4.3.1.5
Aktuální stav plnění POH ČR za rok 2010
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
Výtah z šesté hodnotící zprávy POH ČR za rok 2010 zpracované MŽP ČR a předložené vládě ČR počátkem roku 2012.
NahoruÚvod
Plán odpadového hospodářství ČR (dále též "POH ČR“ nebo "Plán“) vypracovalo v souladu se zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále též "zákon o odpadech“), Ministerstvo životního prostředí (dále též "MŽP“ nebo "ministerstvo“) v roce 2003. Závazná část Plánu byla vyhlášena nařízením vlády č. 197 ze dne 4. července 2003. Platnost Plánu byla stanovena na dobu 10 let, do roku 2013. Přílohu nařízení vlády o Plánu odpadového hospodářství tvoří závazná část POH ČR, která se člení na 8 kapitol. Každá z kapitol obsahuje ve svém úvodu hlavní cíl, který má být v určitém časovém horizontu dosažen. Další obsah kapitol tvoří dílčí cíle, zásady a opatření pro specifické skupiny odpadů, jejichž postupné naplňování je podmínkou pro dosažení hlavního cíle.
MŽP v souladu s § 42 odst. 8 zákona o odpadech pravidelně provádí vyhodnocení závazné části Plánu odpadového hospodářství. S výsledky vyhodnocení je na základě rozhodnutí ministra seznamována vláda. V roce 2005 byla zpracována a vládou v červenci 2006 projednána první hodnotící zpráva za rok 2004. Obdobně byla na podzim roku 2007 připravena druhá hodnotící zpráva za roky 2005–2006. Souhrnná informace byla vládou ČR vzata na vědomí v lednu 2008. Třetí hodnotící zpráva za rok 2007 byla MŽP připravena v roce 2008 a byla vzata vládou na vědomí v lednu 2009. Čtvrtá hodnotící zpráva za rok 2008 byla MŽP připravena v roce 2009 a byla vzata vládou na vědomí v lednu 2010. Pátá hodnotící zpráva za rok 2009 byla MŽP připravena v roce 2010 a byla vzata vládou na vědomí v březnu 2011. Tento dokument je šestá hodnotící zpráva, která obsahuje vyhodnocení plnění POH ČR za rok 2010.
V úvodní části zprávy (kapitoly 1. a 2.) je charakterizován cíl a použité podklady. Pro vyhodnocení plnění cílů POH ČR za rok 2010 byla použitá obdobná metodika zpracování jako při vyhodnocení plnění Plánu za roky 2004 až 2009, vypracovaná v roce 2004. Vzhledem k přijetí zákona č. 297/2009 Sb. došlo ke změně ohlašovacích limitů a proto byl zaveden tzv. "dopočet produkce“, kdy jsou odpady převzaté zařízeními od partnerů, kteří sami nepodali hlášení o produkci a nakládání s odpady, započítány do produkce odpadů. Proto došlo od roku 2009 ke zvýšení produkce odpadů a ke snížení hodnoty všech indikátorů k produkci vztažených ve stejném poměru, v jakém v předchozích letech součet nakládání převyšoval produkci. Vyhodnocení plnění cílů POH ČR za rok 2010 je provedeno pomocí Soustavy indikátorů odpadového hospodářství ČR ("SI OH ČR“), hodnoty indikátorů vycházejí z dat ISOH, do kterého jsou data získávána z obecních úřadů obcí s rozšířenou působností na základě evidenčních povinností původců a oprávněných osob určených zákonem o odpadech. Použití dat se řídí směrnou částí platného nařízení vlády č. 197/2003 Sb., a Matematickým vyjádřením soustavy indikátorů odpadového hospodářství.
Obsahem 3. kapitoly je vyhodnocení stavu plnění opatření, zásad a cílů obsažených v závazné části Plánu odpadového hospodářství ČR v roce 2010. Je hodnoceno všech 93 úkolů. Na základě informací získaných o plnění každého úkolu je vypracováno jejich odborné hodnocení. Stručně je charakterizován stav plnění ve sledovaném roce, se zdůrazněním podpory plnění jednotlivých úkolů poskytnuté státem v oblasti legislativní, ekonomické, výzkumné, vzdělávací, metodické a informační. Zdrojem dat pro hodnocení kvantifikovaných cílů Plánu je především Informační systém odpadového hospodářství ("ISOH“), který shromažďuje celostátně data na základě evidenčních povinností původců určených zákonem o odpadech. Součástí vyhodnocení je rovněž vymezení zjištěných problémů signalizujících možné ohrožení splnění úkolu v zadaných termínech platnosti POH ČR.
Ve 4. kapitole je provedeno souhrnné hodnocení plnění Plánu, stav plnění kvantifikovaných hlavních cílů a přehled úkolů, které jsou plněny s výhradami (v jejichž plnění byly shledány nedostatky).
Data udávaná za rok 2010 v této zprávě mohou být upravena např. v důsledku oprav ohlášených dat při správních řízeních vedených ORP. Podkladová data poskytla CENIA, česká informační agentura životního prostředí, v září až listopadu 2011.
Na konci roku 2009 byla provedena novela POH ČR, která byla v listopadu 2009 podepsána předsedou vlády a účinná je od 31. 12. 2009. Jedná se o nařízení vlády 473/2010 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 197/2003 Sb., o Plánu odpadového hospodářství České republiky. I když je možné již nyní některé z cílů obsažených v současném POH ČR upřesnit, není POH ČR v rozporu s žádnými mezinárodními předpisy. Bude postačující novelizovat jej až implementací programů předcházení vzniku odpadů dle směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/2008 (ES), o odpadech, v roce 2013. Předčasná aktualizace POH ČR by vyvolala jak potřebu předčasné aktualizace POH krajů a POH původců a s tím spojené náklady, tak by znemožnila vyhodnotit plnění některých současných cílů. Zároveň budou zapracovány cíle dle přepracované směrnice o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ), která byla schválena Evropským Parlamentem ve druhém čtení dne 19. ledna 2012.
Změny POH ČR uskutečněné zmíněnou novelou se týkají písmene i) přílohy nařízení vlády, které zní: "nepodporovat výstavbu nových spaloven KO ze státních prostředků“. Tento bod je z nařízení vypuštěn. Hlavním důvodem byla indikace neplnění směrnice 1999/31/ES o skládkách odpadů. Tato směrnice ukládá snížení množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů (dále také "BRKO“) ukládaných na skládky tak, aby podíl této složky činil v roce 2010 (2013, 2020) nejvíce 75 % (50 %, 35 %) hmotnostních z celkového množství BRKO vzniklého v roce 1995. V důsledku neplnění této směrnice je Česká republika vystavena hrozbě sankcí ze strany Evropské komise. Díky této změně je od roku 2010 umožněno čerpat finanční prostředky z OPŽP (prioritní osa 4) na podporu energetického využití odpadů v souladu se zákonem o odpadech.
V roce 2011 bylo v uvedené 15. výzvě přijato celkem 10 žádostí na podporu pro 3 zařízení na energetické využití komunálního odpadu a 7 zařízení pro mechanicko-biologickou úpravu odpadů. Jedna žádost na podporu zařízení na mechanicko-biologickou úpravu odpadů nebyla akceptována. Celková kapacita zařízení, na jejichž výstavbu jsou podány žádosti o dotaci, je 787 tis. tun komunálního odpadu, z toho kapacita zařízení na energetické využití odpadů činí 437 tis. tun.
Další změnou je doplnění odstavců g) – i) v 5. části přílohy nařízení vlády, které znějí:
g) posuzovat směsný komunální odpad, včetně případů, kdy byl podroben pouze mechanické úpravě, gravitační separaci hustotních frakcí nebo obdobnému zpracování, které podstatně nezměnilo jeho vlastnosti, a to vždy v souladu čl. 3 odst. 5 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 o přepravě odpadů, v platném znění;
h) nepovolovat přeshraniční přepravu odpadů do České republiky za účelem energetického využití do spaloven komunálních odpadů, pokud by v důsledku přeshraniční přepravy musely být odstraňovány odpady vznikající v České republice;
i) nepovolovat přeshraniční přepravu odpadů do České republiky za účelem energetického využití, pokud by v důsledku přeshraniční přepravy musely být odpady vznikající v České republice zpracovány způsobem, který není v souladu s tímto plánem nebo s plány odpadového hospodářství krajů.
Důvodem této změny je snaha zabránit přeshraniční přepravě odpadů do ČR za účelem jejich energetického využití (v souladu s čl. 16 směrnice 2008/98/ES o odpadech a o zrušení některých směrnic), v případě, že by v důsledku přeshraniční přepravy bylo nutno odpady vznikající v ČR odstraňovat nebo zpracovávat v rozporu s POH. Veškeré vedené úpravy podporují plnění cílů pro snížení podílu BRKO ukládaných na skládky.
NahoruSouhrnné hodnocení
V POH ČR je uvedeno celkem 93 úkolů, z toho 17 s jednoznačným termínem plnění, 44 s požadavkem průběžného plnění a 32 úkolů, u kterých termín plnění není uveden. Výsledky vyhodnocení stavu plnění jednotlivých úkolů v roce 2010 uvedených v kapitole 3 a vycházejících z přijaté metodiky jsou shrnuty v tabulce 20.
Tabulka 20 Souhrnné vyhodnocení jednotlivých úkolů a POH ČR jako celku za rok 2010
Stav plnění kvantifikovaných hlavních cílů POH ČR
V následující tabulce 21 je uvedeno souhrnné hodnocení plnění kvantifikovaných hlavních cílů závazné části Plánu. Pro posouzení trendů plnění cílů jsou uvedeny i údaje za období od roku 2000. Poznámky a vysvětlivky k jednotlivým cílům navazují na tabulku.
Tabulka 21 Stav plnění kvantifikovaných hlavních cílů POH ČR
Pozn.: Hodnoty využití odpadů z roku 2000 uváděné z ISOH nelze jednoznačně porovnávat s údaji z databáze zpětného odběru. Jednak se jedná o dva různé systémy sběru dat a důležitý je rozdíl v kódování způsobů nakládání v roce 2000 (vyhláška č. 338/1997 Sb.) a kódování způsobů nakládání od roku 2002, kdy jednotlivé kódy způsobů nakládání nelze jednoznačně navzájem k sobě přiřadit.
Poznámky a vysvětlivky k jednotlivým řádkům
j) Údaj za rok 2000 vychází z ISOH. V dalších letech jsou údaje z evidence zpětného odběru některých výrobků.
k) Údaj za rok 2000 vychází z ISOH. V dalších letech jsou údaje z evidence zpětného odběru některých výrobků. * Využití kovové substance 100 % vychází z evidence odpadů ISOH.
4: Údaje o produkci vycházejí z ISOH. "Využito“ za rok 2000 je z ISOH, v ostatních letech z evidence zpětného odběru některých výrobků. Údaj o produkci za rok 2004 je ovlivněn tím, že většina přenosných baterií je jako zpětně odebraný výrobek vyvážena k přepracování do zahraničí a není tedy vedena v ISOH. * V produkci 2008 nově zahrnut i sběr od občanů.
5: Údaje o produkci vycházejí z ISOH. * Je uveden údaj množství, na které se vztahuje zpětný odběr z evidence zpětného odběru některých výrobků.
7-8: Údaje o produkci a opětovném použití a využití vycházejí z ISOH. Vzhledem novelizaci legislativy (nová vyhláška o nakládání s autovraky) údaje za rok 2008 nelze vyhodnotit. Viz též úkol 3.7. a)–c).
10-11: Údaje vycházejí z ISOH.
12: *) Údaj vychází z ISOH. V roce 2008 byla zavedena nová metodika výpočtu množství BRKO ukládaných na skládky.
V následující tabulce 22 je znázorněn vývoj hodnot indikátoru I.22 v letech 2004 až 2009.
Tabulka 22 Vývoj hodnot indikátoru I.22 v letech 2004–2009
Přehled identifikovaných problémů a navrhovaných opatření
Při hodnocení jednotlivých úkolů POH ČR byl u některých z nich konstatován stav plnění "plněn s výhradami“. V tabulce 23 je uveden přehled těchto úkolů spolu se stručným zdůvodněním použitého stupně hodnocení a návrhem na řešení.
Tabulka 23 Přehled úkolů závazné části POH ČR plněných s výhradami
Závěr
Výsledky souhrnného vyhodnocení plnění POH ČR v roce 2010 nelze jednoznačně hodnotit podle stanovené stupnice. Dosažené výsledky odpovídají stupni A – 82,8 % úkolů je splněno nebo plněno bez výhrad (81,7 % po odečtení jednoho nehodnoceného úkolu), avšak u dvou úkolů bylo zjištěno neplnění (nezahájení plnění) úkolu. Proto by mělo být hodnocení celého POH ČR provedeno stupněm C, což však neodpovídá skutečnosti. Vysoká úroveň plnění POH ČR v období 2004–2009 je zřejmá z následující tabulky 24.
Tabulka 24 Výsledky souhrnného vyhodnocení plnění POH ČR v období 2004–2009
Dosažené výsledky potvrzují jak správnost koncepce POH ČR jako kvalifikovaného nástroje k řízení odpadového hospodářství ČR, tak i účelnost dlouhodobého používání jednotné metodiky hodnocení.
Každoroční komplexní hodnocení plnění POH v období 2004–2009 ukázalo, že v řadě úkolů nedochází v průběhu jednoho roku k podstatným změnám. Vyhodnocení by tedy mohlo být u příštího POH prováděno ve dvouletém intervalu, při každoročním hodnocení některých vybraných (především kvantifikovaných) úkolů a cílů. Proto lze doporučit, aby vzhledem k probíhající přípravě nového zákona o odpadech a s ní související aktualizací POH ČR bylo vyhodnocení plnění nového Plánu nastaveno podle povahy cílů.
POH ČR byl v roce 2010 plněn zejména v následujících oblastech:
Meziročně má celková produkce odpadů v ČR mírně klesající trend. Celková produkce odpadů v ČR v letech 2002–2006 výrazně klesala. V roce 2007 byla mimo jiné Ministerstvem provedena kontrola plnění ohlašovacích povinnosti a producenti, kteří neplnili své ohlašovací povinnosti byli vyzváni k jejich plnění. Proto v roce 2007 došlo k výraznému růstu počtu ohlašovatelů, i růstu evidované produkce odpadů o 3,2 mil. tun. I přes toto navýšení počtu evidentů a tím i "administrativnímu navýšení“ produkce odpadů nedošlo ke zvýšení produkce odpadů v přepočtu k HDP, což svědčí o pozitivním vývoji. V roce 2008 došlo k mírnému snížení produkce odpadů a produkce se ustálila na cca 31 mil. tun. V roce 2009 byl proveden dopočet produkce od všech původců, kteří neměli ohlašovací povinnost. Přesto došlo pouze k mírnému nárůstu evidované produkce a evidované nakládání s odpady stagnovalo. V roce 2010 celková produkce meziročně poklesla o 1,4 %.
Cíl snížit hmotnostní podíl odpadů ukládaných na skládky o 20 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000 a s výhledem dalšího postupného snižování je plněn. Absolutní množství skládkovaných odpadů se oproti roku se mírně snižuje, hodnota poklesla na 4,3 mil. tun. Procentuální podíl skládkovaných odpadů se snížil na 13,6 % z celkové produkce odpadů. V roce 2000 bylo uloženo na skládky celkem 25,6 % odpadů z celkové produkce roku 2000. V roce 2010 bylo uloženo na skládky cca 14,6 %. Pokles hm. množství odpadů uložených na skládky mezi léty 2000–2010 činí téměř 6,1 mil. tun, tj. více než 58 %.
Cíl snížit měrnou produkci nebezpečných odpadů o 20 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000 je plněn.
Cíle vyplývající z požadavků POH ČR na snížení měrné produkce odpadů jsou zapracovány do všech krajských plánů OH. Od roku 2000 do roku 2006 docházelo k trvalému meziročnímu poklesu produkce nebezpečných odpadů. V přepočtu na obyvatele tato produkce klesla z 300 kg v roce 2000 na 141,4 kg v roce 2006. V roce 2007 došlo k nárůstu produkce přibližně na úroveň roku 2003. Bylo vyprodukováno 170 kg nebezpečných odpadů na obyvatele, produkce byla ovlivněna mimo jiné také vyšší intenzitou odstraňování starých ekologických zátěží než v předchozích letech. V roce 2008 produkce nebezpečných odpadů výrazně vzrostla, oproti roku 2007 o 15 %, až na 2 038 tis. tun. V roce 2009 produkce nebezpečných odpadů dále rostla, oproti roku 2008 o 6 %, až na 2 161 tis. tun, v roce 2010 pak klesla na 1 784 tis. tun, tedy o 17,5 %.V přepočtu na jednoho obyvatele činila produkce 170 kg. V roce 2000 bylo vyprodukováno 3 083 tis. tun nebezpečných odpadů. V roce 2010 došlo oproti roku 2000 k poklesu produkce NO o více než 1 mil. tun.
I přes zvýšení produkce nebezpečných odpadů v roce 2010 se daný cíl daří plnit.
Cíl zvýšit využívání odpadů s upřednostněním recyklace na 55 % všech vznikajících odpadů do roku 2012 ve srovnání s rokem 2000 je plněn.
V roce 2005 bylo využito 68,7 % odpadů z celkové produkce odpadů, z toho materiálové využití činilo 66,2 %. V roce 2006 to bylo 84,7 % odpadů z celkové produkce odpadů z toho materiálové využití činilo 82,3 %. V roce 2007 bylo využito 80,8 % odpadů z celkové produkce, z toho materiálově 78,7 %. V roce 2008 bylo využito 85,5 % z celkové produkce všech odpadů z toho materiálové využití činilo 83 %. V roce 2009 vlivem administrativního navýšení produkce odpadů pokleslo využití odpadů na 74,7 % z celkové produkce všech odpadů z toho materiálové využití činilo 72,5 %. Energetické využívání odpadů se podílí na celkovém využívání zcela nevýznamně, a to 2,2 %.…