8.1.1
Havarijní plány ohrožujících objektů
Mgr. František Molnár
NahoruÚvod
Pokud chceme hovořit o havarijních plánech (vnitřních a vnějších)
ohrožujících objektů, to je objektů, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná
chemická látka nebo chemický přípravek, musíme si podrobněji povšimnout zákonů,
které tuto problematiku řeší, a procesů, které vytvoření zmíněných plánů
předcházejí.
NahoruPrávní úprava
Poprvé se v českém právním řádu problematikou prevence závažných
havárií zabýval zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených
vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky a o změně
zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o
některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů
(zákon o prevenci závažných havárií), ve znění pozdějších předpisů.
NahoruPojem havarijní plán
V § 10 tento zákon uvádí, že "Havarijní plán je dokument, v němž
jsou uvedeny popisy činností a opatření prováděných při vzniku závažné havárie
vedoucí ke zmírnění jejích dopadů, zejména scénáře odezvy na závažnou havárii,
modifikované na místní specifika a případně i na časový souběh několika
událostí.
-
uvnitř objektu nebo u zařízení (dále jen "vnitřní havarijní
plán“), nebo
-
v okolí objektu nebo zařízení (dále jen ,vnější havarijní
plán‘).“
Zákon č. 353/1999 Sb. byl zrušen a nahrazen zákonem č. 59/2006
Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými
látkami nebo chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o
ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých
zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších
předpisů (zákon o prevenci závažných havárií, dále jen "zákon 59“), (byl
vydán 8. 2. 2006, s účinností od 1. 6. 2006). Výše uvedená definice "vnitřního“ a "vnějšího havarijního plánu“ však již v tomto novém
zákoně není.
NahoruProváděcí předpisy
Podrobnosti a přesné postupy prací jsou uvedeny v jednotlivých
prováděcích předpisech k zákonu 59:
-
vyhláška ministerstva vnitra č. 103/2006 Sb., o
stanovení zásad pro vymezení zóny havarijního plánování a o rozsahu a způsobu
vypracování vnějšího havarijního plánu (k § 19 odst. 4),
-
vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu ČR č.
250/2006 Sb., kterou se stanoví rozsah a obsah bezpečnostních opatření fyzické
ochrany objektu nebo zařízení zařazených do skupiny A nebo do skupiny B (k
§ 15 odst. 4),
-
nařízení vlády č. 254/2006 Sb., o kontrole nebezpečných
látek (k § 34 odst. 5),
-
vyhláška Ministerstva životního prostředí ČR č.
255/2006 Sb., o rozsahu a způsobu zpracování hlášení o závažné havárii a
konečné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie (k § 26 odst. 5) a
-
vyhláška Ministerstva životního prostředí ČR č.
256/2006 Sb., o podrobnostech systému prevence závažných havárií (k § 7
odst. 2, § 9 odst. 5, § 11 odst. 5, § 17 odst. 5, § 19 odst. 5 a § 25 odst.
5).
V dalším textu budeme tedy hovořit pouze o zákonu 59 – o zákonu o
prevenci závažných havárií.
NahoruZákon o prevenci závažných havárií
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství
a stanoví systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je
umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek s cílem
snížit pravděpodobnost vzniku a omezit následky závažných havárií na zdraví a
životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v objektech a
zařízeních a v jejich okolí. Stanoví:
-
povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob,
které vlastní, užívají nebo budou uvádět do užívání objekt nebo zařízení podle
předchozího odstavce,
-
působnost orgánů veřejné správy na úseku prevence závažných
havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými
přípravky.
Pro účely zákona 59 se rozumí mimo jiné:
-
objektem celý prostor, popřípadě soubor prostorů, v němž je
umístěna jedna nebo více nebezpečných látek v jednom nebo více zařízeních,
včetně společných nebo souvisejících infrastruktur a činností, v užívání
právnických osob a podnikajících fyzických osob,
-
zařízením technická nebo technologická jednotka, ve které je
nebezpečná látka vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo
skladována a která zahrnuje také všechny části nezbytné pro provoz, například
stavební objekty, potrubí, skladovací tankoviště, stroje, průmyslové dráhy a
nákladové prostory,
-
nebezpečnou látkou vybraná nebezpečná chemická látka nebo
chemický přípravek, uvedené v příloze č. 1 k zákonu 59 ( tabulce I
nebo splňující kritéria stanovená v příloze č. 1 k tomuto zákonu
tabulce II) a přítomné v objektu nebo zařízení jako surovina, výrobek, vedlejší
produkt, zbytek nebo meziprodukt, včetně těch látek, u kterých se dá důvodně
předpokládat, že mohou vzniknout v případě havárie,
-
závažnou havárií mimořádná, částečně nebo zcela neovladatelná,
časově a prostorově ohraničená událost, například závažný únik, požár nebo
výbuch, která vznikla nebo jejíž vznik bezprostředně hrozí v souvislosti s
užíváním objektu nebo zařízení, v němž je nebezpečná látka vyráběna,
zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována, a vedoucí k vážnému
ohrožení nebo k vážnému dopadu na životy a zdraví lidí, hospodářských zvířat a
životní prostředí nebo k újmě na majetku,
-
zdrojem rizika (nebezpečím) vlastnost nebezpečné látky nebo
fyzická či fyzikální situace vyvolávající možnost vzniku závažné havárie,
-
rizikem pravděpodobnost vzniku nežádoucího specifického účinku,
ke kterému dojde během určité doby nebo za určitých okolností,
-
zónou havarijního plánování území v okolí objektu nebo zařízení,
v němž krajský úřad, v jehož působnosti se nachází objekt nebo zařízení,
uplatňuje požadavky havarijního plánování formou vnějšího havarijního
plánu,
-
scénářem variantní popis rozvoje závažné havárie, popis rozvoje
příčinných a následných na sebe navazujících a vedle sebe i posloupně
probíhajících událostí, a to buď spontánně probíhajících a nebo probíhajících
jako činnosti lidí, které mají za účel zvládnout průběh závažné havárie.
NahoruProces přípravy na zpracování plánů
Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která užívá objekt
nebo zařízení (viz výše), je povinna:
-
zpracovat seznam, ve kterém je uveden druh, množství,
klasifikace a fyzikální forma všech nebezpečných látek umístěných v objektu
nebo zařízení (dále jen "seznam“),
-
přijmout všechna nezbytná opatření k prevenci závažných
havárií a omezení jejich následků na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata,
životní prostředí a majetek,
-
na základě seznamu navrhnout zařazení objektu nebo zařízení do
příslušné skupiny v případě, kdy množství nebezpečné látky umístěné v
objektu nebo zařízení je stejné nebo větší, než je množství uvedené v příloze
č. 1 k zákonu 59,
-
pokud je v objektu nebo zařízení umístěno více nebezpečných
látek v množství menším, než je uvedeno v příloze č. 1 k zákonu 59, provést
součet poměrných množství umístěných nebezpečných látek podle vzorce uvedeného
v příloze č. 1 k zákonu 59.
Pozn.: podle množství nebezpečných látek se objekty dělí do dvou
skupin – skupiny A s menším a skupiny B s větším množstvím nebezpečných
látek.
NahoruNávrh na zařazení objektu do skupiny A nebo B
Jestliže právnická nebo podnikající fyzická osoba, která užívá
objekt nebo zařízení, zjistí, že se na ni nevztahují povinnosti navrhnout
zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo skupiny B, ale množství
nebezpečné látky umístěné v objektu nebo zařízení je větší než 2 % množství
nebezpečné látky uvedené v příloze č. 1 k zákonu 59 ( sloupci 1
tabulky I nebo tabulky II), je povinna tuto skutečnost protokolárně zaznamenat,
protokol včetně seznamu uložit pro účely předložení kontrolním orgánům a
stejnopis protokolu včetně seznamu zaslat krajskému úřadu(§ 4 zákona – Protokol
o nezařazení).
Návrh na zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo skupiny B
(dále jen "návrh na zařazení“) provozovatel předkládá krajskému úřadu. Krajský
úřad po posouzení návrhu na zařazení do skupiny A nebo skupiny B vydá
rozhodnutí o zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo skupiny B.
Krajský úřad posoudí protokol o nezařazení, a zjistí-li skutečnosti, které
odůvodňují zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo do skupiny B,
zahájí řízení o zařazení. Krajský úřad dále určí, na základě zaslaných návrhů
na zařazení a protokolů o nezařazení, objekty nebo zařízení, kde se
pravděpodobnost vzniku nebo následky závažné havárie mohou zvýšit v důsledku
domino efektu, a tyto objekty nebo zařízení zařadí rozhodnutím do skupiny A
nebo skupiny B.
NahoruObjekty zařazené do skupiny A
Bezpečnostní program
NahoruZpracování programu
Provozovatel objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny A je
povinen zpracovat bezpečnostní program. Zpracuje nejprve návrh
bezpečnostního programu na základě výsledků analýzy a hodnocení rizik závažné
havárie a uvede v něm zásady…