dnes je 14.5.2024

Input:

Předmět zákona o jednotném environmentálním stanovisku

6.11.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

13.11.1
Předmět zákona o jednotném environmentálním stanovisku

Mgr. Pavel Chlíbek

Podle ust. § 2 odst. 1 JES je jednotným environmentálním stanoviskem závazné stanovisko k vlivům na životní prostředí u záměru, který podléhá povolování podle stavebního zákona nebo posouzení vlivů na životní prostředí podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, které se vydává namísto správních úkonů stanovených jinými právními předpisy v oblasti ochrany životního prostředí.

Okruh záměrů a nahrazovaných správních úkonů

JES se tedy vydává jako podkladový úkon pro řízení o povolení záměru podle stavebního zákona. To je upraveno v části šesté, hlavě III stavebního zákona (dále také NSZ), dle níž spadá mezi řízení o povolení záměru povolení stavby nebo zařízení podle ust. § 211, změna využití území podle ust. § 213, dělení nebo scelování pozemků podle ust. § 217, změna záměru před dokončením podle ust. § 224, povolení odstranění stavby podle ust. § 247 a násl. a dodatečné povolení podle ust. § 255 a násl. stavebního zákona.

Druhou skupinou záměrů, které vyžadují vydání JES, jsou záměry podléhající posouzení vlivů na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů (dále také ZPV), a které jsou následně povolovány podle jiného než stavebního zákona. Příkladem může být řízení o stanovení dobývacího prostoru podle zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále také horní zákon). Všechna navazující řízení jsou uvedená v ust. § 3 písm. g) ZPV.

Zákon zavádí pro obě výše uvedené skupiny řízení, které následují po vydání JES, zkratku následná řízení.

Druhým určujícím znakem jednotného environmentálního stanoviska je potřeba vydání některého ze správních úkonů taxativně uvedených v jednotlivých zákonech v oblasti ochrany životního prostředí. Uzavřeného výčtu je dosaženo spojením ust. § 2 odst. 1 JES, jenž v poznámce pod čarou obsahuje výčet všech zákonů, jejichž správních úkonů se vydávání JES týká, a tzv. integrační formule v těchto jednotlivých zákonech. Integrační formule v každém z dotčených zákonů výslovně uvádí, že se konkrétní správní úkony nevydávají, pokud se jedná o záměr vyžadující jednotné environmentální stanovisko. Jen pro úplnost je vhodné zmínit, že návrh zákona ve verzi předložené Vládě ČR terminologicky pracoval se spojením správní úkony, které nahrazuje JES. Po zásazích Legislativní rady vlády však bylo znění integračních formulí zjednodušeno, dle názoru autora tohoto článku však na úkor srozumitelnosti a

Partneři



Nahrávám...
Nahrávám...