dnes je 18.4.2024

Input:

Oběhové hospodářství - aktuální stav

23.4.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

14.2
Oběhové hospodářství – aktuální stav

Ing. Petr Šulc

Jednou z významných strategických změn, kterou prochází oblast nakládání s odpady, je koncept oběhového hospodářství. Tento koncept se připravoval a projednával v EU v posledních letech. Změny směrnic byly vydány jako tzv. balíček k oběhovému hospodářství v polovině roku 2018 jako legislativní rámec dané oblasti. Tento rámec je nyní nutné implementovat do národních právních systémů.

EK tuto problematiku řešila ve dvou vlnách. První vlna v roce 2015 obsahovala revidované legislativní návrhy týkající se odpadů a komplexní akční plán pro oběhové hospodářství, který stanoví konkrétní mandát pro toto období Komise. Druhá vlna byla připravena v roce 2018 a zaměřila se na strategii EU pro plasty v oběhové ekonomice,  monitorovací rámec ukazatelů pro oběhové hospodářství , sdělení o rozhraní mezi právními předpisy o chemických látkách, výrobcích a odpadech. Komise rovněž předložila návrh směrnice, která by se zabývala jednorázovými plasty a lovnými zařízeními.

Oběhové hospodářství je cíleno na podporu přechodu Evropy ke globální konkurenceschopnosti, na podporu udržitelného hospodářského růstu a tvorbu nových pracovních míst s přínosy výhod jak pro životní prostředí, tak pro hospodářství.

4. 3. 2019 přijala Evropská komise dokument " ZPRÁVA KOMISE EVROPSKÉMU PARLAMENTU, RADĚ, EVROPSKÉMU HOSPODÁŘSKÉMU A SOCIÁLNÍMU VÝBORU A VÝBORU REGIONŮ o provádění akčního plánu pro oběhové hospodářství ". Jedná se o komplexní zprávu o provádění akčního plánu pro oběhové hospodářství. Akční plán byl přijat v prosinci 2015. Zpráva představuje hlavní výsledky v rámci akčního plánu a nastiňuje nové výzvy při formování budoucího hospodářství a připravuje půdu pro klimaticky neutrální oběhové hospodářství, kde je tlak na přírodní a sladkovodní zdroje a ekosystémy minimalizován. Zpráva nastiňuje rovněž otevřené výzvy pro připravení cesty pro konkurenceschopnost v oblasti klimatu.

Akční plán obsahuje 54 konkrétních akcí (dokončených i realizovaných). Díky akčnímu plánu došlo k urychlení přechodu k oběhovému hospodářství v Evropě. Podle statistiky dokonce došlo v letech 2012–2016 k 6% nárůstu pracovníků v oblasti oběhového hospodářství. Související obchodní modely a rozvoj nových trhů (v rámci EU i vně) představují investice cca 18 mld. eur1.

Vznikající cirkulární ekonomika již otevřela nové obchodní příležitosti, které vyvolaly vznik nových obchodních modelů a rozvíjely nové trhy, a to jak doma, tak mimo EU. V roce 2016 vytvořily okružní činnosti, jako je oprava, opětovné použití nebo recyklace, téměř 147 miliard eur v přidané hodnotě, což představuje investice ve výši přibližně 17,5 miliardy eur (cca 147 mld. eur v přidané hodnotě).

Oblasti podpory rozšiřování oběhového hospodářství

Inovace a investice

Aby byl přechod rychlejší a efektivnější, je nezbytné investovat do inovací a poskytovat podporu pro přizpůsobení evropské průmyslové základny. K tomu jsou určeny podpory (2016–2020 ve výši 10 mld. eur), nové příležitosti vycházejí i z pochopení vývoje na straně bankovních institucí i průmyslu.

Přeměna odpadu na zdroje

Od července 2018 má EU legislativní rámec pro nakládání s odpady a vybranými výrobky, opírající se o vysoké cíle recyklace, postavení recyklovaných materiálů, zesílenou prevenci vzniku odpadů a zaměření na kritické suroviny, které jsou limitující pro technologický rozvoj. Velká pozornost je věnována potravinovému odpadu.

Ekodesign a výrobní procesy, posílení postavení spotřebitele

Dalším předpokladem oběhového hospodářství je inteligentní design výrobků na počátku životního cyklu. Proto opatření v oblasti ekodesignu a energetického označování u určených výrobků zahrnují pravidla týkající se požadavků na materiálovou účinnost, jako je dostupnost náhradních dílů, snadná oprava a usnadnění zpracování po skončení životnosti. Právě tlak na opravitelnost by měl vést k delšímu využívání výrobků a tedy i ke snížení spotřeby. Změnit se budou muset i spotřebitelské vzorce chování. Spotřebitelé by tak měli získat silnější postavení a měli by mít možnost rozhodnutí např. na základě environmentální stopy výrobku.

Zapojení zúčastněných stran

Bez spolupráce veřejných orgánů, hospodářských a sociálních aktérů a občanské společnosti by rámec oběhového hospodářství neměl šanci na úspěch. Tato spolupráce je nezbytná, aby se podpořila partnerství napříč sektory a hodnotovými řetězci.

Globální rámec

Oběhové hospodářství se stalo globálním fenoménem. Přestože je již nevratným trendem, bude vyžadovat mnoho úsilí, aby se hospodářství "zakruhovalo", a to jak v EU, tak v globálním měřítku. Pro zajištění konkurenční výhody (pro EU) z přechodu na oběhové hospodářství je nutné realizovat legislativní rámce v oblasti odpadů a dosáhnout rozvoje trhů s druhotnými surovinami, které musejí být konkurenceschopné vůči primárním surovinám.

Strategie pro plasty

Strategie pro plasty má za cíl podporu trhu s recyklovanými plasty a eliminaci některých jednorázových plastových výrobků, které se nejvyšší mírou podílejí na znečišťování oceánů a pláží. K této iniciativě se již připojilo více než 70 velkých společností, které se zavázaly, že do roku 2025 zvýší podíl recyklovaných plastů o minimálně 60 %. Podobně jako plasty by mohly být řešeny i výrobky (s vysokým environmentálním dopadem výrobního odvětví), které akční plán dosud neobsahuje – např. výpočetní technika, elektronika, mobilita, těžba, nábytek, textil, potraviny a nápoje.

Shrnutí ekonomických podpor inovací

Partneři



Nahrávám...
Nahrávám...