dnes je 9.5.2025

Input:

Možnosti využití stávající sítě zařízení pro sběr a výkup odpadů pro plnění nových povinností obcí při třídění odpadů

13.1.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.3.1.26.1
Možnosti využití stávající sítě zařízení pro sběr a výkup odpadů pro plnění nových povinností obcí při třídění odpadů

Ing. Petr Šulc, sulc@envirodesign.eu, www.envirodesign.eu

Možnosti využití stávající sítě zařízení pro sběr a výkup odpadů pro plnění nových povinností obcí při třídění odpadů

(dle §17 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, v platném znění a vyhlášky č. 321/2014 Sb., o rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek)

Zákon o odpadech dostal v říjnu 2014 již 41. novelu (z. č. 229/2014 Sb.), která nabyla účinnosti 1. ledna 2015. Nejvíce se obcí (a jejich obyvatel) dotkne změna §17 zákona o odpadech (dále jen "Zákon"), který přináší nové povinnosti obcím a jejich obyvatelům (fyzickým osobám bez oprávnění k podnikání) a částečně podnikatelským subjektům, kteří produkují odpady v obci a smluvně využívají pro odkládání vlastních odpadů systém nakládání s odpady, zavedený obcí.

Jedná se o povinnosti (tab. 1) zavedení odděleného sběru využitelných odpadů – papír, sklo, plasty a kovy1 (implementace čl. 11 odst. 1 rámcové směrnice o odpadech č. 98/2008) a tříděného sběru BRO (biologicky rozložitelného odpadu).

Tab. 1 - Tabulka povinností obce dle odst. 2, 3 a 5 §17 zákona o odpadech (účinné od 1. 1. 2015)

Povinnosti obcí dle § 17 zákona o odpadech: Komentář
(2) Obec ve své samostatné působnosti stanoví obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území. Obecně závaznou vyhláškou může stanovit také systém nakládání se stavebními odpady produkovanými na jejím katastrálním území nepodnikajícími fyzickými osobami. Nová právní úprava nedává obcím možnost, ale stanoví jim povinnost vydat obecně závaznou vyhlášku, kterou obec stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území. Volitelnou složkou pro úpravu v obecně závazné vyhlášce ponechal zákonodárce nadále stavební odpady.
(3) Obec je povinna zajistit místa pro odkládání veškerého komunálního odpadu produkovaného fyzickými nepodnikajícími osobami na jejím katastrálním území. Obec je povinna zajistit místa pro oddělené soustřeďování složek komunálního odpadu, minimálně nebezpečných odpadů, papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Ministerstvo může stanovit vyhláškou podrobnosti rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálních odpadů. Na rozdíl od právní úpravy, platné do konce roku 2014, která obcím ukládala povinnost zajistit místa pro soustřeďování nebezpečných složek komunálního odpadu (na stabilních místech nebo prostřednictvím mobilního sběru) a u ostatních složek komunálního odpadu měla obec povinnost pouze určit místa, je v nové právní úpravě obcím stanovena povinnost zajištění míst pro odkládání veškerého komunálního odpadu z činnosti obyvatel obce a prohloubena je dále o zajištění míst pro oddělené soustřeďování určených složek komunálního odpadu: nebezpečných odpadů, papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Zavedení nových povinností na úseku třídění určených složek komunálního odpadu může mít v obci postupný náběh. Výhodou je, že v nové právní úpravě lze pro splnění povinnosti obce využít i zařízení oprávněných osob pro sběr a výkup odpadů (existující sběrny a výkupny druhotných surovin) a pro BRO např. komunitní kompostárny2. To bude mít pozitivní dopad na veřejné rozpočty, neboť obce nebudou muset nově investovat do sběrné infrastruktury a nebudou jim vznikat další provozní náklady. Obce tedy nemusí pořizovat další kontejnery na kovy, ale mohou pro splnění povinnosti, na základě dohody s provozovatelem, využít sběrny a výkupny odpadů. Tento postup umožňuje i vyhláška 321/2014 Sb., kterou k realizaci povinností MŽP vydalo - s účinností od 1. 1. 2015.
(5) Fyzické osoby a původci odpadů zapojení do systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí jsou povinni v souladu s obecně závaznou vyhláškou obce komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu třídit a odkládat odděleně na místa k tomu obcí určená, pokud s odpadem nenakládají nebo se jej nezbavují jiným způsobem stanoveným tímto zákonem. Změna spočívá v definování povinnosti třídit a odkládat odpad v souladu s obecně závaznou vyhláškou i pro původce odpadu, zapojené smluvně k využívání systému obce. Dále došlo ke zpřesnění možnosti pro občany nadále využívat zařízení oprávněných osob (např. sběrny, výkupny odpadů)3.

K realizaci těchto povinností vydalo MŽP v prosinci loňského roku vyhlášku č. 321/2014 Sb., o rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek (dále jen "Vyhláška"). Vyhláška má obcím umožnit rozhodnutí, jak tyto povinnosti zajistit. Vyhláška je velmi jednoduchá, zahrnuje pouze pět paragrafů.

Vyhláška definuje v §1 způsoby - metody odděleného sběru, které může obec využít ke splnění povinnosti dle §17 odst. 2 a 3 zákona (tab. 2). Specifické podmínky jsou v §2 odst. 1 stanoveny pro oddělený sběr BRO rostlinného původu, jehož oddělený sběr je obec povinna zajistit ve vegetačním období - minimálně v období od 1. dubna do 31. října kalendářního roku. Naproti tomu oddělený sběr papíru, skla, plastů a kovů je obec povinna zajišťovat dle §3 odst. 1 vyhlášky, logicky, po celý rok.

Partneři


Nahrávám...
Nahrávám...