dnes je 1.11.2024

Input:

Havarijní plány ohrožujících objektů

30.1.2013, , Zdroj: Verlag Dashöfer

8.1.1
Havarijní plány ohrožujících objektů

Mgr. František Molnár

Úvod

Pokud chceme hovořit o havarijních plánech (vnitřních a vnějších) ohrožujících objektů, to je objektů, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek, musíme si podrobněji povšimnout zákonů, které tuto problematiku řeší, a procesů, které vytvoření zmíněných plánů předcházejí.

Právní úprava

Poprvé se v českém právním řádu problematikou prevence závažných havárií zabýval zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky a o změně zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií), ve znění pozdějších předpisů.

Pojem havarijní plán

V § 10 tento zákon uvádí, že "Havarijní plán je dokument, v němž jsou uvedeny popisy činností a opatření prováděných při vzniku závažné havárie vedoucí ke zmírnění jejích dopadů, zejména scénáře odezvy na závažnou havárii, modifikované na místní specifika a případně i na časový souběh několika událostí.

  1. uvnitř objektu nebo u zařízení (dále jen "vnitřní havarijní plán“), nebo

  2. v okolí objektu nebo zařízení (dále jen ,vnější havarijní plán‘).“

Zákon č. 353/1999 Sb. byl zrušen a nahrazen zákonem č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií, dále jen "zákon 59“), (byl vydán 8. 2. 2006, s účinností od 1. 6. 2006). Výše uvedená definice "vnitřního“ a "vnějšího havarijního plánu“ však již v tomto novém zákoně není.

Prováděcí předpisy

Podrobnosti a přesné postupy prací jsou uvedeny v jednotlivých prováděcích předpisech k zákonu 59:

  • vyhláška ministerstva vnitra č. 103/2006 Sb., o stanovení zásad pro vymezení zóny havarijního plánování a o rozsahu a způsobu vypracování vnějšího havarijního plánu (k § 19 odst. 4),

  • vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu ČR č. 250/2006 Sb., kterou se stanoví rozsah a obsah bezpečnostních opatření fyzické ochrany objektu nebo zařízení zařazených do skupiny A nebo do skupiny B (k § 15 odst. 4),

  • nařízení vlády č. 254/2006 Sb., o kontrole nebezpečných látek (k § 34 odst. 5),

  • vyhláška Ministerstva životního prostředí ČR č. 255/2006 Sb., o rozsahu a způsobu zpracování hlášení o závažné havárii a konečné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie (k § 26 odst. 5) a

  • vyhláška Ministerstva životního prostředí ČR č. 256/2006 Sb., o podrobnostech systému prevence závažných havárií (k § 7 odst. 2, § 9 odst. 5, § 11 odst. 5, § 17 odst. 5, § 19 odst. 5 a § 25 odst. 5).

V dalším textu budeme tedy hovořit pouze o zákonu 59 – o zákonu o prevenci závažných havárií.

Zákon o prevenci závažných havárií

Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství a stanoví systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek s cílem snížit pravděpodobnost vzniku a omezit následky závažných havárií na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v objektech a zařízeních a v jejich okolí. Stanoví:

  1. povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob, které vlastní, užívají nebo budou uvádět do užívání objekt nebo zařízení podle předchozího odstavce,

  2. působnost orgánů veřejné správy na úseku prevence závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky.

Pro účely zákona 59 se rozumí mimo jiné:

  • objektem celý prostor, popřípadě soubor prostorů, v němž je umístěna jedna nebo více nebezpečných látek v jednom nebo více zařízeních, včetně společných nebo souvisejících infrastruktur a činností, v užívání právnických osob a podnikajících fyzických osob,

  • zařízením technická nebo technologická jednotka, ve které je nebezpečná látka vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována a která zahrnuje také všechny části nezbytné pro provoz, například stavební objekty, potrubí, skladovací tankoviště, stroje, průmyslové dráhy a nákladové prostory,

  • nebezpečnou látkou vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek, uvedené v příloze č. 1 k zákonu 59 ( tabulce I nebo splňující kritéria stanovená v příloze č. 1 k tomuto zákonu tabulce II) a přítomné v objektu nebo zařízení jako surovina, výrobek, vedlejší produkt, zbytek nebo meziprodukt, včetně těch látek, u kterých se dá důvodně předpokládat, že mohou vzniknout v případě havárie,

  • závažnou havárií mimořádná, částečně nebo zcela neovladatelná, časově a prostorově ohraničená událost, například závažný únik, požár nebo výbuch, která vznikla nebo jejíž vznik bezprostředně hrozí v souvislosti s užíváním objektu nebo zařízení, v němž je nebezpečná látka vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována, a vedoucí k vážnému ohrožení nebo k vážnému dopadu na životy a zdraví lidí, hospodářských zvířat a životní prostředí nebo k újmě na majetku,

  • zdrojem rizika (nebezpečím) vlastnost nebezpečné látky nebo fyzická či fyzikální situace vyvolávající možnost vzniku závažné havárie,

  • rizikem pravděpodobnost vzniku nežádoucího specifického účinku, ke kterému dojde během určité doby nebo za určitých okolností,

  • zónou havarijního plánování území v okolí objektu nebo zařízení, v němž krajský úřad, v jehož působnosti se nachází objekt nebo zařízení, uplatňuje požadavky havarijního plánování formou vnějšího havarijního plánu,

  • scénářem variantní popis rozvoje závažné havárie, popis rozvoje příčinných a následných na sebe navazujících a vedle sebe i posloupně probíhajících událostí, a to buď spontánně probíhajících a nebo probíhajících jako činnosti lidí, které mají za účel zvládnout průběh závažné havárie.

Proces přípravy na zpracování plánů

Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která užívá objekt nebo zařízení (viz výše), je povinna:

  1. zpracovat seznam, ve kterém je uveden druh, množství, klasifikace a fyzikální forma všech nebezpečných látek umístěných v objektu nebo zařízení (dále jen "seznam“),

  2. přijmout všechna nezbytná opatření k prevenci závažných havárií a omezení jejich následků na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek,

  3. na základě seznamu navrhnout zařazení objektu nebo zařízení do příslušné skupiny v případě, kdy množství nebezpečné látky umístěné v objektu nebo zařízení je stejné nebo větší, než je množství uvedené v příloze č. 1 k zákonu 59,

  4. pokud je v objektu nebo zařízení umístěno více nebezpečných látek v množství menším, než je uvedeno v příloze č. 1 k zákonu 59, provést součet poměrných množství umístěných nebezpečných látek podle vzorce uvedeného v příloze č. 1 k zákonu 59.

Pozn.: podle množství nebezpečných látek se objekty dělí do dvou skupin – skupiny A s menším a skupiny B s větším množstvím nebezpečných látek.

Návrh na zařazení objektu do skupiny A nebo B

Jestliže právnická nebo podnikající fyzická osoba, která užívá objekt nebo zařízení, zjistí, že se na ni nevztahují povinnosti navrhnout zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo skupiny B, ale množství nebezpečné látky umístěné v objektu nebo zařízení je větší než 2 % množství nebezpečné látky uvedené v příloze č. 1 k zákonu 59 ( sloupci 1 tabulky I nebo tabulky II), je povinna tuto skutečnost protokolárně zaznamenat, protokol včetně seznamu uložit pro účely předložení kontrolním orgánům a stejnopis protokolu včetně seznamu zaslat krajskému úřadu(§ 4 zákona – Protokol o nezařazení).

Návrh na zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo skupiny B (dále jen "návrh na zařazení“) provozovatel předkládá krajskému úřadu. Krajský úřad po posouzení návrhu na zařazení do skupiny A nebo skupiny B vydá rozhodnutí o zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo skupiny B. Krajský úřad posoudí protokol o nezařazení, a zjistí-li skutečnosti, které odůvodňují zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo do skupiny B, zahájí řízení o zařazení. Krajský úřad dále určí, na základě zaslaných návrhů na zařazení a protokolů o nezařazení, objekty nebo zařízení, kde se pravděpodobnost vzniku nebo následky závažné havárie mohou zvýšit v důsledku domino efektu, a tyto objekty nebo zařízení zařadí rozhodnutím do skupiny A nebo skupiny B.

Objekty zařazené do skupiny A
Bezpečnostní program

Zpracování programu

Provozovatel objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny A je povinen zpracovat bezpečnostní program. Zpracuje nejprve návrh bezpečnostního programu na základě výsledků analýzy a hodnocení rizik závažné havárie a uvede v něm zásady

Partneři


Nahrávám...
Nahrávám...