13.5.3
Nová vyhláška č. 453/2017 Sb., o odborné způsobilosti a o úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí - komentář
Mgr. Nela Vinklerová
Nová vyhláška č. 453/2017 Sb. nahradila s účinností od 1. ledna 2018 dosavadní vyhlášku č. 457/2001 Sb., o odborné způsobilosti a o úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí.
V roce 2017 byly přijaty dva zákony měnící zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon EIA") – tzv. transpoziční novela EIA a tzv. novela stavebního zákona.
Změnám provedeným těmito novelami bylo následně nezbytné přizpůsobit prováděcí právní úpravu obsaženou v té době ve vyhlášce Ministerstva životního prostředí č. 457/2001 Sb., o odborné způsobilosti a o úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí (dále jen "vyhláška č. 457/2001 Sb."). Vzhledem k množství změn, které by bylo nezbytné ve vyhlášce č. 457/2001 Sb. provést, bylo přistoupeno k přípravě návrhu nové vyhlášky, která byla vyhlášena ve Sbírce zákonů jako vyhláška č. 453/2017 Sb., o odborné způsobilosti a o úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí (dále jen "vyhláška"). Tato nová vyhláška zrušila vyhlášku č. 457/2001 Sb. ke dni své účinnosti, tedy ke dni vyhlášení, kterým byl 14. prosinec 2017.
Vyhláška se zabývá dvěma tematickými okruhy:
- Odbornou způsobilostí pro udělení a prodloužení autorizace,
- Upřesněním některých procesních institutů procesu posuzování vlivů záměrů na životní prostředí.
Autorizací se rozumí oprávnění fyzických osob zpracovávat zákonem stanovené dokumenty pro účely procesů v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí (v případě záměrů jde o tzv. proces EIA, u koncepcí potom o tzv. proces SEA) stanovené § 19 odst. 1 zákona č. 100/2001 Sb., EIA.
Vyhláška byla vydána na základě zákonného zmocnění obsaženého ve dvou ustanoveních zákona EIA. Podle ustanovení § 19 odst. 14 věty první zákona EIA "[m]inisterstvo stanoví vyhláškou rozsah požadovaného vzdělání a obsah zkoušek odborné způsobilosti pro udělení a prodloužení autorizace". Podle § 23 odst. 9 zákona EIA "[m]inisterstvo stanoví vyhláškou způsob a průběh veřejného projednání, zveřejňování informací a stanovisek a postupu při zajištění zpracování posudku podle tohoto zákona".
Úprava obsažená ve vyhlášce je do určité míry užší, než jak tomu bylo ve vyhlášce č. 457/2001 Sb. Například zde již není blíže upraven postup při udělování, prodloužení a odnímání autorizace a některé podrobnosti zajištění zpracování posudku, především náležitosti smlouvy uzavírané se zpracovatelem posudku. Absence této prováděcí právní úpravy by však neměla vést k aplikačním problémům v praxi, jelikož se buď jednalo o otázky, pro které postačuje obecná právní úprava (např. správní řád v případě žádosti o udělení či prodloužení autorizace), nebo otázky, jejichž regulace právním předpisem není nezbytná (např. náležitosti smlouvy uzavírané se zpracovatelem posudku). Zmocnění obsažené v § 23 odst. 9 zákona EIA tedy není zcela naplněno, jelikož vyhláška neobsahuje úpravu způsobu zajištění zpracování posudku, což je však plně v souladu s tím, že zákonné zmocnění poskytuje možnost, nikoliv povinnost podzákonné regulace.
NahoruOdborná způsobilost pro udělení a prodloužení autorizace
V oblasti odborné způsobilosti vyhláška ve dvou paragrafech upravuje samotný obsah této odborné způsobilosti včetně upřesnění rozsahu požadovaného vzdělání a dále průběh a obsah zkoušky odborné způsobilosti pro účely udělení autorizace a pro účely prodloužení autorizace. Zde došlo ke dvěma zásadním změnám. První z nich nemá ve…