7.3.3
Podnikatelé a životní prostředí
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
Prakticky každá podnikatelská činnost jistým způsobem souvisí s
životním prostředím nebo jej ovlivňuje. Regulátorem těchto jevů je platná
legislativa a pak hlavně dobrovolný vztah podnikatelských subjektů k životnímu
prostředí.
NahoruSpolupráce podnikatelů s ministerstvem životního prostředí
Dnes už není pochyb o tom, že dlouhodobá prosperita a kvalita života
ve vyspělé zemi jednoznačně vyžaduje zdravé životní prostředí. Společným
strategickým cílem státní administrativy, podnikatelské sféry a také všech
občanů je proto takový hospodářský růst, který nepřináší škodlivé dopady na
životní prostředí a jeho poškozování. Znamená to hospodářský rozvoj
postavený na principech udržitelného rozvoje, zaměřený na zvyšování životní
úrovně občanů ve smyslu ekonomické prosperity, sociální spravedlnosti,
zabezpečení vysokých environmentálních standardů a šetrného hospodaření
přírodními zdroji.
Snaha o prosazování zásad udržitelného rozvoje a konkrétně
prosazování změny vzorců spotřeby a výroby není snahou o útlum všech forem
lidské činnosti a není útokem na lidskou podnikavost. Není nesena apriorním
odporem vůči technice. Naopak, jde o snahu překonat dnešní polovičatost
moderních způsobů využívání (včetně zneužívání) techniky. Je proto žádoucí
posílit ty potence racionality a humanity, jež byly v dosavadním vývoji z
různých důvodů nevyužity, potlačeny či deformovány a které povedou nebo
přispějí k udržitelnějším životním stylům, k udržitelnějším sociálním a
ekonomickým vztahům a k udržitelnějšímu celkovému obrazu světa v kontextu
environmentálním, sociálním i ekonomickém.
Hlavní reprezentace podnikatelských subjektů jsou si vědomy
své spoluodpovědnosti za kvalitu životního prostředí i za udržení své
konkurenceschopnosti při respektování principů udržitelného rozvoje. Je obecnou
pravdou, že podnikatelská sféra vyvinula v uplynulých letech nemalé úsilí a
vynaložila značné finanční prostředky na radikální zlepšení životního
prostředí v České republice a na jeho ochranu, a má upřímný zájem
spolupracovat s Ministerstvem životního prostředí ČR a s dalšími orgány
státní správy na ochraně životního prostředí při dalším rozvoji podnikatelských
aktivit v ČR.
NahoruAktivity Hospodářské komory ČR
Personální změny ve vedení Hospodářské komory České
republiky, ke kterým došlo v roce 2002, zásadním způsobem změnily hlavní
cíle nejvyššího vedení komory. Došlo k opuštění cesty konfrontací a prosazování
Hospodářské komory jako jediného reprezentanta podnikatelů a k postupnému
nastolování ovzduší spolupráce hlavních reprezentantů podnikatelů v těch
oblastech, kde existují společné zájmy. Je nasnadě, že těchto zájmů je celá
řada a jejich společné prosazování povede ke zlepšení podmínek pro podnikání a
ke zkvalitnění podnikatelského prostředí.
Zmíněnými hlavními reprezentanty podnikatelských subjektů v ČR jsou
Svaz průmyslu a dopravy ČR, Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj,
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů, Agrární komora ČR,
Hospodářská komora ČR. Pracovní název vyjednávací skupiny je "Podnikatelská a
zaměstnavatelská rada“.
Iniciátorem společných jednání a společných postupů je Hospodářská
komora (HK) ČR.
Smyslem započaté spolupráce je mimo jiné i společně formovat
podnikatelské prostředí v ČR, zejména pak legislativu související s
podnikáním.
Prakticky paralelně s tímto procesem byly počátkem roku 2003
zahájeny přípravy na vznik odborného poradního orgánu představenstva HK ČR pro
oblast ekologie a životního prostředí.
NahoruSekce ekologie a životního prostředí
Vznik sekce ekologie a životního prostředí byl schválen
představenstvem HK ČR v lednu roku 2003.
Předsedou sekce byl jmenován Ing. Pavel Bartoš, předseda Krajské
hospodářské komory Moravskoslezského kraje, člen představenstva HK ČR a
předseda představenstva FITE, a.s., v Ostravě.
Původní záměr sekce byl prosazovat zájmy členů Hospodářské komory v
oblasti životního prostředí. Postupně byli za členy sekce jmenováni zástupci
krajských hospodářských komor a vybraných společenstev. Takto navržení členové
byli doplněni o zástupce poslanecké sněmovny, kterým se stal RNDr. Miloš
Kužvart, a zástupkyni Senátu, jíž se stala RNDr. Jitka Seitlová. Členové sekce
byli schváleni představenstvem HK ČR.
Na prvním zasedání v květnu 2003 sekce vytvořila pracovní
skupiny (ochrana ovzduší, ochrana vod, odpadové hospodářství a
ostatní problematika životního prostředí) a zároveň bylo vytvořeno grémium
sekce.
NahoruZákladní cíle sekce
Představenstvo HK ČR a poté členové sekce se ztotožnili s
předloženými základními cíli sekce, kterými jsou:
-
prosazování oprávněných zájmů podnikatelů v dané oblasti,
-
monitorování působení stávající dotčené legislativy a její
vyhodnocování s cílem předkládat a iniciovat potřebné změny,
-
úzce spolupracovat při tvorbě legislativy v dané oblasti,
-
podílet se na tvorbě základních strategických dokumentů v
oblasti životního prostředí na centrální úrovni,
-
vyhodnocovat přijaté programy v oblasti ekologie na centrální
úrovni a navrhnout potřebné změny.
Posléze proběhlo první jednání mezi ministrem životního prostředí
RNDr. Liborem Ambrozkem a předsedou sekce Ing. Pavlem Bartošem. Pan ministr
uvítal vznik této sekce a její zaměření, doporučil rozšířit oblast působení
sekce o některé prvky aktivní ochrany životního prostředí a zároveň vyslovil
přání, zda by takto vzniklá sekce mohla rozšířit svůj okruh tak, aby
zastupovala co nejširší okruh podnikatelských reprezentací.
Praktickým výstupem z tohoto jednání byla dohoda o uzavření
písemného smluvního vztahu mezi MŽP ČR a zástupci podnikatelů, který vymezí
rozsah vzájemné spolupráce, a zároveň to, že členové sekce budou nominováni
do pracovních týmů pro zpracování "Realizačních programů ČR“ v souvislosti s
realizací "Plánu odpadového hospodářství ČR“.
Za účelem efektivní spolupráce, sjednocování podnikatelských zájmů a
cílů v oblasti životního prostředí došlo k dohodě rozhodujících reprezentací
podnikatelské sféry, tj. Svazu průmyslu a dopravy ČR, Konfederací
zaměstnavatelských a podnikatelských svazů, Agrární komory ČR a Hospodářské
komory ČR o založení "Společné sekce pro životní prostředí“ a zároveň tyto
delegovaly pravomoc na Hospodářskou komoru ČR, aby tato byla smluvním partnerem
MŽP ČR.
Společná sekce pro životní prostředí, která vznikla rozšířením
původní sekce ekologie a životní prostředí o zástupce uvedených podnikatelských
reprezentací, je pověřena k naplňování dohody s MŽP ČR.
Na druhém jednání s ministrem Liborem Ambrozkem za účasti prezidenta
Hospodářské komory Jaromíra Drábka byly odsouhlaseny hlavní cíle vzájemné
spolupráce, rámcová témata spolupráce a pro zvýšení efektivity spolupráce v
zájmu naplnění stanovených cílů i zpracování akčního plánu s vymezením
konkrétních úkolů, termínů a probíhá upřesňování jednotlivých formulací tak,
aby veškeré dokumenty mohly být podepsány ještě v do konce roku 2003.
NahoruNávrh dohody
V návrhu dohody je uveden závazek smluvních stran společně se
podílet na řešení otázek ochrany životního prostředí v souvislosti s rozvojem
podnikatelských aktivit.
Rámcová témata spolupráce jsou navržena následovně:
-
V oblasti členství České republiky v Evropské unii:
-
efektivní využívání autorizovaných překladů legislativy
životního prostředí Evropských společenství, 6. akčního programu Evropské unie
"Životní prostředí 2010: Naše budoucnost, naše volba“ a strategie udržitelného
rozvoje Evropské unie,
-
MŽP a Společná sekce ekologie budou spolupracovat na:
-
hodnocení dopadů implementace legislativy ES v oblasti
životního prostředí v kontextu prosazování udržitelného rozvoje v podnikatelské
sféře;
-
zpracování podkladů pro strategie a programy plnění
environmentálních standardů Evropské unie a dalších sektorových politik (např.
průmysl, mezinárodní a vnitřní obchod, energetika, zemědělství, doprava,
regionální rozvoj, zdravotnictví, věda a výzkum) vyplývajících z členství ČR v
Evropské unii.
-
V legislativní oblasti se spolupráce zaměří na aktivní
působení smluvních stran při:
-
přípravě, projednávání a schvalování legislativy v oblasti
životního prostředí,
-
přípravě, projednávání a schvalování sektorových politik,
např. Státní politiky životního prostředí, Státní energetické koncepce,
Koncepce dopravní politiky, které mohou vyústit v návrhy na nová legislativní
opatření,
-
průběžné monitorování a pravidelné vyhodnocování dopadů
implementace legislativy a strategických dokumentů v oblasti životního
prostředí na zlepšení kvality životního prostředí a podmínek života
obyvatelstva, na zvýšení výkonnosti ekonomických sektorů a činnost
podnikatelských a zaměstnavatelských subjektů a doporučování případných změn a
náprav.
-
V oblasti realizace environmentálních aspektů v praxi se
smluvní strany zaměří na:
-
prosazování postupů směřujících k vyššímu využívání
obnovitelných zdrojů,
-
prosazování a zavádění nových environmentálních trendů v
podnikatelské praxi, s důrazem na ty, které vedou ke kontinuálnímu omezování
znečišťování a minimalizaci odpadů a současně zvyšují konkurenceschopnost
podniků (EMS/EMAS), prosazováním výroby a užívání ekologicky šetrných výrobků,
uplatňováním principů čistší produkce, využívání hodnocení životního cyklu
výrobků (LCA), ekodesignu, prodloužené odpovědnosti výrobců za výrobky,
přednostnímu nakupování a užívání ekologicky šetrných výrobků a výrobků firem,
které implementovaly environmentální přístupy ve výrobním procesu (green
purchasing), vytvářením a využíváním obchodních sítí, nabízejících přednostně
výrobky a služby příznivé pro životní prostředí (retail), prosazování a
uplatňování environmentálních kritérií ve veřejných zakázkách (green
procurement)
-
a další.
-
V oblasti zvyšování a zkvalitňování informovanosti odborné
veřejnosti se smluvní strany zaměří na:
-
společnou prezentaci environmentálních aktivit v
podnikatelské praxi v dotčených oborech při seminářích, na výstavách a
prostřednictvím informačních systémů zúčastněných stran,
-
přípravu soutěží, zaměřených na prosazování
environmentálních aspektů v podnikání,
-
případně další.
-
V oblasti vzdělávání bude spolupráce směřována na:
-
pořádání seminářů a přednášek o požadavcích na ochranu
životního prostředí a prosazování principů udržitelného rozvoje a jejich
uplatnění v podnikatelské praxi,
-
přípravu projektů postgraduálního studia orientovaného na
environmentální aspekty v podnikání, s důrazem na zvyšování
konkurenceschopnosti podnikatelských subjektů České republiky na jednotném
evropském trhu, určené pro střední řídící pracovníky a pro managementy velkých
podniků.
V souladu se zásadami Úmluvy EHK OSN o přístupu k informacím, účasti
veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního
prostředí budou smluvní strany zveřejňovat informace o svých aktivitách ve
smyslu zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním
prostředí, a podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k
informacím.
NahoruNávrh Akčního plánu 2004 - 2005
Ke konkretizaci cílů a úkolů, vyplývajících z Dohody o
spolupráci, je navržen Akční plán pro období let 2004 - 2005:
-
Ministerstvo životního prostředí bude nadále trvale zabezpečovat přístup k autorizovaným překladům směrnic a nařízení EU v oblasti
environmentálního práva a na druhé straně také k autorizovaným překladům
právních předpisů do angličtiny.
Termín: průběžně
-
Ministerstvo životního prostředí zabezpečí, aby v rámci své
působnosti příprava nové legislativy v oblasti životního prostředí,
dotýkající se podnikání, byla předmětem vzájemného jednání.
Termín:
průběžně
-
MŽP předpokládá spolupráci smluvních stran zejména při aktualizaci Státní politiky životního prostředí formulováním společných
cílů a nástrojů a v následném prosazování environmentálních aspektů v
jednotlivých sektorových politikách na základě principu integrity.
Termín:
do konce roku 2003
-
Kontinuální informovanost zúčastněných stran o nových
trendech v ochraně životního prostředí na úrovni EU např. formou
vzdělávacích seminářů, poskytnutí příruček a metodických materiálů pro
zúčastněné strany a ostatní podnikatelskou veřejnost.
Termín: průběžně
-
Za účelem informovanosti zúčastněných stran a jejích členů a
ostatní…