2.4.1.1 KOM (2011) 13
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
V Bruselu 19. ledna 2011
ZPRÁVA KOMISE EVROPSKÉMU PARLAMENTU,
RADĚ, EVROPSKÉMU HOSPODÁŘSKÉMU A SOCIÁLNÍMU VÝBORU A VÝBORU REGIONŮ
o
tematické strategii pro předcházení vzniku odpadů a jejich
recyklaci
1. Úvod
Odpadová politika Evropské unie přispívá ke zvýšení účinnosti
využívání zdrojů v EU a snížení nepříznivých vlivů na životní prostředí a
zdraví občanů v průběhu životnosti zdrojů. Tematická strategie pro předcházení
vzniku odpadů a jejich recyklaci („strategie“) , která byla přijata v roce 2005, stanoví dlouhodobý
cíl, aby se Evropská unie stala recyklační společností, jež se snaží předcházet
vzniku odpadů a využívá odpady jako zdroje. Za tímto účelem strategie definuje
klíčové činnosti vedoucí k modernizaci stávajícího právního rámce a podpoře
předcházení vzniku odpadů, jejich opětovného používání a recyklace, kdy
odstranění odpadů představuje pouze poslední řešení.
Toto sdělení přezkoumává pokrok při dosahování cílů strategie a
výsledky zařadí do hodnocení šestého akčního programu pro životní prostředí .
Jeho součástí je pracovní dokument útvarů Komise, který poskytuje
další informace o klíčových činnostech zmíněných a podrobné odkazy k
údajům použitým a právním předpisům uvedeným níže. Obsahuje i shrnutí
hlavních zjištění konzultací se zúčastněnými stranami.
2. Pokrok v oblasti klíčových činností
strategie
K dosažení svých cílů strategie identifikovala 7 klíčových
činností. V této části se posuzuje pokrok dosažený při provádění těchto
činností.
Provádění a prosazování stávajících právních předpisů
EU o odpadech
Od roku 2005 Komise zintenzivnila činnosti podporující zlepšení
provádění a prosazování acquis EU zabývajícího se problematikou odpadů na
vnitrostátní úrovni. Uspořádala více než 60 setkání, přes 40 akcí ke zvýšení
povědomí o dané oblasti a výměně informací, které se konaly ve všech členských
státech. Ve snaze vyřešit problémy s nejednotným výkladem bylo vydáno 5 pokynů
EU k výkladu a provádění hlavních koncepcí právních předpisů o odpadech.
Ve spolupráci s vnitrostátními kontrolními orgány bylo ve 22
členských státech a sousedních zemích provedeno více než 10 000 společných
kontrol přepravovaných odpadů, které prokázaly, že okolo 19 % přeshraničních
přeprav odpadu porušuje právní předpisy o odpadech. Finanční podpora ke
zlepšení nakládání s odpady byla poskytnuta v rámci politiky soudržnosti. Mezi
roky 2005 a 2006 bylo na uzavírání nebo rekultivaci nelegálních skládek odpadu,
rozvoj infrastruktury pro nakládání s odpady a podporu samostatných systémů
sběru a recyklace odpadu vynaloženo okolo 4,1 miliardy EUR.
Nedávná zpráva Komise potvrzuje trvající stav nedostatečného
provádění, což vede k tomu, že se ve značném měřítku nedaří dosahovat
dohodnutých cílů ochrany životního prostředí v praxi a dochází ke zviditelnění
významných rozdílů mezi členskými státy. Na konci roku 2009 v průměru 20 %
zahájených řízení o nesplnění povinnosti v oblasti životního prostředí
souviselo s právními předpisy o odpadech.
Zjednodušení a modernizace
Komise od okamžiku přijetí strategie soustavně vykonává činnosti
vedoucí k úspornějším právním předpisům EU o odpadech s cílem poskytnout
základnu pro trvale udržitelný rozvoj.
Revidované nařízení o přepravě odpadů vstoupilo v platnost v roce 2007 a posiluje a
zjednodušuje stávající postupy pro kontrolu přepravy odpadů a zároveň zlepšuje
spolupráci mezi členskými státy. Směrnice o odpadech ze zpracování oxidu
titaničitého byly sloučeny do nové směrnice o průmyslových emisích , která u činností spadajících do její oblasti
působnosti snižuje administrativní zátěž na úrovni EU o 32 milionů EUR.
V roce 2008 Komise navrhla dále modernizovat a zefektivnit
směrnice o odpadech z elektrických a elektronických zařízení (směrnice o
odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ)) a směrnice o omezení používání některých nebezpečných
látek v elektrických a elektronických zařízeních ) a zajistit soulad s později přijatými právními
předpisy, jako např. nařízením o registraci, hodnocení, povolování a omezování
chemických látek (REACH) a směrnicí o odpadech . Návrh Komise týkající se registračních požadavků v
rámci směrnice OEEZ by mohl vést ke snížení administrativní zátěže ve výši až
66 milionů EUR.
Směrnice o odpadech dále modernizovala a zjednodušila acquis
upravující problematiku odpadů. Např. ustanovení směrnice o nebezpečných
odpadech a směrnice o nakládání s odpadními oleji byla přenesena do směrnice o
odpadech a došlo k zefektivnění požadavků na vnitrostátní plány nakládání s
odpadem. Komise prostřednictvím následného (ex post) hodnocení plánovaného na
rok 2011 dále posoudí možnost zlepšení konzistentnosti acquis Evropské unie
upravujícího problematiku odpadů. V neposlední řadě byl brán ohled na mnohá
doporučení skupiny na vysoké úrovni pro administrativní zátěž.
Zavádění přístupu životního cyklu do odpadové
politiky
Přístup životního cyklu sleduje dopady na životní prostředí po
celou dobu životnosti produktu, od získávání zdrojů až po fázi jeho
odstraňování. Odpadová hierarchie na prvním místě podporuje předcházení vzniku
odpadu a poté následuje opětovné používání, recyklace a využívání, přičemž
odstraňování odpadu by mělo být poslední možností. Vzhledem k tomu, že různé
metody nakládání s odpady mohou mít na životní prostředí a zdraví občanů různý
dopad, členské státy se mohou od odpadové hierarchie odchýlit, je-li to
zdůvodnitelné podle přístupu životního cyklu. Komise tento nástroj využije při
posuzování vnitrostátních plánů nakládání s odpadem a v roce 2011 vypracuje
pokyny, jak jej využívat v odpadových politikách.
Směrnice o odpadech ve snaze dále podpořit přístup životního cyklu
také modernizovala koncepci „odpadu“. Objasnila například rozdíl mezi odpady a
„vedlejšími produkty“ a představila kritéria, kdy odpady přestávají být
považovány za odpady. Došlo ke zjednodušení a modernizaci definice „využívání
energie“ a byl zaveden koncept minimální energetické účinnosti, který
zjednodušuje fungování vnitřního trhu. Směrnice o ekodesignu uplatňuje přístup životního cyklu při stanovení
opatření pro ekodesign výrobků ke zlepšení jejich vlivu na životní
prostředí.
Předcházení vzniku odpadů
Předcházení vzniku odpadů zůstává v oblasti s nakládání s odpady
jasnou prioritou. Od přijetí strategie zavedla směrnice o odpadech několik
nových ustanovení s cílem maximalizovat úsilí o předcházení vzniku odpadů, a to
zejména prostřednictvím vnitrostátních programů na předcházení vzniku odpadů.
Komise vydá pokyny pro předcházení vzniku odpadu a aktualizuje soubor příkladů
nejlepší praxe získaných napříč EU.
Další právní předpisy jako např. směrnice o bateriích a směrnice o nakládání s odpady z těžebního průmyslu , obě přijaté v roce 2006, nařízení o registraci,
hodnocení, povolování a omezování chemických látek, směrnice o průmyslových
emisích a směrnice o ekodesignu mají potenciál zlepšit předcházení vzniku
odpadů. Další iniciativy zabývající se aspekty souvisejícími s designem,
výrobou a spotřebou byly v roce 2008 zahájeny přijetím akčního plánu pro
udržitelnou spotřebu a výrobu .
V roce 2009 byl s podporou Komise představen Evropský týden
předcházení vzniku odpadů.
Zlepšování znalostní základny
Fakticky podložená tvorba politik zůstává jednou ze zásad Komise a
zahrnuje i komplexní oblast politik nakládání s odpady. Potřebné odborné
znalosti o přístupu životního cyklu a hodnocení poskytuje zvláštní platforma
při Společném výzkumném středisku. Komise spolupracuje také s Eurostatem,
Evropskou agenturou pro životní prostředí a mezinárodními organizacemi. Při
Eurostatu je zřízeno Středisko pro údaje o odpadech, které funguje jako
centrální místo sdružující informace o odpadech. Evropská agentura pro životní
prostředí s podporou svého tematického střediska pravidelně zveřejňuje
informace o vývoji v oblasti odpadu a jeho recyklaci.
Ke zlepšení kvality podávání zpráv na úrovni jednotlivých států se
v roce 2010 Komise zaměřila na směrnici o vozidlech s ukončenou životností . Podobné činnosti zaměřené na povinnosti podávání zpráv
podle jiných právních předpisů o odpadech mohou být prováděny i v budoucnu.
Rozvoj norem pro recyklaci
Strategie navrhuje několik opatření stanovujících minimální normy
Evropské unie pro činnosti v oblasti recyklace, aby bylo zajištěno správné
fungování vnitřního trhu recyklace a došlo k rozšíření dobré praxe v rámci celé
Evropské unie, a to zejména u produktů získaných z biologického odpadu.
V roce 2006 byl vydán referenční dokument o nejlepších dostupných
technikách pro zpracování odpadu . Návrh směrnice o průmyslových emisích z roku 2007 podaný Komisí obsahuje podrobné specifikace
pro povolování zařízení na zpracování odpadu.
Komise začala vytvářet kritéria, kdy odpad po svém využití
přestává být odpadem, přičemž nejdříve se zabývá ocelovým a hliníkovým šrotem a
následovat bude měď, sklo, papír a kompost.
Další rozpracování politiky Evropské unie v oblasti
recyklování
Od roku 2005 nové či revidované cíle sběru a recyklace na úrovni
EU dále podpořily vnitřní trh pro recyklaci.
Cíle opětovného použití, recyklace a využití odpadu z 85 %
stanovené směrnicí o vozidlech s ukončenou životností, které jsou doplněny
požadavky na navrhované předpisy upravující recyklovatelnost a opětovnou
použitelnost vozidel uváděných na trh , byly v roce 2006 přezkoumány a jejich náročná úroveň
byla zachována. Směrnice o bateriích schválená v roce 2006 obsahuje cíle sběru
a recyklace pro všechny druhy baterií.
Revidovaná směrnice o odpadech v roce 2008 představila cíl
recyklovat 50 % komunálního odpadu zahrnujícího alespoň papír, kovy, plasty a
sklo a cíl recyklovat 70 % stavebního a demoličního odpadu (obou by mělo být
dosaženo do roku 2020). Ve stejném roce Komise navrhla revidovat cíle sběru a
recyklace odpadu z elektronických zařízení včetně cíle pro opětovné
použití.
Uplatnění cílů směrnice o skládkách odpadů pomohlo podpořit využívání zdrojů z odpadu postupným
zákazem skládkování některých odpadů: do roku 2006 (nebo o 4 roky později pro
některé členské státy s odchylkou) musel být objem skládkovaného biologicky
rozložitelného odpadu snížen na 75 % úrovně z roku 1995 a na 50% úroveň do roku
2009. Nakládání s biologickým odpadem v EU stále nevyužívá svůj celý potenciál.
Z tohoto důvodu sdělení z roku 2010 o nakládání s biologickým odpadem v EU navrhuje další činnosti, a to zejména vytvoření pokynů
k předcházení vzniku biologického odpadu a k uplatňování přístupu životního
cyklu v oblasti nakládání s biologickými odpady. Byla zahájena studie, která má
podrobněji analyzovat možnost stanovení cílů sběru a/nebo recyklace
biologického odpadu v Evropské unii. Mezi další iniciativy patří stanovení
norem pro kompostování prostřednictvím kritérií, která určí, kdy odpady
přestávají být odpady, a standardů kvality pro využití kompostu na půdě
prostřednictvím revize směrnice o kalech z čistíren odpadních vod .
3. Pokrok při realizaci dlouhodobých
cílů
Jedním z hlavních očekávaných výsledků strategie bylo, aby se
Evropská unie stala recyklační společností, která se snaží předcházet vzniku
odpadů a využívá odpady jako zdroje. Více recyklace a lepší recyklace, méně
odpadů na skládky, více kompostu a využívání energie z odpadu tyto cíle měly
zajistit významné environmentální, hospodářské a společenské výhody. V této
části se posuzuje pokrok učiněný při dosahování těchto dlouhodobých cílů
strategie.
Ve většině členských států má vznik odpadů podle všeho vzestupnou
tendenci nebo se v nejlepším případě stabilizuje. V důsledku významného snížení
ve čtyřech členských státech se však mezi roky 2006 a 2008 celkové roční
množství odpadu vyprodukovaného v 27 členských státech Evropské unie
snížilo o 10 %. Je třeba provést dodatečnou analýzu, která by ověřila, do jaké
míry jsou tato snížení důsledkem hospodářské krize, upravených metod vykazování
údajů a/nebo pokroku v předcházení vzniku odpadů. Objem vyprodukovaného pevného komunálního odpadu (7 % celkové produkce odpadu) se v
současnosti ve 27 členských zemích EU stabilizoval na úrovni kolem 524 kg na
obyvatele ročně (2008). Dochází zde k relativnímu oddělení vzniku odpadů od
spotřeby (která se mezi lety 1999 a 2007 zvýšila o 16,3 %). Mezi členskými
státy existují velké rozdíly od 400 až po 800 kg na obyvatele. To je třeba
srovnat se 750 kg v USA a 400 kg v Japonsku.
A ačkoliv v předcházení vzniku odpadu z kvantitativního
hlediska bylo dosaženo pouze omezeného hmatatelného pokroku, určitých
výsledků bylo dosaženo v předcházení vzniku odpadu z kvalitativního
hlediska. Např. uplatnění zákazu látek podle směrnice o omezení používání
některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních od roku
2006 snížilo objem potenciálně škodlivých látek obsažených v elektronických
zařízeních prodávaných na trhu EU o asi 110 000 tun ročně.
Ve 12 zemích Evropské unie se i nadále snižuje objem
vyprodukovaného nebezpečného odpadu (3 % z celkového množství odpadu), a
to zejména díky zavedení čistých technologií a uzavírání dolů, ačkoli na úrovni
27 zemí Evropské unie lze nadále pozorovat meziroční zvýšení o 0,5 %. V tomto
případě rovněž dochází k relativnímu oddělení od růstu HDP.
Tvorba odpadu z výroby (12 % z celkového množství odpadu)
se mezi roky 2004 a 2006 snížila o 5,4 %. Objem odpadu z těžební
činnosti (25 % z celkového množství odpadu) se v průběhu stejného období
snížil o 14 %. Tento stav je pravděpodobně důsledkem opatření ke zvýšení
účinnosti v oblasti průmyslu nebo je výsledkem hospodářských změn v rámci EU,
které znamenají přesun od průmyslových činností, jako jsou výroba či těžba k
odvětví služeb. Ve stejném období se objem odpadu vyprodukovaný ostatními
hospodářskými sektory (službami) zvýšil o 6,2 %.
V několika oblastech jsou trhy pro opětovné použití odpadu
podporovány orgány veřejné správy. Směrnice o odpadech zavádí jasnou definici
„opětovného použití“ a návrh přepracované směrnice o odpadních elektrických a
elektronických zařízeních stanoví nové cíle pro opětovné použití. Díky tomu by
měly být v následujících letech k dispozici potřebné údaje. Opětovné použití
odpadu navíc přináší i další výhody, např. vytváření pracovních míst, snížení
nadměrné spotřeby a nabídku použitých výrobků za dostupné ceny.
Zatímco se míry recyklace mezi jednotlivými druhy odpadů liší,
celkově se míra recyklace odpadu v EU zvýšila. V roce 2008 byla
odhadovaná míra recyklace odpadu 38 %, což ve srovnání s rokem 2005 představuje
zlepšení o 5 % a ve srovnání s rokem 1995 o 18 %. V roce 2008 bylo 40 %
komunálního odpadu recyklováno nebo kompostováno, což…