dnes je 29.4.2024

Input:

Aktuální stav plnění POH ČR za rok 2010

20.7.2012, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.3.1.5
Aktuální stav plnění POH ČR za rok 2010

Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů

Výtah z šesté hodnotící zprávy POH ČR za rok 2010 zpracované MŽP ČR a předložené vládě ČR počátkem roku 2012.

Úvod

Plán odpadového hospodářství ČR (dále též "POH ČR“ nebo "Plán“) vypracovalo v souladu se zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále též "zákon o odpadech“), Ministerstvo životního prostředí (dále též "MŽP“ nebo "ministerstvo“) v roce 2003. Závazná část Plánu byla vyhlášena nařízením vlády č. 197 ze dne 4. července 2003. Platnost Plánu byla stanovena na dobu 10 let, do roku 2013. Přílohu nařízení vlády o Plánu odpadového hospodářství tvoří závazná část POH ČR, která se člení na 8 kapitol. Každá z kapitol obsahuje ve svém úvodu hlavní cíl, který má být v určitém časovém horizontu dosažen. Další obsah kapitol tvoří dílčí cíle, zásady a opatření pro specifické skupiny odpadů, jejichž postupné naplňování je podmínkou pro dosažení hlavního cíle.

MŽP v souladu s § 42 odst. 8 zákona o odpadech pravidelně provádí vyhodnocení závazné části Plánu odpadového hospodářství. S výsledky vyhodnocení je na základě rozhodnutí ministra seznamována vláda. V roce 2005 byla zpracována a vládou v červenci 2006 projednána první hodnotící zpráva za rok 2004. Obdobně byla na podzim roku 2007 připravena druhá hodnotící zpráva za roky 2005–2006. Souhrnná informace byla vládou ČR vzata na vědomí v lednu 2008. Třetí hodnotící zpráva za rok 2007 byla MŽP připravena v roce 2008 a byla vzata vládou na vědomí v lednu 2009. Čtvrtá hodnotící zpráva za rok 2008 byla MŽP připravena v roce 2009 a byla vzata vládou na vědomí v lednu 2010. Pátá hodnotící zpráva za rok 2009 byla MŽP připravena v roce 2010 a byla vzata vládou na vědomí v březnu 2011. Tento dokument je šestá hodnotící zpráva, která obsahuje vyhodnocení plnění POH ČR za rok 2010.

V úvodní části zprávy (kapitoly 1. a 2.) je charakterizován cíl a použité podklady. Pro vyhodnocení plnění cílů POH ČR za rok 2010 byla použitá obdobná metodika zpracování jako při vyhodnocení plnění Plánu za roky 2004 až 2009, vypracovaná v roce 2004. Vzhledem k přijetí zákona č. 297/2009 Sb. došlo ke změně ohlašovacích limitů a proto byl zaveden tzv. "dopočet produkce“, kdy jsou odpady převzaté zařízeními od partnerů, kteří sami nepodali hlášení o produkci a nakládání s odpady, započítány do produkce odpadů. Proto došlo od roku 2009 ke zvýšení produkce odpadů a ke snížení hodnoty všech indikátorů k produkci vztažených ve stejném poměru, v jakém v předchozích letech součet nakládání převyšoval produkci. Vyhodnocení plnění cílů POH ČR za rok 2010 je provedeno pomocí Soustavy indikátorů odpadového hospodářství ČR ("SI OH ČR“), hodnoty indikátorů vycházejí z dat ISOH, do kterého jsou data získávána z obecních úřadů obcí s rozšířenou působností na základě evidenčních povinností původců a oprávněných osob určených zákonem o odpadech. Použití dat se řídí směrnou částí platného nařízení vlády č. 197/2003 Sb., a Matematickým vyjádřením soustavy indikátorů odpadového hospodářství.

Obsahem 3. kapitoly je vyhodnocení stavu plnění opatření, zásad a cílů obsažených v závazné části Plánu odpadového hospodářství ČR v roce 2010. Je hodnoceno všech 93 úkolů. Na základě informací získaných o plnění každého úkolu je vypracováno jejich odborné hodnocení. Stručně je charakterizován stav plnění ve sledovaném roce, se zdůrazněním podpory plnění jednotlivých úkolů poskytnuté státem v oblasti legislativní, ekonomické, výzkumné, vzdělávací, metodické a informační. Zdrojem dat pro hodnocení kvantifikovaných cílů Plánu je především Informační systém odpadového hospodářství ("ISOH“), který shromažďuje celostátně data na základě evidenčních povinností původců určených zákonem o odpadech. Součástí vyhodnocení je rovněž vymezení zjištěných problémů signalizujících možné ohrožení splnění úkolu v zadaných termínech platnosti POH ČR.

Ve 4. kapitole je provedeno souhrnné hodnocení plnění Plánu, stav plnění kvantifikovaných hlavních cílů a přehled úkolů, které jsou plněny s výhradami (v jejichž plnění byly shledány nedostatky).

Data udávaná za rok 2010 v této zprávě mohou být upravena např. v důsledku oprav ohlášených dat při správních řízeních vedených ORP. Podkladová data poskytla CENIA, česká informační agentura životního prostředí, v září až listopadu 2011.

Na konci roku 2009 byla provedena novela POH ČR, která byla v listopadu 2009 podepsána předsedou vlády a účinná je od 31. 12. 2009. Jedná se o nařízení vlády 473/2010 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 197/2003 Sb., o Plánu odpadového hospodářství České republiky. I když je možné již nyní některé z cílů obsažených v současném POH ČR upřesnit, není POH ČR v rozporu s žádnými mezinárodními předpisy. Bude postačující novelizovat jej až implementací programů předcházení vzniku odpadů dle směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/2008 (ES), o odpadech, v roce 2013. Předčasná aktualizace POH ČR by vyvolala jak potřebu předčasné aktualizace POH krajů a POH původců a s tím spojené náklady, tak by znemožnila vyhodnotit plnění některých současných cílů. Zároveň budou zapracovány cíle dle přepracované směrnice o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ), která byla schválena Evropským Parlamentem ve druhém čtení dne 19. ledna 2012.

Změny POH ČR uskutečněné zmíněnou novelou se týkají písmene i) přílohy nařízení vlády, které zní: "nepodporovat výstavbu nových spaloven KO ze státních prostředků“. Tento bod je z nařízení vypuštěn. Hlavním důvodem byla indikace neplnění směrnice 1999/31/ES o skládkách odpadů. Tato směrnice ukládá snížení množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů (dále také "BRKO“) ukládaných na skládky tak, aby podíl této složky činil v roce 2010 (2013, 2020) nejvíce 75 % (50 %, 35 %) hmotnostních z celkového množství BRKO vzniklého v roce 1995. V důsledku neplnění této směrnice je Česká republika vystavena hrozbě sankcí ze strany Evropské komise. Díky této změně je od roku 2010 umožněno čerpat finanční prostředky z OPŽP (prioritní osa 4) na podporu energetického využití odpadů v souladu se zákonem o odpadech.

V roce 2011 bylo v uvedené 15. výzvě přijato celkem 10 žádostí na podporu pro 3 zařízení na energetické využití komunálního odpadu a 7 zařízení pro mechanicko-biologickou úpravu odpadů. Jedna žádost na podporu zařízení na mechanicko-biologickou úpravu odpadů nebyla akceptována. Celková kapacita zařízení, na jejichž výstavbu jsou podány žádosti o dotaci, je 787 tis. tun komunálního odpadu, z toho kapacita zařízení na energetické využití odpadů činí 437 tis. tun.

Další změnou je doplnění odstavců g) – i) v 5. části přílohy nařízení vlády, které znějí:

g) posuzovat směsný komunální odpad, včetně případů, kdy byl podroben pouze mechanické úpravě, gravitační separaci hustotních frakcí nebo obdobnému zpracování, které podstatně nezměnilo jeho vlastnosti, a to vždy v souladu čl. 3 odst. 5 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 o přepravě odpadů, v platném znění;

h) nepovolovat přeshraniční přepravu odpadů do České republiky za účelem energetického využití do spaloven komunálních odpadů, pokud by v důsledku přeshraniční přepravy musely být odstraňovány odpady vznikající v České republice;

i) nepovolovat přeshraniční přepravu odpadů do České republiky za účelem energetického využití, pokud by v důsledku přeshraniční přepravy musely být odpady vznikající v České republice zpracovány způsobem, který není v souladu s tímto plánem nebo s plány odpadového hospodářství krajů.

Důvodem této změny je snaha zabránit přeshraniční přepravě odpadů do ČR za účelem jejich energetického využití (v souladu s čl. 16 směrnice 2008/98/ES o odpadech a o zrušení některých směrnic), v případě, že by v důsledku přeshraniční přepravy bylo nutno odpady vznikající v ČR odstraňovat nebo zpracovávat v rozporu s POH. Veškeré vedené úpravy podporují plnění cílů pro snížení podílu BRKO ukládaných na skládky.

Souhrnné hodnocení

V POH ČR je uvedeno celkem 93 úkolů, z toho 17 s jednoznačným termínem plnění, 44 s požadavkem průběžného plnění a 32 úkolů, u kterých termín plnění není uveden. Výsledky vyhodnocení stavu plnění jednotlivých úkolů v roce 2010 uvedených v kapitole 3 a vycházejících z přijaté metodiky jsou shrnuty v tabulce 20.

Tabulka 20 Souhrnné vyhodnocení jednotlivých úkolů a POH ČR jako celku za rok 2010

   
Č. dle NV
197/2003
Sb.
Název
opatření/zásady
Počet
hodn.
úkolů
Z toho:
splněno
Z toho:
plněno
bez výhrad
Z toho:
plněno
s výhradami
Nehodno-
ceno/
neplněno
Souhrnné
hodnocení
2009
1 Opatření k předcházení
vzniku odp.*)
12 1 8 3 0 A
2 Zásady pro nakládání
s NO
7 4 3 0 0 A
3 Zásady pro nakládání
s vybr. odp.
a zařízeními*)
22 8 9 3 2 A
4 Zásady pro vytváření
jednotné sítě zařízení*)
14 0 13 1 0 A
5 Dovoz a vývoz
odpadů*)
6 0 6 0 0 A
6 Podíl recyklovaných
odpadů
14 9 1 4 0 C
neplněn
hlavní cíl
pro KO
7 Podíl odpadů
ukládaných na skládky
8 2 6 0 0 A
8 Maximální množství
org. složky*)
10 1 6 3 0 C
(neplněn
hlavní cíl)
Celkem 2010 93 25 52 14 2 A/C
Celkem 2010 % 100 26,9 55,9 15,1 2,2 A/C

Stav plnění kvantifikovaných hlavních cílů POH ČR

V následující tabulce 21 je uvedeno souhrnné hodnocení plnění kvantifikovaných hlavních cílů závazné části Plánu. Pro posouzení trendů plnění cílů jsou uvedeny i údaje za období od roku 2000. Poznámky a vysvětlivky k jednotlivým cílům navazují na tabulku.

Tabulka 21 Stav plnění kvantifikovaných hlavních cílů POH ČR

                                                                                                                 
Č. Hlavní cíl
POH ČR
2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Hodnocení
roku 2010
1 Snížit měrnou
produkci neb. odp.
o 20 % do r. 2010
ve srovnání
s r. 2000
(kg/ob./rok).
300 174 166 159 141 170 195 206 170 Cíl je
plněn.
2 Zajistit využití
38 % hm. z ročního
množství olejů
uvedeného na trh
do r. 2006 a 50 %
hm. do r. 2012
a zvyšovat množství
zpětně odebraných
odpadních olejů
(% využití sebr.
množství).
27,5 95,0 99,3 98,8 84,9 99,6 98,6 95,7 95,7 Cíl je
plněn.
3 Dosáhnout
u použitých prům.
Ni-Cd akumulátorů
úplného využití
kovové substance
do 31. 12. 2005
(% využití).
26,9 97,1 77,1
(100)*
78,0
(100)*
93,0
(100)*
92,0 100 100 100 Cíl je
plněn.
4 Dosáhnout do
r. 2006 sběru použ.
přenosných baterií
v množství 100 g
za rok na obyv.,
z toho materiálově
využívat min.
50 % hm.
Produkce odp. (t)
Zpětně odebr. (t)
Využito
(% sebr. mn.)
176
56,7
119
70,04
77,1
27
238
64,1
1 689
215
66,3
1 731
201
57,2
1 407
269
80,7
1 657
331
77,7
2 691
409,4
77,4
2 302
525
85,6
Cíl sběru
není
plněn.
Cíl podílu
využití
je plněn.
5 Zajistit do r. 2005
sběr a mat. využ.
85 % hm. z celk.
množství olov.
akumulátorů
uvedených na trh.
Produkce (t)
Zpětně odebr. (t)
Využito (%)
15 899
100,0
12 854
4 426
99,95
11 629
4 039
99,9
13 346
4 939
100,0
15 574
7 279
100,0
16 744
6 401
100,0
20 544
6 308
100,0
29 351
9 169
100,0
30 772
9 689
99,9
Cíl podílu
využití
je plněn.
6 Zajistit do r. 2012
sběr a mat. využ.
95 % hm. z celk.
množství olov. ak.
uvedených na trh.
Využito (%)
100,0 99,95 99,9 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 99,9 Cíl je
plněn.
7 Pro vozidla vyr.
po 1. 1. 1980
nejpozději do 1. 1.
2006 opětovně
použít a využít
nejméně v míře
85 % prům. hm.
všech autovraků
převz. za rok
a opětovně použít
a využít a materiá-
lově využít v míře
nejméně 80 %
prům. hm. všech
autovraků převza-
tých za kalendářní
rok
Cíl
nelze
vyhodno-
tit.
8 Pro vozidla vyr.
před 1. 1. 1980
opětovně použít
a využít nejméně
v míře 75 % prům.
hm. všech autovraků
převz. za rok
a opětovně použít
a využít a materiá-
lově využít 70 %
prům. hm. všech
autovraků převza-
tých za rok
91,8
90,95
Plněn
s výhra
dou
9 Nejpozději od 1. 1.
2015 opětovně
použít a využít
nejméně v míře
95 % prům. hm.
všech autovraků
převz. za rok
Plnění
nebylo
hodno-
ceno.
9 Nejpozději od 1. 1.
2015 opětovně
použít a využít
nejméně v míře
95 % prům. hm.
všech autovraků
převz. za rok
Plnění
nebylo
hodno-
ceno.
a opětovně použít
a materiálově využít
v míře nejméně
85 % prům. hm.
všech autovraků
převzatých za rok
10 Zvýšit využ. odp.
s upřednostněním
recyklace na 55 %
všech vznikajících
odpadů do r. 2012
a zvýšit mat. využ.
komun. odpadů
na 50 % do r. 2010
ve srovnání
s r. 2000.
Využití všech
odpadů (%)
Mater. využití
všech odpadů (%)
Využ. kom.
odp. %
Mater. využití kom.
odpadů (%)
40,1
39,0
12,5
10,9
58,3
56,8
15,7
10,9
63,3
61,0
20,5
11,8
68,7
66,2
24,9
15,5
84,7
82,3
29,6
20,0
80,8
78,7
30,7
21,0
85,5
83,1
33,7
24,1
74,7
72,5
28,7
22,7
73,5
70,7
33,2
24,3
Cíl zvýšit
recyklaci
odpadů
je plněn.
Cíl zvýšit
materiá-
lové
využití
komunál.
odpadů
není
plněn.
11 Snížit hm. podíl
odpadů uklád.
na skládky o 20 %
do r. 2010 ve srov-
nání s r. 2000.
Množství ulož.
odpadů (mil. t)
Podíl z celkové
produkce (%)
10,4
25,6
7,2
20,0
6,4
16,5
5,3
17,9
5,1
18,1
5,0
16,05
5,0
16,6
4,7
14,6
4,3
13,5
Cíl je
plněn.
12 Snížit max. množ.
BRKO ukl. na
skládky tak, aby
podíl této složky
činil v r. 2010
(2013, 2020)
nejvíce 75 % hm.
(50 %, 35 %)
z celk. mn. BRKO
vznikl. v r. 1995.
Podíl % *)
81,8 108,0 114,0 118,7 123,7 146,8 98,0* 96,8* 90,0 Cíl
není
plněn.

Pozn.: Hodnoty využití odpadů z roku 2000 uváděné z ISOH nelze jednoznačně porovnávat s údaji z databáze zpětného odběru. Jednak se jedná o dva různé systémy sběru dat a důležitý je rozdíl v kódování způsobů nakládání v roce 2000 (vyhláška č. 338/1997 Sb.) a kódování způsobů nakládání od roku 2002, kdy jednotlivé kódy způsobů nakládání nelze jednoznačně navzájem k sobě přiřadit.

Poznámky a vysvětlivky k jednotlivým řádkům

j) Údaj za rok 2000 vychází z ISOH. V dalších letech jsou údaje z evidence zpětného odběru některých výrobků.

k) Údaj za rok 2000 vychází z ISOH. V dalších letech jsou údaje z evidence zpětného odběru některých výrobků. * Využití kovové substance 100 % vychází z evidence odpadů ISOH.

4: Údaje o produkci vycházejí z ISOH. "Využito“ za rok 2000 je z ISOH, v ostatních letech z evidence zpětného odběru některých výrobků. Údaj o produkci za rok 2004 je ovlivněn tím, že většina přenosných baterií je jako zpětně odebraný výrobek vyvážena k přepracování do zahraničí a není tedy vedena v ISOH. * V produkci 2008 nově zahrnut i sběr od občanů.

5: Údaje o produkci vycházejí z ISOH. * Je uveden údaj množství, na které se vztahuje zpětný odběr z evidence zpětného odběru některých výrobků.

7-8: Údaje o produkci a opětovném použití a využití vycházejí z ISOH. Vzhledem novelizaci legislativy (nová vyhláška o nakládání s autovraky) údaje za rok 2008 nelze vyhodnotit. Viz též úkol 3.7. a)–c).

10-11: Údaje vycházejí z ISOH.

12: *) Údaj vychází z ISOH. V roce 2008 byla zavedena nová metodika výpočtu množství BRKO ukládaných na skládky.

V následující tabulce 22 je znázorněn vývoj hodnot indikátoru I.22 v letech 2004 až 2009.

Tabulka 22 Vývoj hodnot indikátoru I.22 v letech 2004–20096)

Indikátor I.22 - BRKO (%) 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Stará metodika 115 119 124 127 129 128
Nová metodika 86,7 89,9 93,6 95,9 97,6 96,8

Přehled identifikovaných problémů a navrhovaných opatření

Při hodnocení jednotlivých úkolů POH ČR byl u některých z nich konstatován stav plnění "plněn s výhradami“. V tabulce 23 je uveden přehled těchto úkolů spolu se stručným zdůvodněním použitého stupně hodnocení a návrhem na řešení.

Tabulka 23 Přehled úkolů závazné části POH ČR plněných s výhradami

Číslo
úkolu
Název úkolu
(zestručněno)
Zjištění
(výhrada, doporučení)
Návrh
na řešení
1.b) Zpracovat analýzy možnosti náhrady
materiálů a výrobků s nepříznivým
vlivem na ŽP.
Konkrétní úkol ke zpracování analýzy
nebyl dosud formulován ani zadán.
Zadat zpracování
studie pro vybrané
materiály.
1.f) Podporovat všemi dostupnými
prostředky zavedení systémů
environmentálního řízení, především
systém Mezinárodní organizace
pro normalizaci (ISO), Národní
program zavedení systémů řízení
podniků a auditů z hlediska
životního prostředí (EMAS).
V roce 2010 nebyly certifikace
společností ze strany státu přímo
podporovány.
Zavést podporu
certifikace
společností
ze strany státu
1.g) Využívat v rámci jednotlivých odvětví
Národní program čistší produkce.
Konkrétní projekty zavádění čistší
produkce nejsou ze strany státu
finančně podporovány.
Zvážit možnost
podpory projektů CP.
3.2.a) Zajistit využití 38 % hm. ... do roku
2006 a 50 % hm. do roku 2012.
Vzhledem k obtížnosti sběru dat
a rostoucí kvalitě olejů se doporučuje
zvážit možnost přeformulování cíle.
Zvážit
při aktualizaci POH.
3.3.b) Dosáhnout do roku 2006 sběru
použitých přenosných baterií
v množství 100 g/rok/obyv.
Cíl je nereálný, doporučuje se zvážit
úpravu cíle v souladu se směrnicí
ES 2006/66/EC.
Zvážit
při aktualizaci POH.
3.7.b), b) pro vozidla vyrobená před 1. 1.
1980 je míra opětovného použití
a využití stanovena na 75 % a míra
opětovného použití a materiálového
využití na 70 % průměrné hmotnosti
všech autovraků převzatých
za kalendářní rok.
Pokud by nebyl plněn přísnější
ze stanovených cílů, bylo by vhodné
zajistit podmínky pro vyhodnocení
produkce a opětovného použití
a využití a materiálového využití
vybraných autovraků v členění
na autovraky vzniklé z aut uvedených
do provozu před a po 1. 1. 1980.
Cíl je plněn, pro
všechny autovraky,
není však možné
vyjádřit míru plnění
zvlášť pro požadovaný
rok výroby.
Upravit v novém
POH ČR.
4.k) Stanovit podmínky pro materiálové
využívání odpadů v zařízeních
nepatřících OH.
Souhrnné podmínky ve znění úkolu
nebyly dosud stanoveny.
Zadat vypracování
podmínek.
6.b) Zpracovat strategii na podporu trhu
s recyklovanými výrobky.
Návrh strategie nebyl v roce 2009
dopracován do podoby závazného
dokumentu (např. usnesení vlády).
Ve spolupráci s MPO
připravit podklad.
6.c) Podporovat oddělený sběr a mater.
využití u všech skupin odpadů,
kde je to možné.
Návrh jednotného normativního
posuzování vlastností recyklátů
ze stavebních odpadů nebyl
zpracován.
Ve spolupráci s MPO
připravit návrh.
6.d) Podporovat rozvoj trhu ...
a upřednostnit výrobky ...
při zadávání veřejných zakázek.
Nebyla předložena doporučení
k preferování výrobků při zadávání
zakázek na úrovni veřejné správy.
Připravit metodické
doporučení.
6.f) Zajistit zdravotní nezávadnost
recyklovaných výrobků.
Není legislativně ani metodicky
upraveno hodnocení zdravotní
nezávadnosti recyklovaných výrobků.
Připravit ve spolupráci
s MZ legislativní
úpravu.
8.e) Navrhovat a vytvářet ekonomicky
a technicky zdůvodněná společná
řešení...
Vzhledem k pozdnímu vyhlášení
výzvy je otázkou, zda budou
potřebné kapacity vybudovány včas.
Podporovat aktivity
k plnění cíle v krajích.
8.f) Podpořit vytvoření sítě regionálních
zařízení pro nakládání
s komunálními odpady.
Výstavba zařízení na zpracování
směsných KO není zatím státem
dostatečně podporována.
Zvážit možnost
zvýšení podpory
(např. z OPŽP).
8.h) Upřednostňovat kompostování
a anaerobní rozklad BRO, příp.
jejich energetické využití
Stagnuje rozvoj zařízení
na zpracování odděleně
shromážděného biologicky
rozložitelného komunálního odpadu
a využití výsledného produktu
v zemědělství.
Zvážit možnost
zvýšení podpory
z veř. zdrojů.

Závěr

Výsledky souhrnného vyhodnocení plnění POH ČR v roce 2010 nelze jednoznačně hodnotit podle stanovené stupnice. Dosažené výsledky odpovídají stupni A – 82,8 % úkolů je splněno nebo plněno bez výhrad (81,7 % po odečtení jednoho nehodnoceného úkolu), avšak u dvou úkolů bylo zjištěno neplnění (nezahájení plnění) úkolu. Proto by mělo být hodnocení celého POH ČR provedeno stupněm C, což však neodpovídá skutečnosti. Vysoká úroveň plnění POH ČR v období 2004–2009 je zřejmá z následující tabulky 24.

Tabulka 24 Výsledky souhrnného vyhodnocení plnění POH ČR v období 2004–2009

Rok 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Stupeň plnění B B B A A A/C
Podíl úkolů
splněných/
plněných
bez výhrad (%)
63,8 71,3 70,2 75,5 79,8 80,9

Dosažené výsledky potvrzují jak správnost koncepce POH ČR jako kvalifikovaného nástroje k řízení odpadového hospodářství ČR, tak i účelnost dlouhodobého používání jednotné metodiky hodnocení.

Každoroční komplexní hodnocení plnění POH v období 2004–2009 ukázalo, že v řadě úkolů nedochází v průběhu jednoho roku k podstatným změnám. Vyhodnocení by tedy mohlo být u příštího POH prováděno ve dvouletém intervalu, při každoročním hodnocení některých vybraných (především kvantifikovaných) úkolů a cílů. Proto lze doporučit, aby vzhledem k probíhající přípravě nového zákona o odpadech a s ní související aktualizací POH ČR bylo vyhodnocení plnění nového Plánu nastaveno podle povahy cílů.

POH ČR byl v roce 2010 plněn zejména v následujících oblastech:

Meziročně má celková produkce odpadů v ČR mírně klesající trend. Celková produkce odpadů v ČR v letech 2002–2006 výrazně klesala. V roce 2007 byla mimo jiné Ministerstvem provedena kontrola plnění ohlašovacích povinnosti a producenti, kteří neplnili své ohlašovací povinnosti byli vyzváni k jejich plnění. Proto v roce 2007 došlo k výraznému růstu počtu ohlašovatelů, i růstu evidované produkce odpadů o 3,2 mil. tun. I přes toto navýšení počtu evidentů a tím i "administrativnímu navýšení“ produkce odpadů nedošlo ke zvýšení produkce odpadů v přepočtu k HDP, což svědčí o pozitivním vývoji. V roce 2008 došlo k mírnému snížení produkce odpadů a produkce se ustálila na cca 31 mil. tun. V roce 2009 byl proveden dopočet produkce od všech původců, kteří neměli ohlašovací povinnost. Přesto došlo pouze k mírnému nárůstu evidované produkce a evidované nakládání s odpady stagnovalo. V roce 2010 celková produkce meziročně poklesla o 1,4 %.

Cíl snížit hmotnostní podíl odpadů ukládaných na skládky o 20 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000 a s výhledem dalšího postupného snižování je plněn. Absolutní množství skládkovaných odpadů se oproti roku se mírně snižuje, hodnota poklesla na 4,3 mil. tun. Procentuální podíl skládkovaných odpadů se snížil na 13,6 % z celkové produkce odpadů. V roce 2000 bylo uloženo na skládky celkem 25,6 % odpadů z celkové produkce roku 2000. V roce 2010 bylo uloženo na skládky cca 14,6 %. Pokles hm. množství odpadů uložených na skládky mezi léty 2000–2010 činí téměř 6,1 mil. tun, tj. více než 58 %.

Cíl snížit měrnou produkci nebezpečných odpadů o 20 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000 je plněn.

Cíle vyplývající z požadavků POH ČR na snížení měrné produkce odpadů jsou zapracovány do všech krajských plánů OH. Od roku 2000 do roku 2006 docházelo k trvalému meziročnímu poklesu produkce nebezpečných odpadů. V přepočtu na obyvatele tato produkce klesla z 300 kg v roce 2000 na 141,4 kg v roce 2006. V roce 2007 došlo k nárůstu produkce přibližně na úroveň roku 2003. Bylo vyprodukováno 170 kg nebezpečných odpadů na obyvatele, produkce byla ovlivněna mimo jiné také vyšší intenzitou odstraňování starých ekologických zátěží než v předchozích letech. V roce 2008 produkce nebezpečných odpadů výrazně vzrostla, oproti roku 2007 o 15 %, až na 2 038 tis. tun. V roce 2009 produkce nebezpečných odpadů dále rostla, oproti roku 2008 o 6 %, až na 2 161 tis. tun, v roce 2010 pak klesla na 1 784 tis. tun, tedy o 17,5 %.V přepočtu na jednoho obyvatele činila produkce 170 kg. V roce 2000 bylo vyprodukováno 3 083 tis. tun nebezpečných odpadů. V roce 2010 došlo oproti roku 2000 k poklesu produkce NO o více než 1 mil. tun.

I přes zvýšení produkce nebezpečných odpadů v roce 2010 se daný cíl daří plnit.

Cíl zvýšit využívání odpadů s upřednostněním recyklace na 55 % všech vznikajících odpadů do roku 2012 ve srovnání s rokem 2000 je plněn.

V roce 2005 bylo využito 68,7 % odpadů z celkové produkce odpadů, z toho materiálové využití činilo 66,2 %. V roce 2006 to bylo 84,7 % odpadů z celkové produkce odpadů z toho materiálové využití činilo 82,3 %. V roce 2007 bylo využito 80,8 % odpadů z celkové produkce, z toho materiálově 78,7 %. V roce 2008 bylo využito 85,5 % z celkové produkce všech odpadů z toho materiálové využití činilo 83 %. V roce 2009 vlivem administrativního navýšení produkce odpadů pokleslo využití odpadů na 74,7 % z celkové produkce všech odpadů z toho materiálové využití činilo 72,5 %. Energetické využívání odpadů se podílí na celkovém využívání zcela nevýznamně, a to 2,2 %.

Partneři



Nahrávám...
Nahrávám...