3.7.2.1.39 § 69
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
Dotaz č. 1
Porušila fyzická osoba, která je majitelem automobilu a tento
automobil rozebrala a rozprodala na náhradní díly, ustanovení § 37 odst. 1
zákona o odpadech, a může jí být za tento čin uložena pokuta podle § 69 odst. 1
písm. a) zákona o odpadech?
Podle § 37 odst. 1 je každý (tedy i nepodnikající fyzická
osoba), kdo se zbavuje autovraku, povinen autovrak předat pouze osobám, které
jsou provozovateli zařízení ke sběru, výkupu, zpracování, využívání nebo
odstraňování autovraků. Potvrzení o převzetí autovraku má povinnost bezplatně
vystavit provozovatel zařízení ke sběru autovraků, jestliže byla odevzdána
alespoň karosérie s označením identifikačního čísla VIN a motor s označením
identifikačního čísla, pokud bylo uvedeno v osvědčení o registraci vozidla
(§ 37b odst. 1 písm. d). Podle § 69 odst. 1 písm. a) uloží místně
příslušný obecní úřad pokutu až do výše 20 000 Kč fyzické osobě, která není
podnikatelem a dopustí se přestupku tím, že se zbaví autovraku nebo umístí
vozidlo vyřazené z registru vozidel v rozporu s tímto zákonem.
Je sice možné namítat, že pokud vlastník vozidla toto vozidlo
rozebere a rozprodá na náhradní díly, nezbavil se vozidla jako odpadu
(autovraku) a jelikož vozidlo bylo jeho soukromým majetkem, potom pokud
neohrožuje životní prostředí a zdraví lidí, není možné mu nakazovat, jak s ním
naložit. Ale ustanovením § 13 odst. 1 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., o
podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, se výslovně stanoví, že
s žádostí o trvalé vyřazení vozidla z registru předloží vlastník motorového a
přípojného vozidla, nejedná-li se o případ podle § 13 odst. 1 písm. a) (tj. když motorové a přípojné vozidlo zaniklo), i doklad o likvidaci vozidla.
Pokud tedy vlastník vozidla nechce mít problémy s vyřazením vozidla z registru
motorových vozidel, musí odevzdat oprávněné osobě alespoň části vozidla s
označením identifikačního čísla VIN, což je minimální požadavek v zájmu ochrany
životního prostředí a máme za to, že není zásadním zásahem do vlastnických práv
majitele vozidla.
Jestliže vlastník neodevzdal v souladu s § 37b odst. 1 písm.
d) oprávněné osobě alespoň části vozidla s vyznačeným identifikačním
číslem, nezbavil se v souladu se zákonem o odpadech autovraku, který se
přinejmenším jeho rozebráním na součástky nepochybně z vozidla stal. Příslušný
obecní úřad je kompetentní za tento přestupek uložit pokutu až do výše 20 000
Kč.
Dotaz č. 2
Občan s trvalým pobytem v obci si na dobu neurčitou smluvně
zapůjčil k řádnému užívání garáž a pozemek na katastrálním území této obce od
spolumajitele pozemku. Na pozemek záhy začal navážet movité věci, které, jak
sám uvádí, opravuje, aby je mohl dále užívat. Nevyužitelné věci odváží do
místní sběrny odpadů do sběrných dvorů obce.
Na jeho činnost podala několikrát stížnost majitelka
sousedního pozemku. Obecní úřad, odbor ŽP postoupil věc ČIŽP k řešení jako
přestupek podle § 69 odst. 2 písm. a) a c) zákona o odpadech. Dále stížnost
postoupil přestupkové komisi OÚ k řešení jako přestupek podle § 47 odst. 1
písm. d) zákona č. 100/1990 Sb., o přestupcích. Oba orgány udělily občanovi
pokuty v celkové výši 17 000 Kč, které však občan nezaplatil.
Pracovníci odboru ŽP provedli v průběhu roku 2009 a 2010 šest
kontrol, přičemž při poslední z nich byl již pozemek téměř celý zarovnaný
uloženými věcmi (zejména elektrospotřebiče, pneumatiky, kovové předměty,
nábytek, matrace atd. Některé byly v plastových pytlích, něco překryto
plastovou fólií. Hromada věcí stále narůstá do výšky, takže přes oplocení
pozemku je vidět z veřejného prostranství i z okolních pozemků.
Zapůjčený pozemek je veden jako orná půda, takže byl případ
řešen i podle § 3 odst. 1 a 3 zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, do stanoveného termínu. Spolumajitel proti tomuto rozhodnutí
podal odvolání a odbor ŽP nyní předává spis odvolacímu orgánu. Dále odbor ŽP
podal žádost o rozhodnutí v pochybnostech, zda je movitá věc odpadem, na
příslušný krajský úřad.
Peněžité sankce neměly na občana výchovný účinek a ten v
navážení věcí na pozemek pokračuje. Máme proto tyto dotazy:
-
je možné řešit tuto věc ještě jinými ustanoveními zákona
o opadech, tak, aby mohlo být dosaženo vyklizení pozemku, např.
exekucí?
-
Odbor ŽP se zabýval i možností využít pro řešení této
věci § 79 odst. 1 písm. f) zákona o odpadech a odklidit věci na náklady povinné
osoby, hrozí-li poškození životního prostředí. Lze toto ustanovení použít v
popsaném případě?
-
Jsou vyřazené elektrospotřebiče, uložené na tomto
pozemku, odpadem? Nebo podléhají zpětnému odběru podle zákona o
odpadech?
Úvodem nám dovolte, abychom vyjádřili svou pochybnost o tom, že
by tento konkrétní případ mohl být definitivně vyřešen pouze na základě
právních předpisů ochrany životního prostředí. Podle Vašeho popisu situace a
jejího vývoje je zřejmé, že pokusy o její řešení již učiněny byly - uložení
sankcí však nezabránilo dalšímu navážení movitých věcí na pozemek. Ani platné
právo životního prostředí nemá prakticky jiné možnosti, než odvoz odpadu,
uložení pokuty a stanovení nápravných opatření. Pokud občan pokuty nezaplatí,
nápravná opatření neprovede a dál bude v činnosti pokračovat, potom zřejmě není
jiná možnost řešení, než odnětí svobody podle trestního zákona.
Vzhledem k podstatě věci - shromažďování odpadů, je nutné se
řídit především zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpadech“). Možnosti
sankčního postihu, případně uložení nápravných opatření nepodnikajícím fyzickým
osobám, zvláště pak v případech, kdy nedovolenou činnost provozují ve vlastní
nebo pronajaté nemovitosti, byly vždy problémem, a to nejen podle tohoto, ale i
dalších složkových předpisů ochrany životního prostředí. Je ale možné
konstatovat, že po novelizaci zákona o odpadech zákonem č. 314/2006 Sb., kterou
se s účinností dnem jejího vyhlášení (22. 6. 2006) mění nejen zákon o odpadech,
ale i nový trestní zákoník – č. 40/2009 Sb., se značně rozšířily možnosti
postihu fyzických osob právě za nezákonné shromažďování odpadů na místech,
která k nakládání s odpady nejsou určena.
Citovanou novelou byl doplněn § 69 zákona o odpadech - Přestupky
- mimo jiné o skutkové podstaty přestupků, za které inspekce životního
prostředí ukládá pokutu fyzické osobě až do výše 1 milionu Kč. Jedná se o nový
odst. 2 § 69 zákona o odpadech ve znění:
- (2)
Inspekce uloží pokutu až do výše 1 000 000 Kč fyzické osobě,
která není podnikatelem a dopustí se přestupku tím, že
-
převezme odpad do svého vlastnictví,
-
přepravuje odpad v rozporu s přímo použitelným předpisem
Evropských společenství o přepravě odpadů (nařízení EP a Rady (ES) č. 1013/2006
ze dne 14. června 2006 o přepravě odpadů),
-
soustřeďuje odpad nebo s ním jinak nakládá na místech
nebo v objektech, které nejsou podle tohoto zákona zařízeními určenými k
nakládání s odpady nebo tato místa či objekty za účelem soustřeďování nebo
jiného nakládání s odpady pronajímá jiné osobě.
Samozřejmě v tomto směru jsou i jiné možnosti, vyplývající ze
zvláštních právních předpisů (např. zákon č. 200/190 Sb., o přestupcích, zákon
č. 40/2009 Sb., Občanský zákoník aj.). Na základě právních předpisů ochrany
jednotlivých složek životního prostředí (např. zákon č. 254/2001 Sb., o ochraně
vod) lze většinou postupovat pouze v případech, že je těmito odpady ohroženo
lidské zdraví nebo životní prostředí. V případě, že nehrozí poškození lidského
zdraví nebo některé ze složek životního prostředí a je znám ten, kdo odpad
protiprávně shromažďuje a jinak s ním nakládá na místech k tomu neurčených, je
možné použít zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, který v § 10 písm. d) stanoví, že
obec může ve své samostatné působnosti ukládat obecně závaznou vyhláškou
povinnosti k zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství,
k ochraně životního prostředí, zeleně atd. a v § 57 odst. 1 téhož zákona se
stanoví, že obec může uložit pokutu do 10 000 Kč fyzické osobě, která čistotu…