3.8.1.1
Usnesení vlády České republiky č. 1401/2005
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
(redakčně kráceno pro potřebu Odpadového hospodářství)
Usnesení vlády
České republiky ze dne 2. listopadu 2005 č.
1401
O identifikaci problémových oblastí
vybraných právních předpisů k ochraně životního prostředí ve vztahu k výrobní a
podnikatelské sféře
Vláda
I. s c h v a l u j e
Identifikaci problémových oblastí vybraných právních předpisů k
ochraně životního prostředí ve vztahu k výrobní a podnikatelské sféře, včetně
návrhů opatření obsažených v materiálu čj. 1687/2005 (dále jen "Identifikace
problémových oblastí“);
II. u k l á d á
-
ministru životního prostředí zajistit ve spolupráci s prvním
místopředsedou vlády a ministrem financí, místopředsedou vlády pro ekonomiku,
místopředsedou vlády a ministrem dopravy, místopředsedou vlády a ministrem
dopravy, místopředsedou vlády a ministrem práce a sociálních věcí a
zdravotnictví a ministry průmyslu a obchodu, vnitra, zemědělství, pro místní
rozvoj a předsedou Českého statistického úřadu realizaci opatření podle
Identifikace problémových oblastí;
-
místopředsedovi vlády pro ekonomiku a ministru životního
prostředí a průmyslu a obchodu
-
zpracovat a vládě do 31. října 2006 předložit
aktualizovanou Identifikaci problémových oblastí,
-
aktualizovat dále každé dva roky Identifikaci problémových
oblastí a předložit tuto aktualizaci vládě vždy do 31. října příslušného
kalendářního roku.
Provedou:
první místopředseda vlády a ministr financí
místopředseda
vlády pro ekonomiku
místopředseda vlády a ministr dopravy
místopředseda
vlády a ministr práce
ministři životního prostředí
průmyslu a
obchodu
vnitra, zemědělství
pro místní rozvoj
předseda Českého
statistického úřadu
PŘEDKLÁDACÍ ZPRÁVA
(redakčně
kráceno)
Implementace požadavků evropské environmentální legislativy je
spojena s významnými finančními dopady pro veřejný i soukromý sektor. Mezi příčiny omezující rozvoj podnikání v ČR patří i plnění povinností
vyplývajících z legislativy upravující oblast životního prostředí, neboť v
některých případech jde svými požadavky nad rámec předpisů Evropských
společenství. Může tak české podniky v podmínkách společného trhu stavět do
znevýhodněného konkurenčního postavení oproti zahraničním podnikatelským
subjektům. Současně může mít negativní dopad na rozhodování potenciálních
investorů a v důsledku toho na příliv nových zahraničních investic do české
ekonomiky.
Každé dva roky je zpracovávána a vládě předkládána Rámcová
strategie financování investic na zajištění implementace právních předpisů
Evropských společenství v oblasti životního prostředí. Její poslední verze
schválená usnesením vlády č. 594 ze dne 18. června 2003, předpokládá
potřebné výdaje na splnění acquis ve výši 285 miliard Kč do roku 2010. V
právě dokončované nové verzi této strategie se potřebné výdaje odhadují
na cca 304,1 miliard Kč v období 2001 - 2010, z toho cca 123,4 mld. Kč
již bylo vynaloženo v letech 2001 - 2004. Celkové potřebné výdaje pro roky 2005
- 2010 se tedy odhadují na cca 180,7 mld. Kč. Předpokládá se, že cca 74
miliard bude hrazeno z veřejných zdrojů (evropské fondy, mezinárodní finanční
instituce, státní rozpočet, Státní fond životního prostředí atd.), z vlastních
zdrojů tedy zbývá uhradit cca 106 miliard Kč. Se zásadní podporou financování
veškerých opatření na ochranu životního prostředí v letech 2007-2013 z
veřejných rozpočtů, zejména pak z fondů Evropských společenství, počítá i
Strategie hospodářského růstu České republiky, kterou vzala na vědomí vláda
svým usnesením ze dne 19. července 2005 č. 984.
V současné době se rovněž na úrovni EU a ČR objevují požadavky
na zjednodušení administrativy pro podnikatele s cílem zvýšit jejich
konkurenceschopnost. Na evropské úrovni jsou to zejména revidovaná
Lisabonská strategie či několik projektů k simplifikaci evropské legislativy.
Momentálně se pak několik formací Rady EU zabývá procesem "Better
Regulation“, jehož primárním cílem je zefektivnění tvorby legislativy a pečlivé
zohlednění jejích dopadů. Cílem všech těchto aktivit je zejména minimalizovat finanční náklady a administrativní náročnost za současného
respektování dosažených standardů v ochraně životního prostředí. V České
republice byly v této souvislosti předloženy návrhy průmyslových svazů,
asociací, podnikatelské sféry a dalších dotčených subjektů na zjednodušení
a zefektivnění legislativy, upravující oblast životního prostředí, s cílem
dosáhnout úspor nadbytečně vynaložených finančních prostředků. S tím souvisí i
proces začlenění metody pro hodnocení dopadu do procesu přípravy regulace
(RIA), který již schválila vláda usnesením č. 421 ze dne 13. dubna 2005 a
nyní již v pilotní fázi probíhá, svou vlastní metodiku hodnocení dopadů nových
předpisů ES zpracovalo také Ministerstvo životního prostředí.
Zajištění úspor a zvýšení konkurenceschopnosti výrobní a
průmyslové sféry je možné pouze uceleným a komplexním hodnocením právního
prostředí v České republice jako celku, nejen hodnocením environmentální
legislativy. Předkládaný materiál je prvním krokem v tomto procesu.
Společným zájmem je hledání synergií mezi ochranou životního
prostředí a hospodářským růstem a jejich vzájemná podpora. Příkladem jsou
environmentální opatření, která mají příznivý dopad na životní prostředí a
zároveň snižují náklady podnikatelského sektoru, jako například zvyšování
energetické účinnosti, úspora primárních přírodních zdrojů apod. Podobně je
tomu u vývoje inovativních environmentálních technologií, které rovněž
stimulují hospodářský růst. Těchto faktorů si všímají zásadní strategické
dokumenty - Strategie udržitelného rozvoje České republiky, Strategie
hospodářského růstu, revidovaná Lisabonská strategie, Národní Lisabonský
program 2005-2008 a hodnocení politiky životního prostředí v České republice,
provedené v letošním roce OECD. V zájmu všech spolupředkladatelů je nejen
identifikace obtížných pasáží environmentální legislativy, ale i hledání
dalších možností pro současné zlepšování stavu životního prostředí a zvyšování
konkurenceschopnosti výrobní a průmyslové sféry. I proto je žádoucí, aby
spolupráce nastolená při přípravě tohoto materiálu pokračovala.
Předkládaný materiál identifikuje problematické oblasti ve
vybraných právních předpisech k ochraně životního prostředí ve vztahu k výrobní
a podnikatelské sféře. Jedná se o sedm environmentálních zákonů včetně
příslušných prováděcích předpisů. Materiál využívá výstupy z pracovních skupin
zřízených v gesci místopředsedy vlády pro ekonomiku, v nichž experti
ministerstev, hospodářských a sociálních partnerů a odborné veřejnosti
projednali soubor problémů a navrhli k nim opatření. Tam, kde ke konečné dohodě
nedošlo, budou práce na expertní úrovni pokračovat pod vedením Ministerstva
životního prostředí a závěry budou využity k přípravě případných legislativních
návrhů.
Výčet právních předpisů ani problematických oblastí uvedených v
materiálu není vyčerpávající. Předkladatelé si nekladli za cíl provést
komplexní revizi všech právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí,
což ani nebylo ve vymezeném čase možné. Environmentální legislativa navíc
průběžně prochází změnami v kontextu národního, evropského a mezinárodního
vývoje. Je proto účelné v procesu reflexe praktických zkušeností s aplikací
všech právních předpisů v této oblasti pokračovat a společně hledat vhodná
řešení, která budou respektovat jak zájmy ochrany životního prostředí, tak
hospodářské a sociální dopady. Předkládaný materiál bude pravidelně
vyhodnocován a aktualizován, první revize se předpokládá v říjnu 2006 a poté
každé dva roky.
Řešení identifikovaných problémů jsou obsažena v návrhu opatření,
samostatně ke každému právnímu předpisu. Zároveň byly stanoveny termíny, do kdy
mají být jednotlivá opatření realizována. Prioritním cílem navrhovaných
opatření je zjednodušení a zefektivnění environmentální legislativy s následným
dosažením požadovaných finančních úspor a zvýšení konkurenceschopnosti
podnikatelských subjektů za současného respektování legislativy Evropských
společenství, principů udržitelného rozvoje a priorit ochrany životního
prostředí v České republice. Vzhledem k charakteru navržených opatření se
nepředpokládá zvýšení požadavků na státní rozpočet, naopak v některých
případech by mohlo dojít k jejich snížení. Konkrétní vyčíslení dopadů ve
smyslu článku IV., odst. 6 jednacího řádu vlády bude vždy součástí příslušných
legislativních návrhů a dalších opatření, jejichž zpracování a přijetí materiál
předjímá.
Problémové oblasti
(redakčně
kráceno - pouze pro oblast odpady a obaly)
NahoruODPADY
c) Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
ca) § 4 "Další základní pojmy“
Identifikace problémové oblasti:
Základní pojmy uvedené v § 4 nejsou v plném rozsahu kompatibilní s
definicemi uvedenými v jiných právních předpisech ČR. Důsledkem je nejednotná
aplikace jednotlivých ustanovení zákona veřejnou správou i podnikatelskými
subjekty.
Opatření:
-
Připravit přehled nekompatibilit základních pojmů mezi zákonem
o odpadech a ostatními právními předpisy ČR
Provede: MŽP ve spolupráci s MPO, MZ,
MZe.
Termín plnění:…