dnes je 15.5.2024

Input:

Posuzování vlivu záměrů a koncepcí na životní prostředí

7.7.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.10 Posuzování vlivu záměrů a koncepcí na životní prostředí

Mgr. Veronika Vytejčková

Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, slouží k získání objektivních odborných podkladů pro vydání rozhodnutí a opatření podle zvláštních právních předpisů. Vymezuje záměry a koncepce, jejichž provedení by mohlo závažně ovlivnit životní prostředí a které jsou předmětem "posuzování" podle tohoto zákona.

Vedle stanovení způsobu posuzování vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví zákon upravuje též postup fyzických a právnických osob, správních úřadů a územních samosprávných celků v tomto procesu.

Předmětem posuzování jsou vlivy na veřejné zdraví a vlivy na životní prostředí, zahrnující vlivy na živočichy a rostliny, ekosystémy, půdu, horninové prostředí, vodu, ovzduší, klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní památky, vymezené zvláštními právními předpisy. Současně se hodnotí jejich vzájemné působení a souvislosti.

Prováděcí právní úpravou k zákonu o posuzování vlivů je vyhláška č. 457/2001 Sb., o odborné způsobilosti a o úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí. Souvisejícími právními předpisy jsou poté:

  • zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí,

  • zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění,

  • zákon č. 289/1995 Sb., o lesích, v platném znění,

  • zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, v platném znění,

  • zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, v platném znění,

  • zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění,

  • zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství, v platném znění,

  • zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, v platném znění,

  • zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v platném znění,

  • zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, v platném znění.

Zákon rozeznává posuzování vlivu záměrů (tj. staveb, činností a technologií) a vlivů koncepcí na životní prostředí.

Posuzování vlivů záměru

Předmětem posuzování vlivů záměru na životní prostředí jsou záměry vymezené v příloze k zákonu č. 1 v kategorii I. a záměry uvedené v příloze č. 1 zákona v kategorii II., pokud tak stanoví zjišťovací řízení podle § 7 zákona č. 100/2001 Sb..

Na základě zjišťovacího řízení jsou posuzovány též změny záměrů v případech, kdy:

  • má být významně zvýšena jejich kapacita a rozsah,

  • se významně mění jejich technologie, řízení provozu nebo způsob užívání,

  • v důsledku změn bude dosaženo limitní hodnoty stanovené zákonem,

  • záměr kapacitou nebo rozsahem dosáhne příslušné limitní hodnoty.

Posuzování též podléhají:

  • záměry, uvedené v příloze 1, které nedosahují limitních hodnot (podlimitní záměry) a jsou stanovené příslušným úřadem po provedeném zjišťovacím řízení,

  • stavby, činnosti a technologie, které mohou na základě stanoviska orgánu ochrany přírody významně ovlivnit území evropsky významné lokality a ptačí oblasti (§ 45h, § 45i zákona č. 114/1992 Sb.).

Pokud se stanoví ve zjišťovacím řízení podle § 7 zákona č. 100/2001 Sb., musejí být posouzeny též záměry, u nichž se žádá o prodloužení platnosti stanoviska (§ 10 odst. 3).

Při posuzování vlivů záměru na životní prostředí se vychází ze stavu životního prostředí v dotčeném území v době oznámení záměru. Hodnotí se vlivy na životní prostředí po celou dobu existence záměru, tj. při jeho přípravě, provádění, provozování, ukončení, včetně důsledků jeho likvidace. Pokud zvláštní právní předpis stanoví povinnost sanace nebo rekultivace, je součástí hodnocení i způsob sanace nebo rekultivace území. U dlouhodobého záměru se jednotlivé etapy posuzují samostatně a v kontextu vlivů záměru jako celku. Posuzuje se běžné provozování i možné riziko vzniku havárie a její dopad na životní prostředí. V rámci posuzování záměru se navrhují opatření vedoucí k předcházení nepříznivých vlivů na životní prostředí a opatření vedoucí k vyloučení, snížení, zmírnění nebo minimalizaci těchto vlivů, popřípadě ke zvýšení příznivých vlivů na životní prostředí provedením záměru. V rámci posouzení se vyhodnocují i předpokládané účinky navrhovaných opatření.

Struktura procesu posuzování záměrů

Proces posuzování zahrnuje zjištění, popis, posouzení a vyhodnocení předpokládaných přímých a nepřímých vlivů provedení i neprovedení záměru na životní prostředí. Jednotlivými kroky procesu posuzování jsou:

  • Oznámení záměru – kdo hodlá provést záměr, je povinen oznámit záměr příslušnému úřadu. Po zveřejnění záměru příslušným úřadem může každý zaslat tomuto úřadu své písemné vyjádření k záměru do dvaceti dnů ode dne zveřejnění informace o oznámení.

  • Ve smyslu zákona č. 216/2007 Sb., který novelizuje zákon č. 100/2001 Sb., podléhají oznámení též podlimitní záměry. Příslušný úřad do patnácti dnů sdělí oznamovateli, zda bude podlimitní záměr podléhat zjišťovacímu řízení.

  • Zjišťovací řízení, jehož cílem je upřesnění informací vhodných k začlenění do dokumentace vlivů záměru na životní prostředí se zřetelem na povahu nebo druh konkrétního záměru, faktory životního prostředí, které mohou být provedením záměru ovlivněny, současný stav poznatků a metody posuzování.

  • Vypracování dokumentace zajistí oznamovatel záměru s přihlédnutím k vyjádřením k záměru a závěrům zjišťovacího řízení u oprávněné osoby a předloží ji příslušnému správnímu úřadu. Příslušný úřad dokumentaci do deseti pracovních dnů ode dne, kdy mu byla doručena, zašle k vyjádření dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům a zajistí její zveřejnění. Každý se může písemně vyjádřit k dokumentaci u příslušného úřadu do třiceti dnů od zveřejnění informace o dokumentaci. K vyjádřením zaslaným po lhůtě nemusí úřad přihlížet.

  • Zpracování posudku osobou k tomu oprávněnou ve smyslu § 19 zákona smluvně zajistí příslušný úřad. Zpracovatel posudku zpracuje posudek na základě dokumentace, popřípadě oznámení a všech podaných vyjádření. Pokud posudek splňuje zákonem předepsané náležitosti, zašle jej příslušný úřad do deseti pracovních dnů ode dne jeho obdržení oznamovateli, dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům a zajistí jeho zveřejnění.

Každý je oprávněn zaslat příslušnému úřadu písemné vyjádření k posudku ve lhůtě do třiceti dnů ode dne zveřejnění informace o něm, popřípadě se k němu vyjádřit při veřejném projednání. K vyjádřením zaslaným po uplynutí této lhůty nemusí příslušný úřad při dalším postupu přihlížet. Pokud příslušný úřad neobdrží žádné odůvodněné nesouhlasné vyjádření, může od veřejného projednání dokumentace a posudku upustit.

  • Vydání stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí příslušným úřadem na základě dokumentace, popřípadě oznámení, posudku, veřejného projednání a vyjádření k nim ve lhůtě do třiceti dnů ode dne uplynutí lhůty pro vyjádření k posudku. Stanovisko zašle do sedmi pracovních dnů od jeho vydání oznamovateli, dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům. Stanovisko je odborným podkladem pro vydání rozhodnutí, popřípadě opatření podle zvláštních právních předpisů. Platnost stanoviska je dva roky ode dne jeho vydání.

Bez stanoviska k záměru nelze vydat rozhodnutí nebo opatření nutná k provedení záměru v žádném správním ani jiném řízení nebo v jiném postupu podle zvláštních právních předpisů.

Posuzování vlivů koncepce na životní prostředí

Zákon chápe koncepcí strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a

Partneři



Nahrávám...
Nahrávám...