prostředek zhotoven v souladu s harmonizovanými českými technickými
normami. Dle ustanovení § 5 zákona o obalech musí být osoba, která uvádí
na trh obal resp. obalový prostředek, rovněž schopna prokázat splnění
povinností stanovených v § 3 a 4 resp. v § 4 zákona o obalech a průkazně
o tom informovat své odběratele.
Návod na způsob prokazování splnění těchto povinností a způsob
informování odběratele je uveden v "Metodickém pokynu odboru odpadů MŽP k
provedení § 5 zákona č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů“ ve Věstníku MŽP, částce 3, z března
2005.
Dotaz č. 12 Je materiálové označování obalů povinné?
Není. Materiálové značení obalů je dle novely zákona č.
66/2006 Sb. ze dne 15. 3. 2006 dobrovolné. Pokud se ovšem osoba, která
uvádí na trh nebo od oběhu obal rozhodne, že na obalu vyznačí materiál, ze
kterého je obal vyroben, pak je povinna dodržet značení stanovené v přílohách
č. I až VII rozhodnutí Komise 97/129/ES
Dotaz č. 13 Co znamená povinnost zajištění zpětného odběru obalů a využití
odpadů z obalů a jak je možné tyto povinnosti splnit?
Osoba, která uvádí na trh nebo do oběhu obaly, musí zajistit
zpětný odběr (§ 10) těchto obalů nebo odpadu z nich spolu s informováním
spotřebitele o způsobu zajištění tohoto zpětného odběru a musí zajistit využití
(§ 12) odpadu z těchto obalů, a to minimálně v rozsahu stanoveném přílohou č. 3 zákona o obalech.
Povinnost osoby zajistit zpětný odběr a informovat spotřebitele
o způsobu zajištění tohoto zpětného odběru (§ 10) se váže pouze k obalům
určeným k prodeji spotřebiteli. V případě, že osoba uvádí na trh nebo do oběhu
tzv. průmyslové obaly, tj. obaly určené jinému konečnému uživateli, povinnosti § 10 se na ni nevztahují, avšak zůstává jí povinnost zajistit využití
odpadu z těchto obalů ve smyslu § 12 zákona o obalech.
Povinnost § 10 znamená, že osoba, která uvádí na trh nebo
od oběhu obaly, je povinna zajistit zpětný odběr obalů nebo odpadů z těchto
obalů, včetně vytvoření dostatečného počtu sběrných míst a jejich dostupnosti.
Dále je osoba povinna informovat spotřebitele o vytvořených sběrných místech a
možnosti jejich bezplatného využití.
Povinnost § 12 znamená, že osoba, která uvádí na trh nebo
od oběhu obaly, je povinna zajistit, aby obaly jí uvedené v daném kalendářním
roce na trh nebo do oběhu, byly recyklovány, resp. celkově využity nejméně v
rozsahu, který stanovuje příloha č. 3 zákona o obalech, tedy v rozsahu
následujícím:
POŽADOVANÝ ROZSAH RECYKLACE
A VYUŽITÍ OBALOVÉHO
ODPADU
A: recyklace B: celkové využití
Za obaly z jednoho materiálu se považují takové obaly, ve
kterých daný materiál tvoří alespoň 70 % hmotnosti obalu. Recyklace se zahrnuje
do procent celkového využití jako jedna z jeho forem.
Způsob plnění povinností zpětného odběru a využití odpadu z
obalů si osoba volí samostatně, a to dle možností, které jsou stanoveny v
ustanovení § 13 zákona o obalech. Má možnost volby mezi:
-
plněním těchto povinností samostatně organizačně a technicky
na vlastní náklady. V tomto případě je osoba povinna:
-
podat návrh na zápis do Seznamu osob (§ 14)
-
vést…