8.3.1 Vybrané finanční zdroje EU dostupné v letech 2007 - 2013 v ČR
pro podporu realizace cílů plánů odpadového hospodářství
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
Úvod
Evropská unie s cílem posílit hospodářskou a sociální soudržnost a
snižovat rozdíly mezi jednotlivými členskými státy poskytuje členským zemím
finanční podporu z
Východiskem pro čerpání podpor bylo zpracování Národního rozvojového
plánu ČR 2007 - 2013 a následně Národního strategického referenčního rámce pro
čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti
Evropské unie v letech 2007 - 2013 (schválen usnesením vlády č. 1477 ze dne
20. prosince 2006).
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 20.
prosince 2006 č. 1477
o Národním strategickém referenčním
rámci
České republiky pro čerpání finančních prostředků ze strukturálních
fondů
a Fondu soudržnosti
Evropské unie v letech 2007 až 2013
Vláda
I. schvaluje Národní strategický referenční rámec České
republiky pro čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů a Fondu
soudržnosti Evropské unie v letech 2007 až 2013, obsažený v části III materiálu
č.j. 1913/06 (dále jen „Národní rámec“);
II. ukládá
-
ministru pro místní rozvoj
-
postupovat podle usnesení vlády ze dne 15. listopadu 2006 č.
1301, k návrhu Národního strategického referenčního rámce České republiky pro
čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti
Evropské unie v letech 2007 až 2013,
-
předložit vládě další návrh Národního strategického
referenčního rámce České republiky pro čerpání finančních prostředků ze
strukturálních fondů a Fondu soudržnosti Evropské unie, a to po projednání s
Evropskou komisí, nejpozději však do 6. března 2007,
-
místopředsedovi vlády a ministru práce a sociálních věcí,
ministrům průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj, dopravy, životního prostředí a
ministryni školství mládeže a tělovýchovy zpracovat ve spolupráci s ministrem
spravedlnosti a předsedou Legislativní rady vlády, ministrem vnitra a
informatiky a ministry kultury a zdravotnictví a předložit vládě další návrhy
operačních programů uvedených v Národním rámci, a to po projednání s Evropskou
komisí, nejpozději však do 6. března 2007;
III. doporučuje
-
hejtmanům postupovat v souladu s usnesením vlády uvedeným v bodě
II/1a tohoto usnesení,
-
hejtmanům předložit ve spolupráci s ministrem pro místní rozvoj
vládě další návrhy operačních programů uvedených v Národním rámci, a to po
projednání s Evropskou komisí, nejpozději však do 6. března 2007.
Provedou:
místopředseda vlády a
ministr práce a sociálních
věcí,
ministr spravedlnosti a
předseda Legislativní rady
vlády,
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy,
ministr vnitra a
informatiky,
ministři pro místní rozvoj, průmyslu a obchodu,
dopravy,
životního prostředí, kultury, zdravotnictví
Na vědomí:
hejtmani,
primátor hlavního města Prahy
Předseda vlády
Ing. Mirek Topolánek v. r.
Rozdělení finančních prostředků SF a FS v ČR
V programovacím období 2007 - 2013 bude mít Česká republika v
programech spolufinancovaných ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti k
dispozici více než 773 miliard korun. Na základě definovaných cílů a
priorit
je připraveno pro toto období celkem 24 operačních
programů.
Rozdělení finančních prostředků SF a FS v ČR mezi operační
programy pro období 2007 - 2013 v cíli Konvergence (bez domácího
spolufinancování):
Operační program | mil EUR (odhad) |
OP Životní
prostředí | 5 176,50 |
OP Doprava | 5 564,70 |
OP Podnikání a
inovace | 3 041,20 |
OP Výzkum a vývoj pro
inovace | 2 070,60 |
OP Vzdělávání pro
konkurenceschopnost | 1 811,80 |
OP LZ a zaměstnanost | 2 588,20 |
Integrovaný operační
program | 1 941,20 |
Regionální operační
programy | 3 429,40 |
OP Technická pomoc | 258,80 |
Celkem | 25 882,30 |
Zdroj MMR
Programy využitelné pro OH
Programy podpory využitelné pro podporu projektů v
odpadovém hospodářství
Cílem následujícího přehledu je zmapovat a stručně identifikovat
-
možné zdroje financování pro řízení změn v odpadovém
hospodářství („OH“) a
-
podporu klíčových investic, nutných k naplnění cílů plánu
odpadového hospodářství ČR.
Podmínky pro jednotlivé podpory jsou v programech podrobně
specifikovány.
V přehledu jsou popsány pouze zásady pro poskytování podpory a
některé specifické podmínky podpory. Stěžejním zdrojem pro financování
odpadového hospodářství v letech 2007 - 2013 bude především Operační program
Životní prostředí 2007 - 2013. V některých specifických případech lze žádat o
podporu i z dalších programů, buďto z jiných Operačních programů, nebo z podpor
jiného druhu. Všechny podpory jsou určeny žadatelům se sídlem v České
republice.
Následující výběr podpor je určen oborově
pouze pro projekty z oblasti odpadového hospodářství a vychází ze stavu k 15.
březnu 2007. Současné projednávání jednotlivých Operačních programů v Evropské
komisi může přinést dílčí změny. |
Operační program Životní prostředí 2007 -
2013
Operační program Životní prostředí 2007 - 2013 (dále jen OP ŽP,
Operační program Životní prostředí, Operační program) byl vypracován
Ministerstvem životního prostředí na základě usnesení vlády ČR č. 175 ze dne
22. února 2006 k návrhu Národního rozvojového plánu České republiky pro léta
2007 - 2013. Rozpracovává prioritu „Ochrana a zlepšení kvality životního
prostředí“, prioritní osy „Životní prostředí a dostupnost“. Operační program
Životní prostředí předpokládá čerpání finanční podpory z Evropského fondu pro
regionální rozvoj (ERDF) a z prostředků Fondu soudržnosti (FS).
Pro předpokládané objemy prostředků EU bude nutné zajistit
dostatečné národní veřejné spolufinancování (SFŽP ČR, státní rozpočet,
prostředky obcí, měst a krajů).
Globálním cílem Operačního programu Životní prostředí 2007 -
2013 je zlepšení kvality životního prostředí jako nutného předpokladu
atraktivnosti a konkurenceschopnosti státu a jeho regionů při využití
inovačních efektů politiky životního prostředí pro udržitelný rozvoj.
Strategickým cílem Operačního programu je ochrana a
zlepšování kvality životního prostředí jako základního principu udržitelného
rozvoje se zaměřením na plnění požadavků právních předpisů ES v oblasti
životního prostředí a požadavků vyplývajících z dalších mezinárodních závazků
České republiky. Konečným výsledkem má být zvyšování zaměstnanosti a
konkurenceschopného udržitelného hospodářského růstu v jednotlivých regionech.
Ochrana a kvalita životního prostředí jsou také zásadními tématy v rámci
realizace politiky hospodářské a sociální soudržnosti EU v aktuálním
programovém období. Operační program Životní prostředí 2007 - 2013 vytváří rámec pro přípravu projektů, které mohou být spolufinancovány ze
strukturálních fondů a Fondu soudržnosti, v rámci cíle Konvergence politiky
hospodářské a sociální soudržnosti EU.
Základní strukturu OP ŽP tvoří 9 prioritních os s 22 oblastmi
podpory
Název
prioritní osy | Oblast
podpory |
Prioritní osa 1 FS | Zlepšování vodohospodářské
infrastruktury a snižování rizika povodní | • Snížení znečištění vod |
• Zlepšení jakosti pitné
vody |
• Omezování rizika
povodní |
Prioritní osa 2 FS | Zlepšování kvality ovzduší a
snižování emisí | • Zlepšení kvality ovzduší |
• Omezování emisí |
Prioritní osa 3 FS
| Udržitelné využívání zdrojů
energie | • Výstavba nových zařízení a
rekonstrukce stávajících zařízení s cílem zvýšení využívání OZE pro výrobu
tepla, elektřiny a kombinované výroby tepla a elektřiny |
• Realizace úspor energie a
využití odpadního tepla u nepodnikatelské sféry |
• Environmentálně šetrné
systémy vytápění a přípravy teplé vody pro fyzické osoby |
Prioritní osa
4 FS | Zkvalitnění nakládání s
odpady a odstraňování starých ekologických zátěží | • Zkvalitnění nakládaní s
odpady |
• Odstraňování starých
ekologických zátěží |
Prioritní osa 5 FS | Omezování průmyslového znečištění a
environmentálních rizik | • Omezování průmyslového znečištění |
Prioritní osa 6 ERDF | Zlepšování stavu přírody a
krajiny | • Implementace a péče o území soustavy
Natura 2000 |
• Podpora
biodiverzity |
• Obnova krajinných
struktur |
• Optimalizace vodního
režimu krajiny |
• Podpora regenerace
urbanizované krajiny |
• Prevence sesuvů a skalních
řícení, monitorování geofaktorů a následků hornické činnosti a hodnocení
neobnovitelných přírodních zdrojů, včetně zdrojů podzemních vod |
Prioritní osa 7 ERDF | Rozvoj infrastruktury pro environmentální
vzdělávání, poradenství a osvětu | • Rozvoj infrastruktury pro
realizaci environmentálních vzdělávacích programů, poskytování
environmentálního poradenství a environmentálních informací |
Prioritní osa 8 FS | Technická pomoc financovaná z
Fondu soudržnosti | • Technická asistence při přípravě,
realizaci, monitorování a kontrole operací OP Životní prostředí |
• Ostatní výdaje technické
asistence OP Životní prostředí |
Prioritní osa
9 ERDF | Technická pomoc financovaná z
ERDF | • Technická asistence při přípravě,
realizaci, monitorování a kontrole operací OP Životní prostředí |
• Ostatní výdaje technické
asistence OP Životní prostředí |
Zdroj: OP ŽP 2007 - 2013
Prioritní osa 4 - Zkvalitnění
nakládání s odpady a odstraňování starých ekologických zátěží |
Z programu bylo na tuto prioritní osu vyčleněno 15,79 % z celkové
částky příspěvku společenství 4 917 867 098 EUR, tj. 776 505 331 EUR.
Globálním cílem prioritní osy je pro období 2007-2013 je
zkvalitnění nakládaní s odpady, snížení produkce odpadů a odstraňování starých
ekologických zátěží. Specifické cíle prioritní osy byly stanoveny jako snižování měrné produkce odpadů nezávisle na úrovni ekonomického růstu,
maximální využívání odpadů jako náhrady primárních přírodních zdrojů a
minimalizace negativních vlivů na zdraví lidí a životní prostředí při nakládání
s odpady a odstraňování závažných starých ekologických zátěží. Podpora z OP ŽP
poskytovaná v rámci prioritní osy 4 bude realizována na celém území ČR.
V rámci prioritní osy 4 budou realizovány následující oblasti
podpory:
Oblast podpory 4.1 - Zkvalitnění nakládaní s odpady
Oblast podpory 4.2 - Odstraňování starých ekologických zátěží
4.1 Oblast podpory - Zkvalitnění
nakládání s odpady |
Priority podpory jednoznačně určuje schválený Plán odpadového
hospodářství České republiky. Cílem podpory je zejména snížení produkce odpadů,
zvýšení podílu využívaných odpadů na základě podpory odděleného sběru odpadů,
budování třídicích linek a zařízení na recyklaci odpadů, systémů na podporu
odděleně sbíraných a následně využívaných specifických druhů odpadů (baterie a
akumulátory, odpad z elektrických a elektronických…