5.4.1.7
Matematický model
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
NahoruModel pro odpadové hospodářství
Tvorba modelů pro odpadové hospodářství a zvláště pro komunální
odpady je velmi náročná nejen díky velké heterogenitě odpadů a velkému počtu
faktorů, které produkci a skladbu odpadů ovlivňují, ale také díky významnému
vlivu občanů, kteří jsou uživateli navržených systémů nakládáni s odpady.
Dokonale technicky propracovaný systém nakládání s odpady, pokud není
akceptován veřejností, není úspěšný.
Specifikace působnosti modelu na domovní odpady předurčuje i druhy
odpadů, které je možno v rámci modelu řešit. Model se zabývá pouze vybranými
druhy komunálních odpadů, a to těmi odpady, které produkují občané a drobní
živnostníci, zapojení do systému nakládání s odpady obce. Prakticky se jedná o
odpady vyskytující se ve sběrných systémech sběru směsného a tříděného
komunálního odpadu.
Odpad, jímž se model zabývá, lze přesněji specifikovat na základě vyhlášky č. 381/2001 Sb. přílohy č. 1 Katalogu odpadů. Dle vyhlášky se
jedná o skupinu 20 - komunální odpady.
Model vychází ze skutečnosti, že obcím je možno pouze doporučit
vhodný systém sběru třídění a následného nakládání s komunálním odpadem,
popřípadě napomoci dobudovat zařízení regionálního či krajského charakteru. V
okamžiku kdy se odpad stane již volně obchodovatelným zbožím, není možno, z
dané úrovně, tok odpadů již nijak výrazně ovlivnit.
Model je tedy zaměřen na oblasti, které lze určitým způsobem
ovlivňovat, a to:
Modelování se týká následujících komodit - papír, plast, sklo,
bioodpad, kov a směsný zbytkový odpad.
Model je určen
-
především pro pracovníky statutárních měst a obcí s rozšířenou
působností, které mají na starosti strategické rozhodování o vývoji odpadového
hospodářství v oblasti. Díky relativně malé ploše svozové oblasti bude možno
model využít hlavně pro testování vhodnosti použití různých modifikací sběrných
a svozových systémů a optimalizaci následných toků odpadů k dalšímu nakládání
(třídění, využití, odstranění) většinou mimo modelovanou oblast. Na této úrovni
je možno hodnotit systémy především z pohledu nákladů na systémy hospodaření s
KO.
-
Pro uživatele na krajské úrovni sdružení obcí může model
napomoci řešit optimalizaci využívání a odstraňování odpadů a modelovat nové
požadavky a varianty definované zákonnými či politickými požadavky kraje. Kraj
jako samosprávný orgán vytváří své plány odpadového hospodářství v návaznosti
na obce a bude postaven před nutnost bezprostředně rozhodovat o zásadních
změnách při hospodaření s KO. Model napomůže při:
-
sledování skutečného stavu OH a implementace závazných
norem a poznatků vědy a techniky při hospodaření s KO,
-
plánování rozvoje OH na úrovni kraje,
-
při územním plánování infrastruktury OH.
Model byl vyvíjen jako nástroj pro srovnávání různých variant
nakládání s komunálními odpady na území vybraném uživatelem. Uživatel vybere
variantu podle vybraného, preferovaného vlivu.
Model je možno využít pro:
-
předpovídání vlivu na životní prostředí,
-
pro posouzení ekonomické náročnosti řešení,
-
pro posouzení jednotlivých toků odpadů,
-
pro…