dnes je 29.3.2024

Input:

Odůvodnění vyhlášky č. 465/2013 Sb.

23.1.2014, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.3.1.23.1
Odůvodnění vyhlášky č. 465/2013 Sb.

Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů.

Obecná část

A) Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy a odůvodnění jejích hlavních principů

Zákonem č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, (tzv. ekoauditová novela zákona o odpadech) se s účinností od 1. ledna 2014 doplňují do zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů (dále jen "zákon o odpadech") nové § 38a a 38b týkající se zpětného odběru použitých pneumatik. Nově se zavádí zápis povinných osob do Seznamu povinných osob v oblasti zpětného odběru pneumatik (dále jen "Seznam povinných osob") a stanovuje se minimální úroveň zpětného odběru použitých pneumatik. Na základě zmocnění obsaženého v § 38b odst. 9 zákona o odpadech je třeba vyhláškou Ministerstva životního prostředí (dále jen "ministerstvo") stanovit vzor návrhu na zápis do Seznamu povinných osob. Zavedení minimální úrovně zpětného odběru použitých pneumatik si současně vyžádá doplnění položky pro vykazování úrovně zpětného odběru do roční zprávy o plnění povinnosti zpětného odběru, kterou povinné osoby zpracovávají na základě § 38 odst. 10 zákona o odpadech. Vzor této roční zprávy je stanoven obecně pro všechny výrobky, na něž se vztahuje povinnost zpětného odběru podle § 38 odst. 1 zákona o odpadech, vyhláškou č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů.

Předmětem navrhované právní úpravy je tedy stanovení 1) vzoru návrhu na zápis do Seznamu povinných osob, který je uveden v příloze č. 1 k návrhu vyhlášky, a 2) obsahu roční zprávy o plnění povinnosti zpětného odběru pneumatik za uplynulý kalendářní rok, jejíž vzor je uveden v příloze č. 2 k návrhu vyhlášky. Navržené formuláře vycházejí z již existujících formulářů, pouze reagují na specifické požadavky a zmocnění v zákoně o odpadech ve vztahu ke zpětnému odběru pneumatik. Dále se v souvislosti s uvedenými úpravami vylučuje aplikace ustanovení o obsahu roční zprávy o plnění povinnosti zpětného odběru ve vyhlášce č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů, a doplňují se ustanovení vyhlášky č. 237/2002 Sb., o podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků, ve znění pozdějších předpisů, která se týkají dostupnosti míst zpětného odběru v případě prodeje výrobků prostřednictvím prostředků komunikace na dálku.

Přestože se jedná pouze o dílčí právní úpravu výše uvedených otázek, byla zvolena cesta samostatné vyhlášky, na rozdíl od pouhé novelizace platných vyhlášek ministerstva, které s danou materií souvisejí. Vzhledem k charakteru a rozsahu úpravy ve vyhlášce č. 237/2002 Sb., o podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků, ve znění pozdějších předpisů, by zařazení vzoru návrhu na zápis do Seznamu povinných osob do této vyhlášky nebylo systematické. Totéž lze říci také o případném zařazení této úpravy do vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů. Pokud jde o rozšíření obsahu roční zprávy o plnění povinnosti zpětného odběru pneumatik, byla s ohledem na provedení nových § 38a a 38b zákona o odpadech formou samostatné vyhlášky upřednostněna speciální úprava obsahu roční zprávy v navrhované vyhlášce pro pneumatiky.

B) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy se zákonem, k jehož provedení je navržena

Zákonné zmocnění k vydání navrhované vyhlášky je obsaženo v zákoně 185/2001 Sb. § 38 odst. 11 a§ 38b odst. 9. Na základě § 38 odst. 11 zákona o odpadech ministerstvo stanoví vyhláškou podrobnosti způsobu provedení zpětného odběru výrobků a obsah roční zprávy o plnění povinnosti zpětného odběru za uplynulý kalendářní rok. V § 38b odst. 9 zákona o odpadech je pak ministerstvo zmocněno stanovit vyhláškou vzor návrhu na zápis do Seznamu povinných osob. Náležitosti návrhu na zápis do tohoto seznamu, které jsou specifikovány v příloze č. 1 navrhované vyhlášky, vycházejí z § 38b odst. 3 zákona o odpadech. Navrhovaná právní úprava je s výše uvedeným zákonným zmocněním, jakož i se zákonem o odpadech jako celkem, plně v souladu.

C) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s právem Evropské unie

Na úrovni Evropské unie není specificky regulován zpětný odběr použitých pneumatik či nakládání s odpadními pneumatikami jako zvláštní tok odpadů. Na právní úpravu zpětného odběru použitých pneumatik se tak vztahují pouze obecná pravidla vyplývající ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic (dále jen "směrnice o odpadech"). Zákon o odpadech v § 38 až 38b vychází především z čl. 8 směrnice o odpadech, který zakotvuje zásadu rozšířené odpovědnosti výrobce a umožňuje členským státům přijímat legislativní i nelegislativní opatření, která mohou zahrnovat zejména přijímání vrácených výrobků a odpadu z nich vznikajícího, nakládání s tímto odpadem, finanční odpovědnost za tyto činnosti a informování konečných uživatelů výrobků. Navrhovaná vyhláška pouze provádí právní úpravu zpětného odběru použitých pneumatik v zákoně o odpadech a je přitom zcela v souladu jak se směrnicí o odpadech, tak i s dalšími prameny práva Evropské unie.

D) Zhodnocení platného právního stavu a odůvodnění nezbytnosti jeho změny

Vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů, stanoví v § 20 a příloze č. 19 obsah roční zprávy o plnění povinnosti zpětného odběru. Jelikož obsah roční zprávy o plnění povinnosti zpětného odběru pneumatik je třeba rozšířit o položku pro vykazování úrovně zpětného odběru a nově bude stanoven v navrhované vyhlášce, je třeba upravit vyhlášku o podrobnostech nakládání s odpady tak, že se ustanovení o roční zprávě o plnění povinnosti zpětného odběru nepoužijí, jestliže obsah roční zprávy stanoví jiný právní předpis.

Vyhláška č. 237/2002 Sb., o podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků, ve znění pozdějších předpisů, stanoví v § 3 odst. 4, že místa zpětného odběru výrobků se považují za stejně dostupná jako místa prodeje, pokud je stanoveno minimálně jedno místo zpětného odběru v každé obci nebo v každém městském obvodě nebo městské části (pokud jsou zřízeny), kde se nachází prodejny těchto výrobků. Toto ustanovení navazuje na zákon č. 185/2001 Sb. § 38 odst. 7, podle kterého musí být místa zpětného odběru pro konečné uživatele stejně dostupná jako místa prodeje výrobků, na které se povinnost zpětného odběru vztahuje. Současná úprava ve vyhlášce o podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků se ukázala být v dnešní praxi nedostatečná, neboť hovoří pouze o prodejnách výrobků a nezohledňuje skutečnost, že od doby jejího přijetí došlo k výraznému rozšíření prodeje zboží prostřednictvím prostředků komunikace na dálku a nezanedbatelné množství výrobků podléhajících povinnosti zpětného odběru je v současnosti prodáváno tímto způsobem. V důsledku toho jednak není dostatečně naplněn požadavek zákona, aby místa zpětného odběru byla pro konečné uživatele stejně dostupná jako místa prodeje těchto výrobků, a dále dochází k neodůvodněné konkurenční výhodě povinných osob využívajících při prodeji výrobků převážně nebo výlučně prostředky komunikace na dálku na úkor těch, které výrobky prodávají v "kamenných" prodejnách.

E) Předpokládané hospodářské a finanční dopady navrhované právní úpravy

Hospodářské a finanční dopady na státní rozpočet a podnikatelské prostředí v ČR jsou spojeny spíše se zákonnou úpravou, k jejímuž provedení má být navrhovaná vyhláška vydána, než s vyhláškou samotnou. Nicméně vzhledem k tomu, že tato zákonná úprava – nové § 38a a 38b zákona o odpadech – byla do zákona č. 169/2013 Sb. vložena na základě pozměňovacího návrhu v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR a nebyla podrobena řádnému hodnocení dopadů regulace (RIA), uvádíme na základě požadavku předsedkyně Legislativní rady vlády vyhodnocení nákladů a přínosů navrhované právní úpravy ve spojení s právní úpravou v zákoně o odpadech, k jejímuž provedení je navržena.

Vyhodnocení nákladů a přínosů navrhované právní úpravy

Zápis povinných osob do Seznamu

Popis navrhované změny

Povinná osoba podle § 38 odst. 3 zákona o odpadech, která uvádí na trh pneumatiky nebo vozidla, jejichž součástí jsou pneumatiky, podává návrh na zápis od Seznamu povinných osob v oblasti zpětného odběru pneumatik na formuláři, jehož vzor je uveden v příloze č. 1 k této vyhlášce.

Identifikace dotčených subjektů

a) Povinné osoby,

b) Ministerstvo životního prostředí (ministerstvo).

Vyhodnocení nákladů a přínosů

Přínosem zavedení zápisu do Seznamu je zlepšení kontrolních mechanismů státní správy a tím zamezení free-riders, kteří parazitují na systému jiných povinných osob, protože díky zápisu bude jasné, kdo je a kdo není povinnou osobou. Poté je možné kontrolovat její povinnosti.

Mezi náklady řadíme administrativu spojenou se zápisem do Seznamu, kdy je odhadováno cca 100–150 subjektů, které působí na trhu s pneumatikami (roční hlášení za rok 2012 podalo celkem 60 subjektů). U těchto subjektů očekáváme jednorázové navýšení administrativní zátěže v rozmezí 15–20 hodin na podání jednoho návrhu na zápis do Seznamu. Celkové náklady spojené s přípravou požadované dokumentace se pak pohybují ve výši cca 3 500 Kč u jednoho subjektu (mzdové a režijní náklady 201 Kč/hod – zdroj: ČSÚ, MPO).

V případě ministerstva je kontrola zaslaných materiálů odhadována na cca 5–6 hodin včetně kontroly nadřízenými, tj. cca 1 500 Kč na jednu žádost (roční a mzdové náklady jsou brány cca 560 tis. Kč).

Tabulka 1: Porovnání nákladů a přínosů

   
Stručný obsah Přínosy Hodnocení Náklady Hodnocení
Zápis do Seznamu povinných osob Narovnání podmínek na trhu **** Výrobce – náklady na zápis (Kč/subjekt) cca 3 500
Eliminace "černých pasažérů" (free-riders) *** MŽP – náklady na zápis (Kč/subjekt) cca 1 500
Zjednodušení kontroly výrobců **

- Bez dopadů, * velmi nízké, ** nízké, *** střední, **** vysoké, ***** velmi vysoké

Změna obsahu roční zprávy

Popis navrhované změny

Rozšíření aktuálního formuláře roční zprávy o hodnotu úrovně zpětného odběru a možnost přiložit přílohy (seznam míst zpětného odběru; oznámení změny údajů nebo čestné prohlášení, že nedošlo ke změnám; seznam sdružených osob; jiné přílohy).

Identifikace dotčených subjektů

a) Povinné osoby,

b) Ministerstvo životního prostředí (ministerstvo).

Vyhodnocení nákladů a přínosů

Změna přílohy roční zprávy sebou přináší získání nových informací od výrobců, které je možné využít pro další činnost ministerstva, zejména kontrolní činnosti. Náklady ministerstva v případě, že bude v návaznosti na usnesení vlády ze dne 30. ledna 2013 č. 72 zrušeno roční hlášení o olejích, tak jsou odhadovány v rozmezí 150–230 tis. Kč. V případě, že by roční hlášení bylo zachováno a musel vzniknout samostatný formulář, který by oddělil oblast zpětného odběru pneumatik od olejů, tak se náklady navýší o dalších 340 tis. Kč za licenci v systému ISPOP.

Tabulka 2: Porovnání nákladů a přínosů

   
Stručný obsah Přínosy Hodnocení Náklady Hodnocení
Změna ve formuláři roční zprávy MŽP – další využitelné informace z oblasti ZO *** MŽP – náklady na vytvoření (úpravu) formuláře (Kč) cca 150 – 230 tis.
(+340 tis. licence)
Výrobci – zasílání dalších informací *

- Bez dopadů, * velmi nízké, ** nízké, *** střední, **** vysoké, ***** velmi vysoké

Místa zpětného odběru

Popis navrhované změny

Místa zpětného odběru výrobků se považují za stejně dostupná jako místa prodeje, pokud je stanoveno minimálně jedno místo zpětného odběru v každé obci s počtem více než 1 500 obyvatel, městském obvodě nebo městské části, jsou-li zřízeny, kde se nachází prodejny těchto výrobků nebo v nichž jsou tyto výrobky dodávány konečnému uživateli při prodeji prostřednictvím prostředků komunikace na dálku.

Identifikace dotčených subjektů

a) Povinné osoby,

b) koncoví uživatelé,

c) obce.

Vyhodnocení nákladů a přínosů

Sdružení výrobců a dovozců pneumatik v České republice, jehož produkce zaujímá cca 98,1 % objemu trhu (rok 2011), analyzovalo v roce 2012 rozsah sběrné sítě všech jeho členů. Všichni členové provozují cca 5 500 sběrných míst ke sběru použitých pneumatik. Smluvními provozovateli těchto sběrných míst jsou zejména distributoři členů Sdružení. Tato sběrná síť pokrývá rovnoměrně celé území republiky a vykazuje

Partneři



Nahrávám...
Nahrávám...