dnes je 2.5.2024

Input:

Ochrana lesa

27.2.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.4 Ochrana lesa

Mgr. Veronika Vytejčková

Lesem rozumíme lesní porosty spolu s jejich prostředím a pozemky určené k plnění funkcí lesa. Všechny lesy jsou významným krajinným prvkem, jsou tedy zároveň i předmětem práva na ochranu přírody a krajiny. Cílem právní úpravy ochrany lesa je především zachování ploch lesních pozemků, skladby a kvality lesních porostů. K poškozování funkcí lesa a ohrožování jeho existence dochází působením negativních přírodních vlivů, jako jsou například škůdci, větrné a sněhové kalamity, a vlivů civilizačních. Základním právní úprava ochrany lesa je obsažena v zákoně č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně některých zákonů (lesní zákon), který rozděluje lesy do tří kategorií – lesy ochranné, lesy zvláštního určení a lesy hospodářské.

Ochrana lesa v přenesené působnosti obce

Státní správu lesů vykonávají podle lesního zákona jako svou přenesenou působnost obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Podle § 48 odst. 3 lesního zákona vykonávají veškeré povinnosti určené orgánům státní správy lesů podle zákona o lesích a ve všech dalších případech, nejsou-li zákonem svěřeny jinému orgánu státní správy lesů.

Do přenesené působnosti obecních úřadů obcí s rozšířenou působností náleží rozhodování v pochybnostech o zařazení pozemku mezi pozemky určené k plnění funkcí lesa a prohlašování pozemku za pozemek určený k plnění funkcí lesa.

Obecní úřad obce s rozšířenou působností dále rozhoduje o odnětí lesních pozemků do výměry 1 ha nebo o omezení jejich využívání pro plnění funkcí lesa, případně o výši poplatku za jejich odnětí.

Souhlasu obecního úřadu obce s rozšířenou působností je třeba v případě dělení lesních pozemků, při kterém výměra jednoho dílu klesne pod 1 ha. Dále rozhoduje o povolování výjimek ze zákazu některých činností v lese, výjimkách ze zákazu provádět mýtní těžbu v lesních porostech mladších než 80 let, podmínkách lesní dopravy na cizích pozemcích, ukládání pokut, pověření fyzické nebo právnické osoby výkonem funkce odborného lesního hospodáře a udělení licence pro výkon této funkce.

Obecní úřad obce s rozšířenou působností dále v případě, že les nepřesahuje jeho správní obvod, rozhoduje podle § 19 odst. 3 lesního zákona o dočasném omezení nebo vyloučení vstupu do lesa v zájmu zdraví a bezpečnosti občanů nebo z důvodu ochrany lesa. Omezení lze stanovit maximálně na dobu 3 měsíců a nejvýše o tři měsíce prodloužit. Dále může podle § 20 odst. 5 lesního zákona stanovit podmínky konání některých organizovaných nebo hromadných sportovních akcí v lese. Tyto akce lze v lese konat na základě oznámení příslušnému orgánu státní správy lesů, které musí být předloženo nejméně 30 dnů před konáním akce.

Do přenesené působnosti obce s rozšířenou působností spadá také rozhodování o uložení opatření v případech mimořádných okolností (například větrné a sněhové kalamity, přemnožení škůdců, nebezpečí vzniku požárů v období sucha apod.) Opatření, která lze vlastníkovi lesa uložit jsou taxativně vymezena v § 32 odst. 2 lesního zákona. Dále ukládání opatření k zajištění bezpečnosti osob a majetku podle § 48 odst. 1 lesního zákona.

Obecní úřady obcí s rozšířenou působností vedou podle § 48 odst. 2 lesního zákona evidenci nájmů a výpůjček pozemků určených k plnění funkcí les ve

Partneři



Nahrávám...
Nahrávám...