dnes je 29.3.2024

Input:

Připravovaný zákon o prevenci závažných havárií

15.5.2014, , Zdroj: Verlag Dashöfer

14.8.2 Připravovaný zákon o prevenci závažných havárií

MUDr. Marie Adámková, CSc.

V současné době končí příprava nového zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi, který bude transponovat novou směrnici Seveso III.

Systém prevence závažných havárií

Nový zákon bude vycházet z již ověřeného schématu současné právní úpravy. Obdobně jako dosavadní, bude i nový zákon v souladu s uvedenou směrnicí stanovovat systém prevence závažných havárií pro objekty, v nichž je přítomna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemická směs splňující kritéria stanovená v tabulce I nebo uvedená v tabulce II přílohy č. 1 zákona, a to ať už jako surovina, výrobek, vedlejší produkt nebo meziprodukt či zbytek. Zákon stanoví povinnosti právnických nebo podnikajících fyzických osob, které takové objekty užívají či užívat budou, a rovněž zakotvuje působnost orgánů státní správy na úseku prevence závažných havárií.

Seveso III

V souladu se směrnicí Seveso III zákon bude určovat objekty, na které se nevztahuje, protože podléhají právní úpravě obsažené ve zvláštních právních předpisech a zahrnující otázky bezpečnosti spojené s jejich užíváním.

Ve srovnání se stávající právní úpravou obsaženou v zákoně o prevenci závažných havárií, dochází k rozšíření působnosti zákona rovněž na pevninské podzemní zásobníky plynu.

Základní pojmy

Úvodní ustanovení bude definovat základní pojmy, se kterými zákon pracuje. Definice základních pojmů respektují vymezení uvedené ve směrnici s tím, že zvolená terminologie byla uzpůsobena zvyklostem českého přístupu k právní úpravě v oblasti prevence závažných havárií.

Definovány budou především pojmy jako objekt, zařízení, provozovatel, nebezpečná látka a její umístění, které jsou zásadní pro určení ukládaných povinností.

Nad rámec definic zakotvených v nové směrnici budou zde vymezeny některé další pojmy, jako například domino efekt, zóna havarijního plánování a scénář. Další pojmy už definovány nebudou.

Stanovení základní povinnosti

Jádrem celého zákona bude stanovení základní povinnosti všech právnických nebo podnikajících fyzických osob, které užívají nebo budou užívat objekt, v němž je některá z vybraných nebezpečných chemických látek nebo směsí umístěna (tedy bez ohledu na množství, v němž je nebezpečná látka v objektu přítomna), a tou je přijmout opatření nezbytná k tomu, aby závažná havárie nevznikla nebo aby v případě, že k takové závažné havárii již došlo, byly její dopady co možná nejmírnější. V tom smyslu jsou stanoveny konkrétní povinnosti právnických a podnikajících fyzických osob, které užívají objekt, v němž je umístěna některá nebezpečná látka.

Seznam všech nebezpečných látek

Stejně jako doposud jsou právnické a podnikající fyzické osoby, které užívají nebo budou užívat objekt, povinny vypracovat seznam všech nebezpečných látek, které jsou v objektu umístěny nebo které se v objektu mohou nahromadit v případě závažné havárie, s uvedením jejich druhu, klasifikace, množství a fyzikální formy.

Na základě tohoto seznamu a jeho porovnání s příslušnými množstvími nebezpečných látek stanovenými v tabulkách I a II přílohy č. 1 k tomuto zákonu zjistí, zda je dosaženo stanovené množství nebezpečné látky požadované pro zařazení objektu do skupiny A nebo B a zda tedy právnická nebo podnikající fyzická osoba, která užívá objekt, nabude postavení provozovatele s tím spojenými povinnostmi, nebo tohoto kvalifikačního množství dosaženo není.

V případě, kdy množství nebezpečné látky umístěné v objektu nedosahuje, a to ani po provedení součtu poměrných množství nebezpečných látek umístěných v objektu, kvalifikačního množství stanoveného pro zařazení do méně rizikové skupiny A, ukládá se právnické nebo podnikající fyzické osobě, která užívá takový objekt, povinnost vypracovat protokol o nezařazení.

Protokol o nezařazení

Protokol o nezařazení je právnická nebo podnikající fyzická osoba povinna uschovat pro účely kontroly příslušným krajským úřadem.

Analýza a hodnocení rizik

Další ustanovení nového zákona ukládá provozovatelům objektů zařazených do skupiny A nebo B povinnost provést analýzu a hodnocení rizik závažné havárie jako podklad pro následné vypracování příslušné bezpečnostní dokumentace. Analýza a hodnocení rizik závažné havárie slouží provozovateli jako vodítko pro určení bezpečnostních opatření, která je zapotřebí přijmout k tomu, aby míra rizika vzniku závažné havárie byla přijatelná.

Bezpečnostní program

Stejně jako doposud bude zákon ukládat provozovatelům vypracovat bezpečnostní dokumentaci. Bezpečnostní program, který zpracovává provozovatel skupiny A představuje dokument, ve kterém vytyčí základní cíle a zásady prevence závažné havárie a stanoví strukturu a systém řízení bezpečnosti, které k dosažení těchto cílů povedou.

Základní cíle a zásady prevence závažných havárií musejí odpovídat povaze rizik identifikovaných v analýze a hodnocení rizik závažné havárie a musejí popisovat základní opatření, která zajistí náležitou úroveň prevence závažných havárií.

Systém řízení bezpečnosti pak musí stanovit takovou organizační strukturu a postupy, které povedou k naplnění vytyčených cílů v oblasti prevence závažných havárií.

Návrh bezpečnostního programu stejně jako dosud bude podléhat schválení příslušným krajským úřadem, jeho postup bude upraven společně pro všechny typy bezpečnostní dokumentace předkládané na základě zákona.

Bezpečnostní zpráva

Dalším bezpečnostním dokumentem je bezpečnostní zpráva, kterou provozovatel zpracovává pro objekt zařazený do skupiny B. Bezpečnostní zpráva je dokument, kterým provozovatel prokazuje, že přijal všechna opatření nezbytná k náležitému zajištění systému prevence závažných havárií a jejích negativních dopadů. Návrh bezpečnostní zprávy provozovatel musí předložit místně příslušnému krajskému úřadu.

Náležitosti, které musí splňovat bezpečnostní zpráva, bude upravovat prováděcí předpis. Stejně tak se počítá s upřesněním dříve vydaných metodických pokynů.

Zákon dále bude zahrnovat povinnost aktualizovat bezpečnostní program zpracovaný pro objekty zařazené do skupiny A a bezpečnostní zprávu zpracované pro objekty zařazené do skupiny B. Zákon bude také vymezovat situace, kdy bude nutné aktualizovat bezpečnostní dokumentaci. Uvedená povinnost vznikne v následujících případech:

  • změny v objektu, které zásadně ovlivňují podmínky užívání objektu,

  • změny v objektu, které nepůsobí změnu zařazení objektu do skupiny A nebo do skupiny B, ale jde o změny, které ovlivňují podmínky bezpečnosti užívání objektu,

  • aktualizace musí být provedena na základě výsledku posouzení provedeného za stanovených podmínek.

Nové povinnosti

Nový zákon také bude ukládat povinnost provozovatelům postupovat podle schváleného bezpečnostního programu, schválené

Partneři



Nahrávám...
Nahrávám...