6.6.1
Působnost a současné aktivity celních orgánů na úseku
odpadů
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
NahoruČinnost celních orgánů
V souvislosti s přistoupením České republiky k Evropské unii a
zavedením volného pohybu zboží uvnitř Společenství celní orgány dnem 1.
května 2004 ukončily svou dosavadní činnost na státních hranicích, čímž
byly definitivně ukončeny pravidelné celní kontroly zboží přestupujícího
státní hranice České republiky, s výjimkou mezinárodních letišť, které mají
nadále charakter vnější hranice Společenství.
V souladu s nařízením Rady č. 3912/92 o kontrolách vykonávaných
uvnitř Společenství v silniční a vnitrozemské vodní dopravě, které se týkají
dopravních prostředků registrovaných nebo zařazených do oběhu v třetích zemích
a nařízením Rady č. 4060/89 o odstranění kontrol na hranicích členských států v
silniční a vnitrozemské vodní dopravě jsou kontroly vykonávané před 1. květnem
2004 jako pohraniční kontroly, vykonávány ve vnitrozemí. Provádění těchto
kontrol v rámci Celní správy České republiky zabezpečují "skupiny mobilního
dohledu“, jejichž primárním úkolem je
-
provádění celního dohledu,
-
pátrání po zboží, které uniklo celnímu dohledu.
-
dále tyto skupiny vykonávají kompetence v rozsahu a způsobem
stanoveným zvláštními právními předpisy.
Činnost celních orgánů je vykonávána ve vnitrozemí s tím, že
při kontrolní činnosti dopravního prostředku na vnitřní hranici Společenství
dle výše uvedených předpisů Společenství nesmí dojít k jeho zastavení nebo
omezení jeho volného pohybu.
Jedním z řady zvláštních právních předpisů upravujících
kompetence celních orgánů je i zákon o odpadech, podle jehož ustanovení
§ 71 jsou celní úřady jedním z orgánů veřejné správy v oblasti odpadového
hospodářství, přičemž vykonávají činnosti stanovené v ustanovení § 77 zákona
o odpadech.
NahoruPředmět činnosti cel
Předmětem činnosti celních orgánů v této oblasti je
-
kontrola vnitrostátní přepravy nebezpečných odpadů,
-
kontrola přeshraniční přepravy odpadů,
-
kontrola dovozu baterií, akumulátorů a odpadů ze třetích
zemí.
V rámci provádění kontroly přeshraniční přepravy odpadů z
členských států Evropské unie jsou celní úřady zejména oprávněny
-
zastavovat vozidla, nařizovat odstavení vozidla na vhodné místo,
kontrolovat doklady provázející odpad a zboží, doklady prokazující totožnost
osoby přepravující odpad, provádět fyzickou kontrolu odpadů a zboží, odebírat a
analyzovat vzorky a pořizovat fotodokumentaci,
-
provádět šetření také na místě vzniku odpadů u původce, držitele
nebo oznamovatele a na místě určení u konečného příjemce, avšak pouze v případě
zjištění porušení právních předpisů při kontrole přepravy odpadů,
-
nařídit přerušení přepravy a odstavení vozidla na místo k tomu
určené, v případě zjištění nedovolené přepravy nebo přepravy prováděné v
rozporu s povolením,
-
rozhodnout o stanovení kauce ve výši od 10 000 Kč do 50 000 Kč,
pokud došlo k porušení právních předpisů,
-
vyžádat si při kontrole odbornou pomoc České inspekce životního
prostředí,
-
požádat o rozhodnutí krajský úřad v případě pochybností, zda
přepravované zboží není odpadem.
Z výše uvedeného vyplývá, že celní orgány v případě pochybností
nerozhodují o tom, zda přepravované zboží naplňuje definici odpadu podle
zákona o odpadech a nemají také sankční oprávnění.
NahoruDovoz odpadů
Dovoz zboží (odpadů) z třetích zemí, které podléhá celnímu
dohledu, je bez závažných problémů, protože kontrolu provádějí celní orgány
pravidelně podle celních předpisů. Při přepravě zboží (odpadů) z členských
států Evropské unie, které nepodléhá celnímu dohledu, provádějí celní orgány
pouze namátkové kontroly na silničních komunikacích, při kterých zjišťují, zda
jsou dodržovány předpisy o přepravě odpadů. Při této kontrolní činnosti nelze
vždy bez pochybností určit, zda přepravované zboží je odpadem, a proto podle zákona o odpadech rozhoduje v případě pochybností o tom, zda zboží
naplňuje definici odpadu, na návrh celního úřadu příslušný krajský úřad. Lhůta pro vydání rozhodnutí je 30 dnů, což je s ohledem na reálné možnosti
skladování zboží, omezený počet odstavných ploch (neexistence zvláštních
odstavných ploch pro nebezpečné odpady) a riziko náhrady škody v případech, kdy
krajský úřad rozhodne, že přepravované zboží není odpadem, značně
problematické. V současné době se celní orgány snaží eliminovat uvedený problém
tak, že v souladu se zákonem o odpadech využívají odborné pomoci České
inspekce životního prostředí. Výsledky odborné pomoci České inspekce
životního prostředí jsou zohledněny při rozhodovací činnosti celních orgánů o
přerušení přepravy a odstavení vozidla, přičemž v případě zjištění porušení
právních předpisů předávají celní orgány případ České inspekci životního
prostředí k zahájení řízení o uložení sankce.
NahoruDohoda o spolupráci
V souvislosti s předpokládaným zvyšujícím se počtem případů
nelegální přepravy odpadů z členských států Evropské unie na území České
republiky přijala celní správa opatření ke zvýšení kontrolní činnosti v
uvedené oblasti. V součinnosti s Ředitelstvím služby cizinecké a pohraniční
policie bylo přijato opatření…