4.2.3.1
Část I. - teze k zákonu o odpadech
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
Hlavním cílem nového zákona o odpadech je jeho zjednodušení a
zpřehlednění oproti stávající právní úpravě.
K zásadnímu zjednodušení zákona dojde vyčleněním rozsáhlé
problematiky vybraných výrobků s ukončenou životností do samostatného
zákona.
Zpřehlednění nového zákona o odpadech by mělo být dosaženo
sloučením témat k jednotlivým skupinám odpadů. Nový zákon by měl obsahovat
zejména následující věcné okruhy:
-
Uvedení hlavních pojmů společných pro všechny hlavy zákona
-
Vymezení základních vlastností odpadů (ostatní, nebezpečné
apod.)
-
Hierarchie nakládání s odpady
-
Základní povinnosti při nakládání s odpady, které jsou
společné pro všechny odpady
-
Přeshraniční přeprava
-
Hlavní ekonomické nástroje
-
Zařízení pro sběr, úpravu, zpracování a odstraňování odpadů
(vymezení základních zařízení a podmínek pro jejich provoz, včetně
administrativních a ekonomických nástrojů v podobě rezerv, pojištění apod.)
-
Jednotlivé skupiny (toky) odpadů budou řešeny v samostatných
hlavách (vymezení specifických pojmů, technická opatření, organizační opatření,
specifická zařízení na sběr, úpravu, případně zpracování odpadů, specifické
ekonomické nástroje)
-
Evidence odpadů a zařízení
-
Plány a programy
-
Výkon veřejné správy v oblasti odpadového hospodářství
-
Sankce
Jak již bylo v úvodu uvedeno, nový zákon o odpadech převezme jako
základ současný zákon o odpadech, a to v oblastech, které se ukázaly jako plně
funkční a vyhovující pro provoz odpadového hospodářství. V následujícím textu
jsou uvedeny zásady, podle kterých je potřeba upravit a doplnit některé části
stávajícího zákona o odpadech tak, aby nový zákon plně odrážel požadavky
evropských směrnic a současně reflektoval vývoj v oblasti hospodaření s
odpady.
1. Upřesnění definic a pojmů s ohledem na požadavky
směrnic ES v oblasti odpadů
1.1 Definice
Rámcová směrnice o odpadech přinesla řadu nových definic.
Transpozice většiny z nich bude zajištěna již přijetím euronovely.
Hlavní okruhy řešení:
-
Odpad
Tato definice bude upravena
v souladu s rámcovou směrnicí o odpadech, tzn. odpadem bude "každá movitá věc,
které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit“.
-
Původce odpadu
S ohledem na rámcovou směrnici o
odpadech bude původce odpadu rozšířen oproti současnému stavu o fyzickou osobu.
Její povinnosti jako původce odpadů budou dále diskutovány v rámci přípravy
věcného záměru zákona o odpadech. Stejně tak bude při přípravách věcného záměru
zákona diskutováno zavedení pojmu "prvotní původce“.
Pro původce komunálního odpadu platí (dle stávajícího zákona),
že se obec stává původcem komunálního odpadu v momentu, kdy fyzická osoba daný
odpad odloží na místo obcí k tomu určené.
-
Předcházení vzniku odpadů:
Do
zákona o odpadech bude převzata definice z rámcové směrnice o odpadech v tomto
znění:
"Opatření přijatá předtím, než se látka, materiál nebo výrobek
staly odpadem, která omezují:
-
množství odpadu, a to i prostřednictvím opětovného použití
výrobků nebo prodloužením životnosti výrobků;
-
nepříznivé dopady vzniklého odpadu na životní prostředí a
lidské zdraví nebo
-
obsah škodlivých látek v materiálech a výrobcích.“
-
Opětovné použití, příprava k opětovnému
použití
Do nového zákona o odpadech bude použito znění navržené do
euronovely, které je plně v souladu s rámcovou směrnicí o odpadech.
-
Recyklace
Pro zjednodušení je nutné, aby se v
zákoně o odpadech napříště používal pouze a jedině pojem recyklace,
nikoliv společně s materiálovým využitím tak, jak je to navrženo v
euronovele. Materiálové využití je významově širší než pojem recyklace.
Recyklace je jeden ze způsobů materiálového využití.
-
Energetické využití
V rámci textu zákona bude
uvedeno, co vše lze považovat dle zákona o odpadech za energetické využití a
jak je chápán samotný vzorec pro výpočet účinnosti spalování pro spalovny
komunálních odpadů uvedený v příloze č. 2 rámcové směrnice o odpadech tak, aby
se jednalo o energetické využití R1.
Pozn.: Ke vzorci R1 a jeho interpretaci byl ministerstvem
vznesen dotaz směrem k EU. EK nyní připravuje metodiku výpočtu vzorce, neboť se
ukazuje, že není zcela jednoznačné, co vše do výpočtu zahrnout.
-
Shromažďování, sběr a skladování odpadů
Je nezbytné
stanovit časové omezení pro shromažďování odpadů tak, aby bylo zřejmé, kdy jsou
odpady shromažďovány a kdy již skladovány (např. pro skladování odpadů zůstane
povinnost zpracovat provozní řád skladu - i bez povinnosti tento sklad
ohlašovat příslušnému úřadu).
Technické podrobnosti ke sběru, skladování a dalšímu nakládání
s odpady budou řešeny v kapitole o zařízeních, která musí splňovat podmínky pro
ochranu životního prostředí a lidského zdraví.
-
Obchodník
V rámci přípravy nového zákona o odpadech
budou stanovena práva a povinnosti obchodníka, které v euronovele chybí. Tato
práva a povinnosti budou připravena i s ohledem na nařízení Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006, o přepravě odpadů.
Nahoru1.2 Hierarchie nakládání s odpady
V rámci nového zákona o odpadech bude použito znění ustanovení §
9a navržené euronovelou, které plně respektuje znění čl. 4 rámcové směrnice o
odpadech:
HIERARCHIE ZPŮSOBŮ NAKLÁDÁNÍ S ODPADY
V rámci OH musí být dodržována tato hierarchie způsobů předcházení
vzniku odpadů a nakládání s nimi:
-
předcházení vzniku odpadů,
-
příprava k opětovnému použití,
-
recyklace odpadů,
-
jiné využití odpadů, například energetické využití,
-
odstranění odpadů.
(2) Od hierarchie způsobů nakládání s odpady je možno se odchýlit,
pokud se na základě posuzování životního cyklu celkových dopadů, zahrnující
vznik odpadu a nakládání s ním, prokáže, že je to vhodné.
Text v euronovele je potřeba doplnit ve smyslu rámcové směrnice
o odpadech takto:
K posouzení případných normativních odchylek od hierarchie lze
použít hodnocení celého životního cyklu konkrétních toků výrobků (věcí,
materiálů, předmětů) a odpadů (LCA) a nakládání s nimi. Toto hodnocení musí být
doplněno analýzou ekonomických a technicko-organizačních podmínek pro nakládání
s těmito odpady v konkrétním místě.
Při uplatňování hierarchie způsobů nakládání je nutné zohlednit
obecné zásady ochrany životního prostředí, a to zásadu předběžné opatrnosti a
udržitelnosti, technickou proveditelnost a hospodářskou životaschopnost,
ochranu zdrojů i celkové dopady na životní prostředí, lidské zdraví a
hospodářské a sociální dopady.
Pozn.: LCA (dle norem ISO 14 040, 14 042) obecně není
univerzálním nástrojem k rozhodování - slouží jen jako jeden z podkladů. LCA
nehodnotí technické podmínky ani ekonomiku procesů a možnosti trhu. Rámcová
směrnice o odpadech předpokládá možné použití LCA tam, kde odchylka od
hierarchie má trvalý charakter.
Hierarchie nakládání s odpady bude plně uplatňována v regionálních
integrovaných systémech nakládání s odpady.
1.3 Stav, kdy odpad přestává být odpadem a vzniká
vedlejší produkt
V souladu s rámcovou směrnicí o odpadech a v ní uvedených podmínek
je třeba v zákoně o odpadech upravit podmínky, za kterých vzniká tzv.
vedlejší produkt a kdy odpad přestává být odpadem. Do nového zákona o
odpadech bude použito znění, které bylo navrženo do euronovely:
Vedlejší produkt
() Movitá věc, která vznikla při výrobě, jejímž prvotním cílem
není výroba nebo získání této věci, se nestává odpadem, ale je vedlejším
produktem, pokud:
-
vzniká jako nedílná součást výroby,
-
její další využití je zajištěno,
-
její další využití je možné bez dalšího zpracování způsobem
jiným, než je běžná výrobní praxe (nebo běžný průmyslový způsob), a
-
její další využití je v souladu se zvláštními právními
předpisy a nepovede k nepříznivým účinkům na životní prostředí nebo lidské
zdraví.
Stav, kdy odpad přestává být odpadem
Toto ustanovení je převzato z rámcové směrnice o odpadech a je
součástí euronovely.
() Některé druhy odpadu přestávají být odpadem, jestliže poté, co
byl odpad předmětem některého ze způsobů využití, splňují tyto podmínky:
-
věc se běžně využívá ke konkrétním účelům,
-
pro věc existuje trh nebo poptávka,
-
věc splňuje technické požadavky pro konkrétní účely stanovené
zvláštními právními předpisy nebo normami použitelnými na výrobky, a
-
využití věci je v souladu se zvláštními právními předpisy a
nepovede k nepříznivým dopadům na životní prostředí nebo lidské zdraví.
Pro nový zákon o odpadech se doporučuje i zavedení pojmu
"druhotná surovina“, a to pro surovinu, která již není odpadem a splnila
výše uvedené popsané podmínky, a současně jde o komoditu, se kterou se běžně a
trvale obchoduje. V případě, že budou stanovena zvláštní kritéria nařízením EK
nebo vyhláškou, bude muset odpad pro přechod z odpadového režimu splnit i tato
kritéria (viz dále).
Při stanovení případné definice druhotné suroviny je nutné
zohlednit používání a význam tohoto pojmu, např. v celním sazebníku EU.
Splnění podmínek pro převedení odpadu mimo režim odpadů je na
vyžádání kontrolního orgánu povinna doložit osoba, která odpad vyřadila z
režimu odpadů.
Základní podmínky uvedené v rámcové směrnici o odpadech,
respektive v zákoně o odpadech, budou doplněny kritérii, která pro stav, kdy
odpad přestává být odpadem, stanoví pro některé vybrané odpadní toky Evropská
komise, a to formou nařízení (přímo aplikovatelným v členských státech).
V současnosti EK připravuje kritéria pro stav, kdy odpad
přestává být odpadem, pro tyto odpadní toky:
-
hliník - dokončena finální studie, hlasování se předpokládá na
podzim letošního roku
-
železo a ocel - dokončena finální studie
-
papír - finální studie bude připravena v červnu 2010
-
měď - finální studie bude připravena v září 2010
-
odpadní sklo - finální studie bude připravena v únoru 2011
Odpadní toky, u kterých uvažuje EK, že stanoví kritéria na
úrovni EU (o těchto návrzích proběhne ještě mezi členskými státy diskuze na
podzim letošního roku):
- 6)
odpadní plasty
- 7)
další kovy
- 8)
odpadní textil
- 9)
stavební a demoliční odpad
- 10)
popílek a kaly
- 11)
guma z pneumatik (odpadní pneumatiky)
- 12)
kompost, digestát (bude vytvořeno v kontextu k celkové
politice bioodpadů)
- 16)
bioplyn
- 14)
bio diesel
- 15)
odpadní olej
- 16)
odpadní rozpouštědla
- 17)
odpadní dřevo
- 18)
RDF z MSW (Refuse derived fuel from municipal solid waste)
Pozn.: Pro diskuzi s členskými státy se doporučuje rozšířit
položku 7 (na další kovy a kombinované materiály) a položky 11 a 18 sloučit do
položky guma z odpadních pneumatik a pryží. MŽP při dalším jednání v orgánech
EK upozorní na skutečnost, že Bio diesel není odpad, nýbrž výrobek, a požádá o
přehodnocení a jeho vyřazení z odpadů.
V návaznosti na postup prací EK je však třeba vytipovat další
odpadní toky, pro které budou kritéria stanovena vyhláškou MŽP ve spolupráci s
Ministerstvem průmyslu a obchodu. Odpady, které splní tato kritéria, ať již
budou stanovena nařízením EK nebo vyhláškou MŽP, budou vždy považovány za stav,
kdy odpad přestává být odpadem.
Vyhlášky mohou v případě vedlejších produktů nebo kritérií pro
opuštění odpadového režimu vycházet z registrace REACH (předpokládá se např. u
energetických popílků). Tyto vyhlášky mohou obsahovat i podmínky pro skladování
a přepravu takových materiálů (například pravidla pro deponie popílků, škváry
apod.).
Při stanovení přechodu odpadu do režimu věci, která přestala být
odpadem, je třeba brát v úvahu všechny složkové platné právní předpisy na
ochranu životního prostředí (např. zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, zákon č.
86/2002 Sb. o ochraně ovzduší atd.).
Pro potřeby praktického použití je dále nutné stanovit následující
podmínky:
-
Za existenci trhu je považován stav, kdy je látka nebo
předmět nabízena na regulovaném či neregulovaném trhu za určitou cenu.
-
Splnění technických požadavků znamená, že látka či
předmět splňují technické požadavky stanovené osobou či institucí nezávislou na
prodávajícím a současně jsou splněny právní předpisy či normy platné pro danou
látku či předmět, pokud existují. Splní-li látka podmínky právního předpisu či
normy vztahující se na výrobek, považují se kritéria za splněná.
-
Splnění kritérií je na vyžádání kontrolního orgánu povinna
doložit osoba, která odpad vyřadila z režimu odpadů.
Nahoru2. Odpadové toky
2.1 Komunální odpad (KO)
Zákon o odpadech musí jasně definovat pojmy v oblasti komunálních
odpadů (KO). Pojem KO ve stávající úpravě je definován jako veškerý odpad
vznikající při činnosti fyzických osob na území obce. Katalog odpadů, který
definuje skupinu 20 - KO jako odpady z domácností a jim podobné, přičemž odpady
podobné (nikoliv původem z obcí) tvoří více než 20-30 % z celkového množství,
však neodpovídá definici KO v zákoně.
Zásady řešení:
Přesná definice komunálních odpadů a ostatních odpadů
jim podobným
Komunální odpad - veškerý odpad vznikající na území obce
při činnosti fyzických osob uvedený jako komunální odpad v Katalogu odpadů a
rovněž odpad podobný komunálnímu odpadu uvedený jako komunální odpad v Katalogu
odpadů pocházející z činnosti právnických nebo fyzických osob oprávněných k
podnikání, pokud jsou tyto osoby zapojeny do systému obce k nakládání s
komunálním odpadem dle tohoto zákona.
Pozn.: Do skupiny komunálního odpadu dle Katalogu odpadů je
začleněn i odpad vznikající při údržbě veřejných prostranství včetně hřbitovů a
ostatních činnostech spočívajících v zajištění čistoty obce.
Odpad podobný komunálnímu odpadu - veškerý odpad vznikající
na území obce při činnosti právnických osob nebo fyzických osob oprávněných k
podnikání uvedený jako komunální odpad v Katalogu odpadů.
Systém obce k nakládání s komunálním odpadem - systém
shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních
odpadů vznikajících na katastrálním území obce.
V souvislosti s redefinicí komunálních odpadů a jim podobným bude
upravena soustava hodnoticích indikátorů k POH.
Zdůvodnění:
Nutnost přesné definice KO jako odpadu vznikajícího na území obce
a odpadu zahrnutého do systému nakládání s odpady v obci. Systém by se měl (za
splnění určitých podmínek) rozšířit i na živnostenské odpady podobné komunálním
pocházející z drobných živností, obchodní sítě a služeb na území dané obce.
Tyto odpady jsou již v současné době odkládány na místa určená obcí pro občany.
Definice lépe vystihuje stávající stav v obcích a přibližuje se definicím KO v
jiných evropských státech.
Definice odpadu podobného komunálnímu odpadu se zavádí z potřeby
odlišit jednoznačně komunální odpad původem z obcí (nakládání s komunálním
odpadem bude řešeno v zákoně samostatně) a odpad od ostatních původců, na které
se nevztahují povinnosti obcí. Toto rozlišení bude podkladem i pro upřesnění
statistik v oblasti nakládání s odpady.
Definice systému obce nakládání s KO se zavádí kvůli zjednodušení
pojmů používaných v zákoně.
Definice jsou již částečně upraveny euronovelou. Nový zákon je
upraví do úplného souladu s evropskou legislativou.
Pro potřeby nového zákona není nutné definovat samostatný pojem domovní odpad. V pracovních materiálech bylo jeho zavedení zvažováno s
ohledem na požadavek recyklačního cíle stanoveného pro "household waste“ (50%
opětovné použití a recyklace papíru, plastů, skla a kovů do r. 2020), který je
vztažen na odpady pocházející z domácností nebo jim podobné odpady.
Na základě návrhu kalkulace recyklačních procent, který zaslala EK
k posouzení členským státům a které je uvažováno ve čtyřech variantách
vztahujících výpočet procent ke komunálnímu odpadu, se ukazuje, že pojem
domovního odpadu nebude potřebný. Z hlediska vykazování v rámci Eurostatu bude
pod pojmem "household waste“ uváděn komunální odpad z obcí, což odpovídá
realitě i praxi ostatních států EU. Tento postup je vztažen k produkci odpadů i
způsobům nakládání s nimi.
Zařazení odpadů získaných v rámci odděleného
(tříděného) sběru v obcích
Tříděný odpad v rámci obecních systémů bude vždy klasifikován jako
KO (s obsahem obalové složky), tj. skupina 20, a nikoliv jako obalový odpad, i
kdyby byl tento sbírán samostatně.
Zdůvodnění:
Praxe posledních deseti let ukázala, že není nutné v obcích
zavádět samostatný sběr použitých obalů, aby byly splněny požadavky zákona o
obalech. Obaly jsou nedílnou součástí komunálních odpadů a jsou sbírány v rámci
obecních systémů nakládání s komunálními odpady. AOS, která úzce s obcemi
spolupracuje, určuje podíl vytříděných a dále využitých obalových odpadů na
základě standardů složení tříděných odpadů. Tento způsob se v praxi osvědčil a
nevyvolává potřebu přidaných nákladů na sběr obalů a samostatnou evidenci.
Naopak dvojí způsob zařazování vytříděných komunálních odpadů
způsobuje v evidenci a následné statistice zmatky. Přičemž ve skupině 20 01 -
KO se vykazuje cca 70 % veškerých vytříděných odpadů a ve skupině 15 01
necelých 30 %.
2.1.2 Recyklovatelné (materiálově využitelné) složky
komunálního odpadu a jim podobného odpadu
Tato kapitola se týká materiálově využitelných složek KO získaných
zejména odděleným sběrem v obcích, případně u původců, kteří produkují odpad
podobný komunálnímu odpadu. Nakládání s biologicky rozložitelnými KO je popsáno
vzhledem k jejich specifičnosti v následující části.
Zásady řešení:
Povinnost obce zajistit oddělený (tříděný) sběr
využitelných složek komunálních odpadů
Rozšíření povinnosti obcí stanovit místa k odkládání odděleně
sbíraných komunálních odpadů. Obec může tento systém stanovit v samostatné
působnosti obecně závaznou vyhláškou.
Rozsah odděleného sběru stanovuje obec s ohledem na technické,
environmentální a ekonomické podmínky dalšího zpracování odpadů.
Při stanovení systému je nutné dodržet následující zásady:
-
Zachovat samostatný komoditní sběr s ohledem na cíle rámcové
směrnice o odpadech pro jednotlivé materiály a s ohledem na vyšší kvalitu takto
sbíraných odpadů.
-
Zachovat oddělený sběr přímo v místě vzniku. Systém sběru si
stanoví obec či účelově založený svazek (sdružení obcí) s ohledem na požadavky
a dostupnost technologického zpracování odpadů.
-
Upřednostňovat environmentálně přijatelné, ekonomicky a
sociálně únosné technologie.
-
Obecní systémy jsou součástí regionálních integrovaných
systémů nakládání s komunálními odpady. Řešení obecních systémů vychází z
podmínek a technických možností regionálních integrovaných systémů. Tyto
systémy se zaměřují především na prevenci, opakované použití, sběr, úpravu,
využití a odstraňování odpadů.
-
Spoluúčast producentů obalů a příp. dalších výrobků podle
principu "znečišťovatel platí“ na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití
příslušných složek KO (bude upraveno v zákoně o obalech a v zákoně o výrobcích
s ukončenou životností).
-
Stabilizovat systém odděleného sběru zabráněním nesystémových
změn. V případě jakýchkoliv navrhovaných změn celého systému nakládání s odpady
je nutné provést důkladnou analýzu včetně environmentálních, ekonomických a
sociálních hledisek a podrobit ji široké diskusi všech dotčených subjektů.
-
Mechanické třídění směsných KO lze zahrnout do regionálního
integrovaného systému jako doplňkovou technologii úpravy odpadů pro jejich
možné další materiálové a energetické využití. Tato úprava nenahrazuje
komoditní oddělený sběr využitelných složek KO.
Povinnost obce (nebo účelově založeného svazku)
zajistit oddělený (tříděný) sběr minimálně papíru, plastů, skla a
kovů
Povinnost původců produkujících odpad podobný
komunálnímu odpadu zajistit oddělený (tříděný) sběr minimálně papíru, plastů,
skla a kovů
Stanovení povinnosti odděleného sběru a zajištění následné
recyklace minimálně pro komodity papír, plasty, sklo a kovy, a to s ohledem na
rámcovou směrnici o odpadech a na ni navazující prováděcí předpis, který v
současné době připravuje Evropská komise. Podle předběžného návrhu EK založeném
na výkladu rámcové směrnice o odpadech si členské země budou moci zvolit mezi
několika možnostmi pro stanovení recyklačních cílů (více viz 5. Plánování a veřejná správa).
Zdůvodnění:
I přes to, že většina obcí má v současné době zavedený systém
odděleného sběru všech uvedených komodit, je nutné tuto povinnost zdůraznit v
zákonu o odpadech. Tato povinnost má vazbu na plnění požadovaných procent
recyklace pro uvedené komodity odpadů. Povinnost je vhodné stanovit i pro
původce, kteří produkují odpad podobný KO. Jejich odděleně sebraný a
recyklovaný odpad je možné započítat do celkové recyklace komunálních a jim
podobných odpadů.
Původci včetně obcí mají možnost ovlivňovat další nakládání se
svými odpady, a to stanovením konkrétních podmínek v obchodních smlouvách s
povinnými osobami, které zajišťují sběr a další nakládání s odpady.
Povinnost odpady přednostně nabízet k recyklaci a
využití
Obce jsou povinny (jako další původci) nabízet své odpady
přednostně k recyklaci nebo jinému využití, a to v souladu s hierarchií
nakládání s odpady a s ohledem na konkrétní řešení v regionálních integrovaných
systémech nakládání s odpady.
Pozn.: Pro plnění této povinnosti je nutné vzít v úvahu, že při
propadu poptávky po materiálech vyrobených z komunálních odpadů může dojít k
významnému omezení plnění této povinnosti. Při zachování zákazu skládkování
využitelných tříděných odpadů je nutno nabídnout alternativu řešení.
Alternativou může být energetické využití (např. papír, plast), biologické
využití (např. papír), stavebnictví (např. sklo) apod. Pokud nebude
prokazatelně existovat environmentálně vhodná a ekonomicky únosná alternativa,
pak je možné se souhlasem KÚ znehodnocený vytříděný odpad skládkovat.
Povinnost obce informovat občany a ostatní účastníky
obecního systému nakládání s komunálními odpady
Obec informuje pravidelně, minimálně však dvakrát ročně, občany a
další účastníky obecního systému nakládání s odpady o způsobech a rozsahu
odděleného sběru odpadů a o nakládání s dalšími složkami komunálních odpadů.
Součástí jsou také informace o výsledcích OH obce.
Zdůvodnění:
Bez aktivní účasti veřejnosti jsou systémy odděleného sběru a
nakládání s dalšími druhy KO málo účinné a zbytečně nákladné. Informovanost
veřejnosti je rovněž podmínkou pro účast veřejnosti na POH a programech
předcházení vzniku odpadů.
2.1.3 Biologicky rozložitelné komunální odpady
(BRKO)
Zákon je třeba upravit v návaznosti na ustanovení rámcové směrnice
o odpadech a s ohledem na plnění směrnice Rady 1999/31/ES o skládkách odpadů
ukládající povinnost omezit ukládání BRKO na skládky.
Celkový cíl pro ČR pro snížení množství BRKO ukládaného na skládky
je daný výše uvedenou směrnicí o skládkách odpadů (na 75 % do r. 2010, 50 % do
r. 2013, 35 % do r. 2020 - oproti množství BRKO produkovanému v r. 1995).
I po vytřídění bioodpadů jich část zůstane ve směsném KO (u
sídlištní zástavby může podíl bio-odpadů ve směsném KO činit 60 %, v některých
případech i více). Z tohoto důvodu je potřeba řešit snižování skládkovaných
BRKO komplexně jako soubor technologických opatření k různým způsobům využití
jednotlivých druhů BRKO.
Problematika biologicky rozložitelných odpadů (BRO) by měla být
obecně řešena samostatnou kapitolou zákona o odpadech. Specifické záležitosti
týkající se nakládání s BRKO by měly být řešeny jako součást hlavy zákona
týkající se komunálních odpadů.
Do obecné kapitoly o BRO by měly být zařazeny obecné definice,
specifikace jednotlivých zařízení, požadavky na výstupy z těchto zařízení a
možnosti uplatnění výstupů z jednotlivých typů zařízení.
Zásady řešení:
Vymezení základních pojmů
Pro definování jednotlivých ustanovení zákona je nutné vymezit
pojmy, a to zejména biologicky rozložitelný komunální odpad, biologicky
rozložitelný odpad rostlinného původu a biologicky rozložitelný odpad
živočišného původu. U jednotlivých skupin bioodpadů je nutné stanovit jejich
vlastnosti a požadavky na nakládání s nimi podle následujících zásad:
-
Způsob sběru a využití jednotlivých druhů bioodpadů závisí na
jejich vlastnostech.
-
Biologicky rozložitelný komunální odpad rostlinného původu lze
využívat především v rámci domácího a komunitního kompostování a kompostování
na komunálních kompostárnách. Lze jej také bez problémů sbírat jako tříděný
sběr od občanů ve vhodných lokalitách (především zástavby rodinných domů).
Využitím jsou také technologie anaerobní digesce, případně po jeho úpravě i
způsoby energetického využití.
-
Biologicky rozložitelný odpad živočišného původu pocházející
především z jídelen a stravovacích zařízení lze využívat zejména v
technologiích s anaerobní digescí, případně v kompostárnách technologicky
upravených k tomuto účelu. Není vhodný pro běžné technologie kompostování.
Tříděný sběr biologického odpadu z domácností je vhodný za dodržení striktní
technologie sběru a svozu, a pouze v oblastech, kde existuje vhodný způsob
zpracování, resp. využití takových odpadů. Je nutné využít možnosti vytvořit
vhodnou českou legislativu pro zpracování kuchyňského odpadu, jak to umožňuje
nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1774/2002 o hygienických
pravidlech pro vedlejší produkty živočišného původu, které nejsou určeny pro
lidskou potřebu (případně nové nařízení č. 1069/2009, které nahradí stávající a
bude použitelné od 4. 3. 2011). Jedná se především o možnost zpracování
kuchyňského odpadu rostlinného původu s minimálním množstvím nečistot v podobě
vedlejších živočišných produktů na běžných kompostárnách.
Stanovení požadavků na technologie zpracování BRKO a na
vlastnosti výstupních produktů
Pro jednotlivé druhy bioodpadů stanovit požadavky na technologie
tak, aby byly stanoveny minimální požadavky, které umožní běžné využití
produktů a zároveň tyto požadavky splní nároky na ochranu lidského zdraví a
životního prostředí.
Při stanovení požadavků na kvalitu výstupů z kompostování je nutné
zjednodušit kvalitativní hodnocení kompostů a tím umožnit jejich využití na
zemědělské půdě.
Podpora využití kompostů vyrobených z BRKO by mohla být zajištěna
částečně posílením povinnosti částečné náhrady průmyslových hnojiv hnojivy
vyrobenými z odpadů, které splňují kvalitativní podmínky běžných hnojiv. Celou
problematiku je ale třeba řešit s Ministerstvem zemědělství jako povinnost pro
zemědělce doplněnou vhodným motivačním nástrojem.
Povinnost stanovení způsobu nakládání s biologickými
odpady v obci
Tato problematika je částečně řešena v euronovele. V novém zákoně
je potřeba znění upravit tak, aby se jednalo o povinnost obce stanovit místa k
odkládání vybraných druhů komunálních odpadů (NO, BRKO, recyklovatelné odpady
apod.) a možnost zahrnout toto řešení do vyhlášky o systému nakládání s KO v
obci.
Obec bude mít povinnost stanovit způsob nakládání s biologickými
odpady v obci, minimálně bude mít povinnost zajistit sběr bioodpadů rostlinného
původu (např. z veřejné zeleně a od občanů).
Způsob nakládání s bioodpady (způsob sběru, svozu, využití)
stanoví obec, a to ve vazbě na dostupné technologické možnosti jako
environmentálně vhodné a ekonomicky a sociálně únosné řešení.
Síť zařízení na zpracování BRKO
Všechna zařízení na využití biologického odpadu by měla být
součástí regionálních integrovaných systémů nakládání s odpady.
Zařízení by měla být vhodnou kombinací metod využití odpadů,
včetně energetického využití biologických odpadů, které nejsou vhodné ke
kompostování nebo zpracování jinými biologickými metodami.
Ekonomické nástroje na podporu využití výstupů ze
zpracování BRKO
V rámci nového zákona je třeba diskutovat o dostatečných
ekonomických nástrojích, které umožní využití produktů z jednotlivých
technologií, zejména ve vazbě na zemědělství. Bez zajištění využití zejména
kompostů je separace bioodpadů finančně problematická.
Evidence a statistika nakládání s BRKO v
ČR
Pro výpočet množství BRKO je vhodné provést revizi produkce z r.
1995 - většina odpadů ze zeleně, která byla běžně kompostována a využívána,
nebyla evidována v režimu odpadů. Vlastní evidovaná produkce pak byla výrazně
nižší. Pro revizi produkce a odůvodnění změny výpočtu pro EK však bude potřeba
přesnějších dat, než která jsou v současné době k dispozici. Navrhuje se
dopracování studie o produkci a využití odpadů ze zeleně, zejména z veřejných
prostranství a zahrad.
Je nutné stanovit způsoby evidence a statistických hodnocení v
oblasti produkce a nakládání s bioodpady (velká část odpadů z veřejné
zeleně není vedena v režimu odpadů, a přesto se využívá kompostováním).
Zdůvodnění:
Stanovení produkce a způsobu nakládání s BRKO je nutné z pohledu
vyhodnocování plnění cílů evropské směrnice 1999/31/ES o skládkách odpadů.
Cíl na omezení množství BRKO ukládaného na
skládky
Cíl je již implementován do českých právních norem. Bude zakotven
v POH.
Nahoru2.1.4 Směsný komunální odpad
Směsným KO se rozumí zbytkový odpad po vytřídění materiálově
využitelných složek, nebezpečných složek a bioodpadů, které budou dále využity
např. kompostováním nebo anaerobní digescí. Cílem OH je snižovat směsný
komunální odpad ve prospěch vytřídění materiálově využitelné složky. Do
směsného KO není zahrnut objemný odpad, uliční smetky atd.
Zásady řešení:
Využití směsných komunálních odpadů
V novém zákoně je nutné jasně definovat možnosti využití směsných
KO.
Směsný KO nelze recyklovat. Směsný KO lze energeticky využívat
jeho přímým spálením bez předchozí úpravy (za předpokladu splnění minimální
energetické účinnosti zařízení) nebo upravit mechanicko-biologickou úpravou
(MBÚ) s následným spálením/spoluspálením jeho energetické frakce, či případným
dalším využitím výstupů (např. kovy).
Samotný proces MBÚ není způsobem využití směsných KO. Následně
vzniklé frakce z MBÚ lze využít materiálově (např. kovy) nebo energeticky
(využitím vysoce výhřevné nadsítné složky v upravených spalovacích zařízeních,
která musí splňovat podmínky ochrany ovzduší pro spalování odpadů, nebo
případně zpracováním podsítné složky obsahující bioodpady v bioplynových
stanicích). Frakci obsahující biologicky rozložitelné odpady po jejich
stabilizaci lze ukládat na skládky. Vzhledem k tomu, že cílem je maximální
omezení skládkování směsného KO, bude tam, kde je to možné, upřednostněno
energetické využití směsného KO před jeho pouhým uložením na skládku. Případná
podpora MBÚ z veřejných zdrojů bude striktně vázána na integraci této
technologie do procesu konečného využití odpadu (zejména energetického využití)
v rámci regionálních systémů nakládání s odpady.
Podmínky pro energetické využití směsných
KO
Nový zákon jasně stanoví podmínky pro energetické využívání
komunálních odpadů, a to ve vazbě na rámcovou směrnici o odpadech a v ní
stanovené energetické účinnosti zařízení.
V rámci zákona (např. v části o zařízeních) je nutné:
-
Vymezit technické podmínky pro energetické využívání odpadů, a
to zejména ohledně začlenění technologií do regionálních (nadregionálních)
integrovaných systémů, vazby zařízení na následné využití vyrobené energie,
podmínek z hlediska ochrany ovzduší a životního prostředí apod.
-
Stanovit pravidla pro energetické využití odpadů a podmínky
pro využití odpadů v běžných spalovacích zařízeních nebo cementárnách s ohledem
na ochranu ovzduší a ostatní podmínky uvedené v předchozím bodu.
-
Stanovit pravidla pro MBÚ s důrazem na zajištění materiálového
či energetického využití roztříděných složek. Stanovit pravidla pro stabilizaci
odpadů.
2.1.5 Nebezpečné složky komunálního
odpadu
Podíl nebezpečných složek v KO neustále klesá. Celková produkce je
zanedbatelná. Stávající systém nakládání s nebezpečnými složkami KO v obcích
představující kombinaci sběrných dvorů a mobilních svozů odpadů je vyhovující a
bude v příští legislativě zachován.
2.1.6 Problematika litteringu a "černých“
skládek
Problematika volného odhazování odpadů (tzv. litteringu) byla
řešena v minulých letech v souvislosti s návrhem zásadních změn stávajících
systémů odděleného sběru komunálních odpadů. Likvidace nelegálních skládek
zůstává i nadále problémem, který finančně zatěžuje obce. Proto je vhodné tato
témata řešit v rámci nového zákona o odpadech.
Zásady řešení:
Definovat pojem volně odhozený odpad a zásady pro jeho
omezení
Volné odhazování odpadů (littering) je spíše společenským jevem,
který ovlivňuje hospodaření s odpady jen minimálně.
Vhodné nástroje na omezení litteringu mohou být informační kampaně
a systém pokut pro občany na území obce v přestupkovém řízení. Opatření stanoví
obec v rámci svého systému údržby čistoty a nakládání s odpady.
Konkrétní opatření na omezení litteringu nelze řešit z úrovně
státu ani krajů. Zde lze přispět celoplošnou informační kampaní, která by
podpořila opatření na úrovni obcí.
Otázka financování řešení problematiky litteringu bude řešena v
rámci přípravy věcného záměru k zákonu o odpadech.
Stanovit podmínky pro odstranění nelegálních
("černých“) skládek odpadů ve vztahu původce skládky a majitele
nemovitosti
Ačkoliv se množství nelegálních skládek významně omezilo, stále se
jedná o společenský problém, a to především pro velmi omezenou dohledatelnost
původce nelegální skládky. Povinnost úhrady nákladů na odstranění skládky pak
zůstává většinou na obci.
Zákonem č. 125/1997 Sb., o odpadech, bylo stanoveno, že
"nepodaří-li se příslušnému okresnímu úřadu v řízení o odstranění protiprávního
stavu podle tohoto zákona zjistit právnickou osobu nebo fyzickou osobu, která
odpad umístila na nemovitost, která není určena k ukládání odpadů, přechází
povinnost zajistit zneškodnění odpadu na vlastníka nemovitosti, na níž je odpad
umístěn, a to na jeho vlastní náklady. Pokud vlastník nemovitosti v tomto
řízení prokáže, že umístění odpadu jím nebylo způsobeno ani jím zaviněno a že
učinil veškerá opatření k ochraně své nemovitosti, která lze na něm vyžadovat,
uhradí mu účelně vynaložené náklady na zneškodnění odpadu příslušný okresní
úřad.“
V praxi je ovšem velmi často nemožné, aby vlastník pozemku
zajistil omezení vstupu na svůj pozemek, a tím i neoprávněnému odložení odpadů
(např. lesní pozemky), a proto není vhodné řešit odklízení černých skládek
pouhým uvalením povinnosti na vlastníka pozemku.
V novém zákoně o odpadech je nutné řešení celé problematiky
aktualizovat podle zkušeností z praxe.
Stanovit způsob financování nákladů spojených s
odklízením nelegálních skládek odpadů
Je nutné stanovit pravidla pro participaci pokrytí nákladů mezi
vlastníkem nemovitosti (pozemku, na kterém skládka vznikla) a veřejnou
správou.
Finanční prostředky pro odklízení nelegálních skládek odpadů lze
získat určením části výnosu z poplatku za odstraňování odpadů, a to buď na
úrovni krajů, nebo na úrovni SFŽP.
2.1.7 Zpoplatnění občanů a dalších účastníků obecních
systémů nakládání s KO
V zákoně o odpadech bude zachován princip tří způsobů zpoplatnění
občanů, a to místní poplatek za provoz systému (paušální platba vztažená k
trvale bydlící osobě), poplatek za komunální odpad (platba závislá na produkci
odpadů a skutečných nákladech za provoz OH) a úhrada na základě smlouvy.
Obec může nadále stanovit obecně závaznou vyhláškou poplatek a
jeho výši pro občany a nově i pro další subjekty, které se účastní systému
obce.
Poplatek dle zákona č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích
Zákon o místních poplatcích je v gesci Ministerstva financí.
Poplatek dle § 17a zákona o odpadech
Poplatek stanovený v současně platném § 17a zákona je nutné lépe
specifikovat a doplnit jej zejména o popis všech procesů (zejména systém a
způsob úlev a slev, jasná specifikace poplatníka a plátce apod.) tak, aby
odpovídal požadavkům předpisů o správě daní a poplatků.
Úpravy poplatku podle § 17a současně platného zákona o odpadech by
se měly zaměřit zejména na procesní stránku poplatku, jako je jednoznačné
vymezení plátce a poplatníka, stanovení postupu při prominutí části nebo celého
poplatku, stanovení způsobu rozúčtování poplatku od obce k plátci a od plátce k
poplatníkovi, postup řešení při nezaplacení poplatku aj.
Horní sazba poplatku by měla nadále vycházet z oprávněných nákladů
obce na provoz systému nakládání s komunálními odpady a stejně jako nyní by
neměla být stanovena konkrétní částka jako horní sazba poplatku.
Obec by dále měla mít možnost obecně závaznou vyhláškou obce
stanovit minimální objem nádob, resp. produkci komunálních odpadů na občana, a
zároveň by měla mít pravomoc nařídit počet nádob na KO, pokud jejich stávající
počet není dostačující s ohledem na produkci komunálního odpadu v
nemovitosti.
Zásadní je rovněž stanovit plátci povinnost předložit na základě
žádosti poplatníka způsob rozúčtování poplatku mezi jednotlivé poplatníky v
nemovitosti.
Při zachování principu stanovení sazby poplatku by měla mít obec
možnost upravit vyhláškou způsob stanovení sazby poplatku za komunální odpad
tak, aby v závislosti na místních podmínkách zvyšovala stupeň třídění
jednotlivých složek komunálního odpadu a snižovala množství produkce směsných
komunálních odpadů.
Konkrétní znění úprav poplatku za komunální odpad je nutno dále
diskutovat.
Stanovení nákladů obce pro výpočet
poplatků
Do poplatku bude možno započítat všechny oprávněné náklady
vznikající obci na provoz OH, které budou v zákoně taxativně stanoveny.
Poplatky pro původce zapojené do systému
obce
Spolu s navrhovanou úpravou na zapojení některých původců
produkujících odpad podobný komunálnímu odpadu (tzv. živnostenský odpad) do
obecního systému nakládání s KO je nutné upravit v zákoně, že obec může
stanovit vyhláškou poplatek pro tyto zapojené původce.
Poplatek musí vycházet z nákladů na služby poskytované původcům, a
to s ohledem na celkové náklady obce na provoz OH.
Nahoru2.2 Živnostenský odpad
Živnostenský odpad nepocházející z výroby má podobný charakter
jako běžný KO z obcí, který je tříděn a následně využíván. Je tedy žádoucí, aby
byl živnostenský odpad podobný komunálnímu odpadu součástí celkově využitých KO
v obci. Odpady z výrob a odpady jiného charakteru než komunálního nelze do
systému obce začlenit.
Původcem živnostenských odpadů jsou právnické osoby nebo fyzické
osoby oprávněné k podnikání, které produkují odpad podobný komunálnímu na území
obce. Podle průzkumů většina živnostníků nemá povědomí o povinnostech původce
ze zákona o odpadech a využívá bezplatně veřejných sběrných míst bez jakékoliv
dohody s obcí.
Zásady řešení:
Povinnost obce stanovit místa pro odkládání komunálních
a jim podobných odpadů pro občany a pro podnikající fyzické nebo právnické
osoby zapojené do obecního systému nakládání s KO
Obec stanoví způsob sběru jednotlivých druhů komunálních odpadů
(minimálně však oddělený sběr papíru, plastů, skla, kovů a směsného komunálního
odpadu) pro zapojené původce. Lze přitom využít kombinaci veřejných sběrných
míst a speciálně přistavených sběrných prostředků.
Obec může stanovit vyhláškou systém nakládání s
komunálními a jim podobnými odpady pro občany a podnikající fyzické nebo
právnické osoby zapojené do obecního systému nakládání s KO
Způsob a rozsah zapojení živnostníků stanoví obec ve vyhlášce.
Obec stanoví způsob zpoplatnění podnikající fyzické
nebo právnické osoby zapojené do obecního systému nakládání s KO
K systému nakládání s komunálním odpadem a odpadem jemu podobným
obec stanoví vyhláškou způsob a výši poplatků pro zapojené původce.
Zdůvodnění:
Současný stav zapojení živnostníků do obecních systémů je
neuspokojivý. Velká většina obcí nemá zájem situaci řešit z důvodu obav z velké
administrativní zátěže spojené s uzavíráním případných smluv s živnostníky.
Pokud bude systém zapojení původců stanoven vyhláškou, pak nutnost smluv
odpadá. Původce se pouze přihlásí jako účastník systému a jako poplatník
stanoveného poplatku, který mu obec vypočítá podle vyhlášky.
Výhodou nové povinnosti obcí je, že všichni živnostníci, kteří
produkují stanovené druhy a množství odpadů, se mohou do obecních systémů
zapojit se zajištěním minimálního rozsahu sběru odpadů.
Povinnost podnikajících fyzických a právnických osob
produkujících odpad podobný komunálnímu zapojit se do obecního systému
nakládání s KO
Pokud živnostník produkuje odpad podobný komunálnímu a splňuje
podmínky stanovené zákonem a obcí, je povinen se zapojit do obecního systému
nakládání s KO.
Pro zapojení živnostníků je nutné vyspecifikovat základní typy
živností na území obce, které lze zapojit do obecního systému.
Rovněž je nutné specifikovat druhy odpadů, se kterými se může
živnostník zapojit. Minimálně se však bude jednat o využitelné složky a směsný
komunální odpad. Bude na zvážení obce, zda umožní do systému zapojit i jiné
druhy odpadů - např. biologicky rozložitelný odpad, objemný odpad apod.
Pro typy živností je nutné určit maximální limitující produkci
odpadů, se kterou může živnostník systém využít. Maximální limit stanovuje obec
dle místních podmínek. Všeobecně však musí být stanoven minimální limit
produkce, který musí obec vždy začlenit do systému, a to z důvodu, aby byly
zachovány obdobné podmínky pro všechny živnostníky.
Zapojení živnostníků lze provést na základě množství produkovaných
odpadů za předchozí kalendářní rok (dle evidence odpadů). Pokud není produkce
odpadů známa, může být stanovena na základě standardů podle metodiky MŽP ve
spolupráci s MPO (metodika může být vypracována na základě projektu Vědy a
výzkumu o živnostenských odpadech, který končí v r. 2010). Je potřeba ošetřit
případné změny v podnikání, a tím i produkci odpadů živnostníka.
Změna evidence odpadů podnikajících fyzických a
právnických osob produkujících odpad podobný komunálnímu zapojených do obecního
systému nakládání s KO
Pokud se živnostník zapojí do systému obce, nevede evidenci odpadů
pro odpady podobné komunálním. Pro své ostatní odpady vede evidenci a plní
všechny ostatní zákonné povinnosti původce.
Obec vede evidenci odpadů komplexně bez rozlišení jednotlivých
zapojených živností.
Pro potřeby statistiky v oblasti využití odpadů budou veškeré
materiálově využitelné odpady podobné komunálním (včetně materiálově
využitelných obalových odpadů) započteny do celkového využití KO vznikajících
na území obce (zejména odpady z obchodní sítě, kanceláří, úřadů a služeb).
Rozšíření kontrolní pravomoci obcí
Obci bude dána pravomoc kontroly (a zejména sankce), zda
živnostník vede evidenci o odpadech, pokud není zapojen do systému obce.
Dle současně platného zákona (§ 66 odst. 1) může obecní úřad
uložit živnostníkovi (resp. fyzické osobě oprávněné k podnikání nebo právnické
osobě), který využívá systému zavedeného obcí pro nakládání s komunálními
odpady bez smlouvy s touto obcí nebo který nemá zajištěno nakládání s odpady v
souladu se zákonem, sankci až 300 000 Kč. Tato skutečnost je ovšem v praxi
velice obtížně prokazatelná (na rozdíl od kontroly vedení evidence).
Zdůvodnění:
Veškerá výše uvedená opatření mají tyto výhody/nevýhody:
-
snížení administrativní zátěže živnostníků spojené s vedením
evidence odpadů a případným uzavíráním smluv s obcemi,
-
částečné zvýšení administrativní zátěže obcí (spojené s
přihlášením živnostníků do systému a výběrem poplatků),
-
zapojení živnostníků bude klást zvýšené nároky na technickou
vybavenost obce pro sběr odpadů,
-
zlepšení pořádku v obcích (omezení "skládek“ živnostenských
odpadů v okolí veřejných sběrných míst),
-
generování finančních prostředků na provoz OH do rozpočtu obce
a eliminace zneužívání systému obce.
Je vhodné vypracovat informační systém pro živnostníky, aby byli
dostatečně informováni o svých povinnostech podle zákona o odpadech a
možnostech řešení nakládání se svými odpady. Informace by mělo zpracovat MŽP ve
spolupráci s MPO.
Nahoru2.3 Nebezpečné odpady
Hlavní principy:
U nakládání s nebezpečnými odpady bude z velké části zachován
současný stav s tím, že budou reflektovány změny vyplývající z rámcové směrnice
o odpadech a z Usnesení vlády č. 1076 ze dne 27. srpna 2008 o Systémových
opatřeních k předcházení nežádoucím situacím v souvislosti s nezákonným
nakládáním s chemickými látkami a odpady.
Zásady řešení:
Definice nebezpečných odpadů
Definice nebezpečného odpadu zůstane ve znění, které je navrženo
do euronovely, tzn. "nebezpečným odpadem je odpad vykazující jednu nebo více
nebezpečných vlastností uvedených v příloze č. 2 k tomuto zákonu“.
Systém ohlašování přepravy nebezpečných
odpadů
Bude reflektováno zavedení elektronického systému pro ohlašování
přepravy nebezpečných odpadů.
Pověření k hodnocení nebezpečných vlastností
odpadů
Bude zaveden vzdělávací program pro osoby žádající o prodloužení
pověření namísto nutnosti absolvování celého kurzu (v současné době tyto osoby
absolvují kurz, který je určen jak pro nové žadatele, tak pro osoby žádající o
prodloužení pověření).
Předpokládaná doba prodloužení platnosti pověření k hodnocení
nebezpečných vlastností odpadů ministerstvem je nejvýše o 5 let. Pro snížení
administrativní zátěže je žádoucí, aby osoby, které žádají o prodloužení
platnosti pověření, jako dokumenty prokazující odbornou způsobilost MŽP
doložily pouze ověřené osvědčení o absolvování kurzu a v případě změn v
ostatních dokumentech (změna jména v občanském průkazu, adresy atd.) doložily i
tyto dokumenty.
Předpokládá se zavedení povinnosti pro pověřené osoby zasílat
vydaná osvědčení orgánům státní správy (ČIŽP, KÚ příslušnému podle místa
nakládání s odpadem), a to z důvodu zjednodušení kontrolní činnosti u
pověřených…